برخورد با نخبگان ایرانی نگران کننده است



هدی هاشمی
خبرنگار


وزیرعلوم به دانشجویانی که احکام سنگین از قوه قضائیه گرفتند امیدواری داد با گفت‌و‌گویی که با رئیس قوه قضائیه، دادستان کشور و دادستان تهران انجام داده بزودی اخبار خوشی بدهد. منصور غلامی همچنین برخورد برخی از نهادهای امنیتی را با نخبگان ایرانی نگران‌کننده توصیف کرد و از جلسه‌ای با وزارت اطلاعات درباره فعالیت نخبگان ایرانی خارج از کشور در ایران خبر داد.
به‌گزارش خبرنگار «ایران»، دیروز اولین نشست خبری وزیر علوم با اصحاب رسانه در طبقه 15 وزارت علوم برگزار شد. در این نشست منصور غلامی به سؤالاتی درباره احکام بازداشتی دانشجویان، احضار دانشجویان در آستانه سال تحصیلی جدید، مشکلات ارزی دانشجویان خارج از کشور، کنکور، برخورد نهادهای امنیتی با نخبگان ایرانی و بازدید مأموران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشگاه‌ها پاسخ داد. غلامی دیروز با تأکید بر اینکه در وزارت علوم پیگیر فعالیت‌های دانشجویان هستم و موضوع احکام دانشجویان را با قوه قضائیه پیگیری کرده‌ام تأکید کرد: موضوع این دانشجویان همچنان در حال پیگیری است. ما از دانشگاه‌های شهرهای دیگر هم خواستیم کارگروه‌هایی را در این زمینه فعال کنند تا پیگیری‌های لازم انجام شود. من حتی با رئیس قوه قضائیه صحبت کردم و خواستم به این موضوع توجه زیادی داشته باشند. ما با دادستان کشور و دادستان تهران هم به‌صورت حضوری نیز صحبت کرده‌ایم. وی افزود: باید در فرآیند رسیدگی به این پرونده‌ها تأثیر مثبت ایجاد شود و این مسأله با حداقل برخورد قضایی نهایی شود. من به این پیگیری‌ها امیدوارم.
وزیر علوم در پاسخ به سؤال «ایران» درباره احضار برخی از فعالان دانشجویی به دستگاه‌های امنیتی هم اعلام کرد: در این باره اطلاعی ندارم اما موضوع را پیگیری می‌کنم. در سال تحصیلی گذشته موضوع ستاره دار شدن بسیاری از دانشجویان را برطرف کردیم و امسال هم همه تلاشمان را می‌کنیم تا دانشجویان با مشکلی مواجه نشوند. وی تأکید کرد: سال گذشته که به این وزارتخانه آمدم در اوایل فعالیت خود وارد موضوع دانشجویان ستاره دار شدم با وجود اینکه مشکلات حاشیه‌ای داشت اما مسأله حل شد. برای سال جدید تاکنون موضوعی مبنی بر اینکه از داوطلبان تحصیلات تکمیلی سؤالاتی برای ادامه تحصیل مطرح شده است اطلاع ندارم و باید آن را بپرسم. بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی داوطلبان تحصیلات تکمیلی می‌توانند مورد یک بررسی اولیه قرار گیرند که ممکن است از برخی از آنها سؤالاتی پرسیده شود.
جلسه با وزارت اطلاعات برای نخبگان
غلامی از جلسه وزارت علوم با وزارت اطلاعات درباره فعالیت نخبگان ایرانی خارج از کشور در ایران خبر داد و گفت: برخورد با نخبگان ایرانی مسأله‌ای نگران‌کننده است و وزارت علوم در این زمینه با وزارت اطلاعات جلسه‌ای داشته است. وزارت علوم در چندسال گذشته تلاش زیادی داشت که از ظرفیت نخبگان ایرانی خارج از کشور استفاده کند و در این راستا نیز به توفیقات خوبی دست یافته بود به نحوی که در سال ۹۶ بیش از ۲۳۰۰ نفر از نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور به دانشگاه‌ها و مراکز علمی ایران رفت و آمد داشتند. در این راستا دعوت و تسهیل رفت و آمدها از سوی وزارت علوم و ارتباط خوب دانشگاه‌ها ایجاد شده بود که حاصل آن همکاری و اجرای پروژه‌های مشترک بود. اما اتفاقاتی که افتاد تأثیر منفی در رویکرد وزارت علوم داشت و این نگرانی وجود دارد که این اتفاقات در فعالیت نخبگان ایرانی خارج از کشور در ایران تأثیر داشته باشد. وزیر علوم گفت: در روزهای اخیر با مسئولان ذیربط در این زمینه نشست داشتیم و تلاش داریم شرایطی ایجاد کنیم که وزارت علوم با اعتماد و دقت بیشتری برای رفع نگرانی‌ها فعالیت کند. نگاه به دانشمندان، محققان و علاقه مندان فعالیت در کشور که خارج از ایران زندگی می‌کنند، نگاه مثبتی بوده و امیدواریم این نگاه مثبت باقی بماند. اگر مواردی پیش می‌آید، باید مراقب آثار آن باشیم. وزارت علوم با مسئولان وزارت اطلاعات در این زمینه صحبت‌هایی داشته است. در این زمینه با مسئولان دیگری نیز صحبت کردیم و مکاتباتی با وزارت اطلاعات داشته‌ایم و بحث ما  این است که در این زمینه کار کارشناسی صورت گیرد.
ما نگران بازدید آژانس نیستیم
غلامی درباره بازدید مأموران آژانس بین المللی انرژی اتمی از دانشگاه‌ها و اظهار نظرهای متناقضی که در مورد آن صورت گرفت، گفت: این بحث مربوط به شورای عالی امنیت ملی است و شورا تأکید دارد که به‌دلیل سوءاستفاده‌هایی که در خارج از کشور از این موضوع می‌شود، رسانه‌ها در این بحث وارد نشوند. باید در این خصوص شورای امنیت ملی یک مصاحبه گذاشته و پاسخ دهد.
وی افزود: ما نگرانی در این زمینه و مشکلی در دانشگاه‌های خود نداریم چرا که چارچوب‌های اخلاقی و علمی توسط استادان ما رعایت می‌شوند و ما نگرانی‌ای در این زمینه نداریم.
درباره ارز دانشجویی هماهنگی‌ لازم انجام شد
وزیر علوم درباره تأمین ارز دانشجویی نیز خاطرنشان کرد: با بانک مرکزی در این زمینه هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ایم و خواسته‌ایم با توجه به تغییرات صورت گرفته، ارز دانشجویی مانند قبل باشد و اگر مواردی باشد که در چارچوب قوانین وزارت علوم نباشد، به شرایط جدیدی که الان وجود دارد، برمی‌گردد. همچنین آیین‌نامه‌های تشویقی نیز تدوین کرده‌ایم که بزودی به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد. این آیین‌نامه‌ها درباره امتیازاتی است که به استادان و دانشجویانی داده می‌شود که در پروژه‌هایی فعالیت می‌کنند که به رفع نیازهای کشور منجر می‌شود.
وی درباره منع به کارگیری بازنشستگان در سمت‌های دولتی گفت: هیچ مدیر و معاون مسئول بازنشسته‌ای در وزارت علوم نداریم که مشغول به کار باشد. همان طور که قبلاً نیز گفته‌ام دو مورد از رؤسای دانشگاه‌ها هستند که بازنشسته بودند و کار می‌کردند، یکی از آنها در زمان بازنشستگی از طریق ماده قانون برگشت به کار ایثارگران به‌کار بازگشته است، بنابراین الان دیگر بازنشسته نیست. درمورد یکی دیگر از رؤسا نیز که مشمول این قانون می‌شود در بازه زمانی دو ماهه فرد دیگری جایگزین وی می‌شود.
انحلال کنکور کنایه بوده است
غلامی درباره اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی در زمینه انحلال کنکور و سازمان سنجش گفت: این صحبت‌ها به نوعی کنایه بوده است و با توجه به اینکه مجلس قانون را تصویب می‌کند، ما نیز از تصویب قانونی که به دانشگاه‌ها استقلال بیشتری برای پذیرش دانشجو دهد، استقبال خواهیم کرد. اما هنوز چنین موضوعی اتفاق نیفتاده و کنکور سراسری که برگزار می‌شود، سابقه قانونی دارد.
وی اظهارداشت: ما باید راهکاری را پیدا کنیم که با همکاری وزارت آموزش و پرورش بتوانیم برای دانشگاه‌ها و رشته‌های پرطرفدار یک شاخص، آزمون، سنجش یا امتحان تألیف کنیم تا بتوانیم از میان داوطلبان افرادی که واجد شرایط هستند را انتخاب کنیم.