ظریف: امریکا نشان دهد ارزش مذاکره را دارد



محمد جواد ظریف با بیان اینکه ایران در دنیا منزوی نیست بلکه نتانیاهو، ترامپ و بن سلمان منزوی هستند، گفت: این سه نفر به‌خاطر خشونت‌هایشان حق‌کشی‌هایشان و سرکوبی که انجام می‌دهند در دنیا منزوی هستند و نماد بی‌اعتمادی بر دنیا شده اند.به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار که در محل وزارت خارجه برگزار شد در سخنانی با بیان اینکه امروز رسانه‌ها در فضای بین‌المللی و منطقه‌ای نقش مهمی دارند، گفت: در شرایط حساس کنونی باید رسانه‌ها نقش خود را بخوبی بشناسند و از ظرفیتی که اکنون در آن به سر می‌بریم بخوبی استفاده شود. وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه یک بنده خدایی می‌گفت ۴۰ سال است که ما در مقطع حساس زندگی می‌کنیم، ادامه داد: این یک واقعیت است که ما تصمیم گرفته‌ایم به‌گونه‌ای دیگر باشیم و یک مدل دیگر از زمامداری را تجربه کنیم. بنابراین تمام لحظات ما در طول این سال‌ها ویژه و یک تجربه تاریخی بوده است. به گفته وی، وظیفه دستگاه‌های دیپلماسی این است که باری از دوش مردم بردارند نه اینکه باری بر دوش مردم اضافه کنند.ظریف خاطرنشان کرد: من معتقدم از این مقطع حساس کنونی نیز مانند دیگر مقاطع با سربلندی عبور می‌کنیم این مقطع به سختی دوران گذشته نیست، چرا که اکنون فقط سه چهار کشور در برابر ما ایستاده‌اند ولی در مقطعی کشورهای زیادی در برابر ما ایستادند.
با برگرداندن تحریم‌ها اتفاقی نمی‌افتد


وزیر امور خارجه در ادامه با اشاره به ادعای امریکایی‌ها مبنی بر ارتباط با مردم ایران، گفت: اگر شما با مردم ایران رابطه دارید چرا اولین تحریمی که اعمال کردید تحریم هواپیما بود. امروز روز برگرداندن تحریم‌هاست. البته اتفاقی نمی‌افتد در این مدت کاری که می‌خواستند کردند و اینها بیشتر جنبه روانی داشت. ظریف افزود: ایران همواره طرفدار مذاکره است اما آمریکا باید نشان دهد ارزش مذاکره را دارد. وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص فروش هواپیمای ATR به ایران گفت: این شرکت در نهایت از روش‌های خودش برای فروش هواپیما به ایران استفاده کرد. بنابراین تمام تلاش‌های امریکا مبنی بر اینکه می‌خواهد با ایران مذاکره کند، در حالی که همزمان تحریم‌ها را علیه ایران بویژه در رابطه با تحریم‌هایی که مستقیم به مردم ایران مرتبط هستند اعمال می‌کند یک بازی روانی است. مقامات امریکایی یعنی آقای ترامپ و پمپئو به همین یک سؤال جواب دهند، چرا قبل از موعد تحریم‌ها مجوز 200 هواپیمای امریکایی و اروپایی را لغو کردید در حالی که خودتان مجوز فروش آنها را صادر کرده بودید، چرا تا موعد تحریم‌ها صبر نکردید؟ ظریف گفت: جان کری 18 روز در هتل نشست و با ایران مذاکره کرد و این علامت قدرت ماست. بنابراین باید به آقای ترامپ بگوییم که ما مذاکره کردیم خوب هم مذاکره کردیم. دو سال مذاکره مستقیم داشتیم. حتی در یک دوره از مذاکرات از ساعت 9 شب تا شش صبح بدون وقفه طولانی‌ترین ساعات مذاکره انجام شد. ما روی هر کلمه برجام ساعت‌ها مذاکره کردیم. مثلاً در مورد موضوع موشک ساعت‌ها مذاکره شد. بعد رئیس جمهوری امریکا در یک مصاحبه کوتاه می‌آید و همه چیز را باطل می‌کند؛ این جز یک نمایش تبلیغاتی بیشتر نیست. وی تأکید کرد: مذاکره باید ارزش داشته باشد و ما بدانیم که وقتمان را برای چه چیز می‌گذاریم. 60 درصد مردم امریکا معتقد بودند که نباید امریکا از برجام خارج شود. بیش از 180 کشور در دنیا از برجام حمایت کردند جز چند متحد امریکا سایر متحدان آن از برجام حمایت کردند و با این سابقه امریکا ادعای مذاکره با ایران می‌کند. آنها به‌دنبال فضاسازی هستند که بگویند ما اهل مذاکره هستیم و حتماً مردم ایران این را قبول نمی‌کنند. ظریف با اشاره به نقش تأثیر گذار رسانه‌ها ادامه داد: در این برهه حساس در شرایطی هستیم که از نظر من همه در یک کشتی هستیم. اعتقاد قلبی من این است که امروز جناح راست، چپ، میانه، اعتدالی نداریم امروز اقوام، ملیت‌ها، زبان‌های مختلف نداریم. امروز در کشور مخالف و موافق نظام نداریم آنچه رژیم اسرائیل به نابودی‌اش کمر بسته و ناپختگانی در همسایگی ما به خیال خامشان دنبال آن هستند موجودیت ایران است.
شرایط فعلی بهتر از شرایط قبل است
وزیر امور خارجه آگاهی دادن به مردم را از وظایف مهم رسانه‌ها عنوان کرد و افزود: سعی کنید سیاه‌نمایی و ناامید کردن مردم را کنار بگذارید کشور ما در شرایط خوبی است اجازه ندهیم یک فضای بحرانی از کشور ما بسازند. ما شرایط بسیار سخت‌تری را قبلاً گذرانده‌ایم که شرایط فعلی بسیار بهتر از شرایط قبل است بنابراین می‌توانیم از عهده آن برآییم.
ظریف با بیان اینکه التهابات بازار ارزی کشور در رسانه‌ها و فضای مجازی شکل گرفت نه مغازه‌ها افزود: روی قیمت‌های نجومی دلار معامله‌ای نشد، اما در فضای افکار عمومی این معامله‌ها شکل گرفت. واقعیت روی زمین این است که میزان صادرات و درآمد ارزی ما به مراتب بیشتر از نیازهای وارداتی ماست، اما آنچه باعث شد فضا به این شکل درآید عدم اطمینان به آینده است و همین مسأله فضا را ملتهب کرد.وی تأکید کرد: حتماً ما موظفیم بیشتر با مردم صحبت کنیم، اما بپذیریم شکل دادن، جهت دادن و تصویرسازی از واقعیت‌ها وظیفه رسانه‌هاست.