آب ژرف، روزنه اميدي براي سيراب‌شدن سيستان و بلوچستان

يك سال پس از آنكه سورنا ستاري، معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور بر استفاده از تكنولوژي‌هاي نوين براي حفاري آب‌هاي ژرف تاكيد كرده بود، اجراي طرح حفاري براي استخراج آب‌هاي ژرف در استان سيستان و بلوچستان به نتيجه رسيده است.
ستاري در سفر تيرماه 96 به استان سيستان و بلوچستان گفته بود: معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري آمادگي دارد با ارايه ايده‌ها و فكرهاي نو به استان سيستان و بلوچستان در زمينه آب‌هاي ژرف و جلوگيري از تبخير آب ياري رساند. آب‌هاي ژرف آن دسته از منابع آبي هستند كه تجديدپذيرند و به هيچ عنوان مخاطرات زيست‌محيطي ايجاد نمي‌كنند و در چرخه هيدرولوژي شركت دارند، از نظر شيميايي كيفيت مناسبي داشته و از نظر عمق نيز بهره‌برداري از آنها اقتصادي است.
به گزارش ايرنا، معاون علمي رييس‌جمهوري پيش از اين تاكيد كرده بود كه ايران از تجهيزات و فناوري‌هاي خوب داخلي در زمينه حفاري چاه‌ها برخوردار است و ضرورت دارد شركت‌هايي در زمينه توسعه فناوري‌هاي حفاري سرمايه‌گذاري كنند.
اسماعيل نجار، رييس سازمان مديريت بحران كشور هم در سفري كه دي‌ماه سال گذشته به چابهار داشت در جمع مديران شوراي هماهنگي بحران سيستان و بلوچستان زماني كه مديران استاني مهم‌ترين دغدغه اين استان را بي‌آبي عنوان كردند، گفت: «استفاده از آب‌هاي دريا و آب‌هاي ژرف تنها راه نجات از بي‌آبي در اين استان و كشور است كه مي‌تواند بسياري از مشكلات را در بلندمدت حل كند. ۲۵ ميليارد تومان اعتبار براي استحصال آب‌هاي ژرف در استان سيستان و بلوچستان نيز پيش‌بيني‌شده است.»


به گزارش مهر، وزيركشور كه اخيرا به استان سيستان و بلوچستان سفر كرده بود، در نشست شوراي اداري منطقه سيستان در فرمانداري زابل با اشاره به آب رسيدن چاه ژرف در سيستان گفت: در حال حاضر ۳۵ ليتر آب بدون پمپاژ از عمق ۲ هزار و ۵۰۰ متري از طريق اين چاه به سطح زمين مي‌آيد كه اميدواريم نتايج بسيار خوبي نيز به همراه داشته باشد. عبدالرضا رحماني فضلي با تاكيد بر اينكه تحقيقات در اين خصوص همچنان ادامه دارد، گفت: به گفته مجري طرح، اين ميزان آب در چند روز آينده به ۱۰۰ ليتر در ثانيه نيز افزايش مي‌يابد. به گزارش مهر، سال گذشته وزارت نيرو به دليل مواجهه با بحران كم آبي در ايران در پروژه‌اي جديد، موضوع اكتشاف آب در ذخاير ژرف زمين را با همكاري كشور روسيه شروع كرد و بالاخره هيات دولت با صدور بخشنامه‌اي مقرر كرد مبلغ ۲۵۰ ميليارد ريال اعتبار از محل منابع قانون تشكيل سازمان مديريت بحران كشور، براي تامين آب شرب اضطراري استان سيستان و بلوچستان در قالب انجام حفاري آب ژرف در اختيار وزارت نيرو قرار بگيرد.
حبيب‌الله دهمرده، نماينده مردم سيستان در مجلس شوراي اسلامي هم در اسفند ۹۶ در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت، طرح حفاري از آب‌هاي ژرفي در سيستان و بلوچستان را رويدادي تاريخي در ايران و خاورميانه دانسته و گفته بود: بعد از طرح اين موضوع چندين جلسه با معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور و همكاران ايشان در محل دفتر فناوري برگزار شد و حاصل و ثمره اين نشست‌ها منجر به انعقاد صورتجلسه‌اي در ۲۸ تيرماه سال ۹۵ شد كه يكي از موارد مهم اين صورتجلسه موضوع حفاري و برداشت آب‌هاي ژرف در سيستان بود. دهمرده در توضيح آب‌هاي ژرف، گفت: آب‌هاي ژرفي، آب‌هاي جوان در عمق۵۰۰ تا ۳ هزار متري زمين است و بر اساس مطالعات انجام شده مشخص شد در سيستان امكان استخراج از آب‌هاي ژرف وجود دارد. دهمرده گفته بود: مردم سيستان سال‌هاست با خشكسالي و كمبود آب دست و پنجه نرم مي‌كنند و حفر اين چاه اميد را در دل آنها شكوفا مي‌كند و اميدوار هستيم حفر چاه بعدي در بلوچستان باشد. حالا گزارش‌ها حاكي از اين است كه اين پروژه كه هنوز درباره جزييات فني و مطالعات آن گزارش‌هاي دقيق منتشر نشده، به نتيجه رسيده است. با به نتيجه رسيدن اين طرح شايد مسوولان كشور علاقه‌مند باشند كه مساله حفر چاه براي استخراج آب‌هاي ژرف به يك رويه تازه در حوزه آب تبديل كنند.