چرا شهردار به دنبال «استفساریه» است؟!

گروه اجتماعی:  اما و اگرها برای ادامه کار افشانی در خیابان بهشت بالا گرفته است. شهردار تهران درباره سرنوشت خود چندان مطمئن نیست و به دنبال استفساریه است.
 مدیریت جدید شهری از شهریور سال ۹۶ کار خود را در شهرداری تهران آغاز کرد. عملکرد شورای شهر اول پایتخت همچون تیری بر پیکره اصلاح‌طلبان بود و دومینوی شکست آنها را در چند انتخابات بعدی رقم زد، حال پس از سال‌ها بار دیگر بخت یار آنها بود تا شورای شهر تهران را به صورت کامل در اختیار بگیرند. به گزارش فارس، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های درون‌گفتمانی اصلاح‌طلبان کابوس شورای اول و تکرار آن سرنوشت در شورای پنجم بود. برخی کارشناسان شهری و اعضای سابق شورای شهر نیز در اظهاراتی نسبت به تکرار تجربه شورای شهر اول با توجه به رقابت‌های سیاسی درون‌جریانی اصلاح‌طلبان هشدارهایی داده بودند،  با بررسی تمام جوانب در همان ماه‌های اول اتفاقات تلخ برای شهرداری رقم خورد. محمدعلی نجفی که با رای کامل 21 عضو شورای شهر وارد شهرداری شد، تنها توانست 7 ماه دوام بیاورد و در نهایت پس از چند ماه عملکرد پرحاشیه و ضعیف، استعفا  کرد.
هشدار داده شده پیش از جایگزینی!
این در حالی است که در رقابت برای جایگزینی نجفی، درگیری‌های میان حزب اتحاد ملت و کارگزاران باعث شد هر دو حزب مطرح از گزینه‌های  اصلی خود صرف نظر کنند تا فرصت به محمدعلی افشانی، از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و معاون وزیر کشور برسد. این یک پیروزی بزرگ برای حزب اعتماد ملی بود تا بتواند پس از سال‌ها خود را مطرح کند. هنوز جوهر حکم شهرداری افشانی خشک نشده بود که قانون «منع به‌کارگیری بازنشستگان» در مجلس 2 هفته پیش با اصلاحاتی مواجه شد و بر اساس این اصلاحات تعدادی از مدیران بازنشسته باید بزودی از پست‌های خود خداحافظی کنند.


 به‌رغم تکذیب‌های اولیه درباره مشمول نبودن افشانی در این قانون ولی سیدفرید موسوی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس به صراحت اعلام کرد این قانون شامل حال شهردار تهران نیز می‌شود و وی تنها می‌تواند با حکم رهبر انقلاب همچنان به کارش ادامه دهد. موسوی در اظهاراتی گفت: افشانی مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان می‌شود. وی افزود: در زمان انتخاب شهردار جدید در اردیبهشت‌ماه به دوستان اصلاح‌طلب شورای شهر درباره انتخاب مدیر بازنشسته هشدار داده بودند. وی عنوان کرد: در همان زمان به اعضای شورای شهر اعلام شده بود قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در مجلس در حال اصلاح است.
قانون جدید شامل شهردار می‌شود
به هر حال، آنچه در روزهای گذشته درباره سرنوشت شهردار تهران در جریان است بدون شک از روی بی‌مبالاتی یا بی‌توجهی اعضای شورای شهر نسبت به قانون بازنشستگان رقم خورده است. پس از تصویب اصلاحیه قانون «منع به‌کارگیری بازنشستگان»، نزدیک به 50 مدیر از شهرداری تهران باید خداحافظی کنند و احتمال خروج زودهنگام افشانی نیز زیاد است. برخی از اعضای شورای شهر اصرار دارند شهردار تهران هم‌تراز وزرا است و قانون شامل وی نمی‌شود ولی عده‌ای معتقدند در اصلاح قانون جدید این موضوع دیگر مطرح نیست. با توجه به شبهاتی که درباره ادامه کار افشانی وجود دارد، وی بتازگی اعلام کرده در صورت تایید قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در شورای نگهبان از مجلس برای ادامه کارش استفساریه خواهد خواست. وی در جلسه ستاد بحران در روز یکشنبه 14 مرداد گفته است: «هنوز این قانون به تایید شورای نگهبان نرسیده است و در صورت ابلاغ اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، شهردار تهران ادامه فعالیتش را منوط به دریافت استفساریه از مجلس می‌داند». این در حالی است که افشانی در نخستین‌کنفرانس خبری خود اعلام کرده بود این قانون شامل حال وی نمی‌شود اما تحولات 2 هفته گذشته باعث شده شهردار تهران نسبت به ادامه کار خود در شهرداری دچار تردید شود و در حال حاضر از استفساریه مجلس سخن بگوید.
استفساریه یا رفع ابهام از سوی مجلس شامل قوانین و مصوباتی است که شبهاتی پیرامون آن ایجاد شده است. افشانی برای اطمینان از ادامه کار خود دست به دامن تفسیر و نظر نهایی مجلس درباره سرنوشت خود شده که این موضوع گویای وجود احتمال زیاد رفتن افشانی از شهرداری در صورت اصرار مجلس بر اجرای بدون هیچ قید و شرط قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان است. رفتن احتمالی افشانی از شهرداری تهران تنها پس از نزدیک به 3 ماه می‌تواند شوک دیگری برای پایتخت باشد؛ پایتختی که در عرض تنها یک‌سال، 2 شهردار و یک سرپرست را تجربه خواهد کرد و در صورت کناره‌گیری افشانی، شاید رکورد شورای شهر اول در انتخاب شهردار یعنی حضور 3 شهردار در کمتر از 4 سال را در آینده نزدیک بزند!