برای بازگویی حقایق به مجلس می‌آیم

گروه سیاسی: در حالی که همه نگران از آینده اقتصادی کشور بعد از آغاز تحریم‌های جدید هستند ،برخی مجلسی‌ها به دنبال سوال از رئیس جمهور هستند و این موضوع را  در دستور کار مجلس قرارداده‌اند. سوالی که هفته گذشته اعلام وصول شد و حالا باید رئیس جمهور در فرصت قانونی به مجلس بیاید تا پاسخگوی سوالات برخی از نمایندگان باشد. البته این اعلام وصل سبب شد تا  رئیس جمهور در نامه ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه «سوال تعدادی از نمایندگان، در چارچوب قانون اساسی و زمان و شرایط مناسب مطرح نشده است»، تاکید کند: اما برای جلوگیری از هر نوع اختلاف بین قوا و احترام به مجلس شورای اسلامی، در فرصت مقرر به مجلس خواهم آمد.
در متن نامه حجت الاسلام و المسلمین  حسن روحانی به علی لاریجانی آمده است: «احتراماً؛ درست در سالروز تحلیف رئیس جمهوری دوره دوازدهم، سؤال تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی واصل گردید. بی‌تردید سؤال از رئیس جمهور کشور با مراعات حداقل دو نکته می‌تواند مبارک باشد؛ اولاً در چارچوب قانون اساسی باشد، ثانیاً در زمان و شرایط مناسب کشور اقدام شده باشد، که متاسفانه هیچکدام از این دو حاصل نشده است. اما برای جلوگیری از هر نوع اختلاف بین قوا و احترام به مجلس شورای اسلامی انشاءالله در فرصت مقرر به مجلس خواهم آمد و به سوالات پاسخ خواهم داد. البته این امر می‌تواند فرصت خوبی باشد تا برخی از حقایق را برای مردم عزیز کشورم بازگو نمایم که آنها صاحب واقعی کشورند و مشروعیت من و شما نیز از آراء آنها است.»
طرح سوال از رئیس جمهور 10 مرداد ماه در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد. سوالی که چندین بار امضا شد اما هربار به دلایلی به حد نصاب نرسید . اما این بار دیگر رسما اعلام وصول شده و  رئیس جمهور طبق قانون آیین نامه داخلی مجلس تا 10 شهریور ماه فرصت دارد تا در صحن علنی مجلس برای پاسخ به سوال نمایندگان حاضر شود.
البته  مجلس شورای اسلامی تا 16 مردادماه جلسه علنی دارد و بعد از آن نمایندگان برای یک هفته به تعطیلات می‌روند. در خصوص زمان طرح شوال در صحن ، رنجبرزاده عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: پس از تعطیلات مجلس برای دو هفته جلسه علنی خواهد داشت لذا سوال از رئیس جمهور بعد از تعطیلات در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد.


ک عضو هیات رئیسه مجلس هم در تشریح نحوه سوال از رئیس جمهور در صحن بهارستان  گفت: رییس‌جمهور بنابر آیین‌نامه باید ظرف یک ماه برای پاسخگویی به سوال نمایندگان به صحن علنی مجلس بیاید و بنابر آیین‌نامه داخلی مجلس، درصورتی که دو سوم نمایندگان از توضیحات رییس‌جمهور قانع نشوند، این طرح سوال به قوه قضاییه ارجاع خواهد شد.
یوسف نژاد، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس در پاسخ به این پرسش که درصورت ارجاع این طرح سوال به قوه قضاییه چه اتفاقی خواهد داد، اعلام کرد: قاعدتاً قوه قضاییه باید مواردی که تخلف صورت گرفته را مورد بررسی قرار دهد اما تاکنون در هیچ‌کدام از موارد طرح‌های سوال، تحقیق و تفحص، اعمال ماده ۲۳۶ آیین‌نامه و موارد مشابه که به قوه قضاییه ارجاع شده با پاسخی از سوی این قوه همراه نشده است.
یوسف‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا باتوجه به محورهای ۵ گانه این طرح سوال، نیاز به ۵ بار رای‌گیری برای هر یک از محورها وجود دارد، تصریح کرد: برداشتم از آیین‌نامه این است که نیاز به ۵ بار رای‌گیری نیست؛ چراکه یک طرح سوال در ۵ محور مطرح شده و قاعدتاً باید با همان یک رای‌گیری در این رابطه تصمیم‌گیری کنیم.
با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید آیا روحانی به مجلس می‌آید ، یا این سوال در نیمه‌های راه از حد نصاب می‌افتد.
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب  هم در تحلیلی درباره سوال از رئیس جمهور گفت: فکر می‌کنم در حال حاضر اقداماتی مانند سوال از رییس‌جمهور و استیضاح وزیر کار مشکلی را حل نمی‌کند ،هر چند که پرسش از مسئولان دولتی حق مجلس است ولی همه ما باید در کنار هم با محوریت دولت در جهت حل مشکلات اقتصادی عمل کنیم.
مرتضی حاجی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که تغییرات ایجاد شده در دولت تا چه اندازه به حل مشکلات اقتصاد کمک می‌کند، گفت: زمانی هست که این تغییرات به دلیل ارزیابی برخی عملکردها و دریافت نقاط ضعف در فعالیت وزیران است که انجام می‌شود و زمانی هم این تغییرات برای ایجاد آرامش در اذهان مردم اجرایی می‌شود، اما در حال حاضر تغییر آقای سیف که به نظرم دیرهنگام هم انجام شد، چندان آرامش را به جامعه منتقل نکرد که اگر کرده بود، شاهد نوسانات شدید در روزهای اول این جابجایی نبودیم.