عرض بازار ارز؛ شفاف - توافقي

بسته جديد پولي كشور با تثبيت كالاهاي اساسي و بازگشت صرافي‌ها رونمايي شد
عرض بازار ارز؛ شفاف- توافقي
آرمان: رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰تومانی به کالا‌های اساسی تا فروردین۹۸ اختصاص خواهد یافت، گفت: نرخ کالا‌های اساسی تا زمان مذکور، تغییر نخواهد کرد و رئیس جمهور نیز روزانه گزارش می‌گیرد. عبدالناصر همتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به این سوال که ما منتظر حضور شما به عنوان سفیر چین در ایران بودیم، گفت: نظام تکلیف کرد که مسئولیت بانک مرکزی را بپذیرم. وی افزود:خوشحال هستم که در جایی خدمت می‌کنم که برای مردم می‌توان کاری کرد؛ ضمن اینکه امیدوارم به اعتماد رئیس جمهور پاسخ دهم.
تراز ارزی مثبت است


به گفته همتی، همه کالا‌ها بر اساس نرخ ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی که اکنون به ۴۴۰۰ تومانی رسیده است، وارد کشور شده است، البته حاشیه سود بازار ثانویه نیز اندک بوده است و با توجه به اینکه خرید و فروش ارز ممنوع بود، در حاشیه این بازار نرخی شکل گرفته بود که بر کل اقتصاد ایران سایه افکنده بود، ضمن اینکه رانت‌هایی نیز در راستای ارز ۴۲۰۰ تومانی شکل گرفته بود، اما اقدامات حقوقی نیز در رابطه با تخلفات صورت گرفته در این بخش در حال انجام است. وی تصریح کرد: شرایط اقتصادی ایران خوب است، از نظر تراز ارزی نیز تراز مثبت است و مشکلی برای اقتصاد کشور پیش نیامده است، پس اکنون که تراز ارزی خوب است اشکالی ندارد که بازار ارز را باز کرده و اجازه دهیم که فعالان اقتصادی با هم آزادانه کار کرده و بازار ارز را عمق بخشند و شفاف کنند. رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: رئیس کل سه قوه ساعت‌ها وقت گذاشته و بر روی گزارش کارشناسی بانک مرکزی تائید نهادند. این در حالی است که در جلسات شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه نیز این موضوعات مطرح شد و ارزیابی‌های لازم صورت گرفت، پس اکنون جواب مثبت به بانک مرکزی داده شده تا این طرح را در جامعه اجرا کند.
تثبیت قیمت کالا‌های اساسی تا فروردین ۹۸
همتی گفت: دغدغه عمومی مقام معظم رهبری و رئیس جمهور و سایر مسئولان نظام این است که کالا‌های اساسی و ضروری و دارو، تجهیزات پزشکی به قیمت ثابت و بدون افزایش نرخ، به دست مردم برسد که این یک دغدغه مهم رئیس جمهور هم بوده است که در این زمینه هم حساسیت کافی داشته‌اند، بنابراین وزارتخانه‌های صمت، جهاد و بهداشت مکلف شده اند که فهرست کالا‌های ضروری یعنی حتی بالاتر از کالا‌های اساسی را بازنگری کرده و در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی نیز که باید حتما در اختیار مردم قرار گیرد، در گروه اول قرار گرفته که این به معنای یک بازار نیست. وی اظهار داشت: نرخ کالا‌های اساسی تا پایان فروردین ۹۸ بدون تغییر باقی خواهد ماند و البته ارز هم تا همان زمان به نرخ ۴۲۰۰ تومانی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد؛ البته نظارت کافی نیز صورت می‌گیرد که انحراف در این زمینه وجود نداشته باشد. بر این اساس وزرا قول داده اند که این موضوع را به عنوان یک وظیفه اولیه و اصلی خود در دستور کار قرار دهند که نظارت کافی داشته باشند و رئیس جمهور نیز روزانه این موضوع را پیگیری خواهد کرد.
ادامه صفحه16