آقای روحانی! مردم تشنه شنیدن حقایق‌اند

آرمان- حمید شجاعی: پس از کش و قوس‌های بسیار بالاخره بهارستان‌نشینان توانستند طرح خود را برای سوال از رئیس‌جمهور به کرسی بنشانند و کلیددار پاستور را به خانه ملت بکشند. از این رو بسیاری از این اتفاق به عنوان فرصتی طلایی یاد می‌کنند تا روحانی که سوال را غیر قانونی و زمان طرح آن را نامناسب می‌داند به مجلس رفته و حقایق جامعه را برای مردم بازگو کند. پیشنهاد به رئیس‌جمهور درباره سخن گفتن از حقایق در «آرمان» و در 31 تیرماه مطرح شده بود. زمانی که همه در انتظار شنیدن واقعیت‌ها و مسائل پشت پرده بودند و به هر زبانی از فرصت استفاده می‌کردند تا به رئیس‌جمهور یادآوری کنند که زمان گفتن حقایق و فاش کردن پشت پرده‌ها و دست‌های در کار رانت و تبعیض است. این یادآوری به بهانه سخن گفتن روحانی با مردم مکرر شد. اکنون صرف نظر از منویات و نیت‌ها جناحی که ممکن است پشت سوال از رئیس‌جمهور قابل ردیابی باشد، رفتن روحانی به مجلس تاکید دوباره‌ای است بر پاسخ‌گفتن به این نیاز. هر چند رئیس‌جمهور در نامه‌ای که به رئیس مجلس نوشت و در آن از حضور خود در بهارستان خبرداد، به گونه‌ای تلویحی به این مهم اشاره شده است. در بخشی از این نامه خطاب به لاریجانی‌آمده «این امر می‌تواند فرصت خوبی باشد تا برخی از حقایق را برای مردم عزیز کشورم بازگو نمایم که آنها صاحب واقعی کشورند و مشروعیت من و شما نیز از آرای آنهاست». این حقایق باید همان حقایقی باشد که «آرمان» به آن اشاره کرده بود و مردم نیز در انتظار شنیدن همین حقایق، روزها و ماه‌هاست در انتظار بسر می‌برند. دیروز محمدعلی وکیلی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره حضور رئیس‌جمهور در مجلس گفت: آقای روحانی بعد از تعطیلات مجلس در صحن حضور خواهد یافت.
گفت‌وگو با مردم
شاید زمانی که رئیس‌جمهور پس از پیروزی غرورآفرین و کسب رایی بالا از سوی مردم برای انجام مراسم تحلیف خود به خانه ملت پای می‌نهاد حتی فکرش را هم نمی‌کرد که چرخ روزگار به نحوی بچرخد که درست یک سال بعد در چنین روزی نامه نمایندگان مجلس را برای طرح سوال از رئیس‌جمهور دریافت و خود را برای عزیمت به بهارستان آماده کند. حقیقت این است که به قرائت بسیاری از تحلیلگران و فعالان سیاسی روحانی در طول این یک سال نتوانست آنطور که باید در حوزه‌های مخالف عملکرد موثری داشته باشد. چه اینکه پس از گذشت یک سال از تشکیل دولت دوازدهم امروز نه تنها دلواپسان و مخالفان که حامیان دیروز روحانی در صف اول منتقدان وی حضور دارند. روحانی و مردانش که در دولت یازدهم عملکرد نسبتا مطلوبی از خود برجای گذاشتند در یک سال اخیر حتی از 4 سال گذشته نیز عقب‌ترند و باید ریشه این کم‌کاری پیدا و جبران شود. شاید تعجب‌آور باشد، اما از نظرجامعه یکی از مهم‌ترین مشکلات دولت نه تغییر کابینه که عدم صحبت رئیس‌جمهور با مردم است. اکنون جامعه با دولتی مواجه است که در هراتفاقی سکوت می‌کند و رئیس‌جمهور که با بیانی شیوا در زمان انتخابات همگان را مقهور خود کرده بود، اکنون خاموشی گزیده است. در این راستا حسن روحانی پیش از هر اقدامی باید با مردم سخن بگوید. بخش اعظمی از جامعه فکر می‌کنند که رئیس‌جمهور و دولتمردان به فکر مردم نیستند، روحانی باید این تفکر را در ارتباط مستقیم با مردم بشکند. شاید بهتر باشد که رئیس‌جمهور پیش از اینکه به مجلس رفته و پاسخ نمایندگان را بدهد در گفت‌وگویی مستقیم با مردم سخن بگوید.
بازگویی حقایق


خوب یا بد بالاخره نمایندگان مجلس در چهارمین تلاش خود توانسته‌اند که اعلام وصول طرح سوال از رئیس‌جمهور را از هیأت رئیسه اخذ کنند و رئیس‌جمهور را به خانه ملت فرابخوانند. حال 2 تحلیل پیش‌رو است؛ نخست اینکه دولت با گارد تدافعی در مقابل مجلس قرار بگیرد و به جای رویکرد تعاملی رویکرد تقابلی را در دستور کار قرار دهد که این مساله به هیچ عنوان به صلاح دولت نیست، چرا که دولت پایگاه اجتماعی خود را از دست داده و درجه انتقادها بسیار بالاست. شرایط دشوار اقتصادی و معیشتی جامعه نیز چنین اجازه‌ای نمی‌دهد که دولت وارد تقابل با مجلس شود و این مساله با انسجام و وحدت ملی نیز در تضاد است. تحلیل دوم این است که دولت سیاست تعامل با مجلس را در پیش بگیرد و به نمایندگان روی خوش نشان دهد. زیرا همانطور که رئیس‌جمهور منتخب مردم است نمایندگان نیز منتخب مردم هستند پس این دو باید در تعامل مثبت با یکدیگر باشند. گرچه سوال نمایندگان از رئیس‌جمهور به قرائت حسینعلی امیری خلاف قانون است، اما روحانی و دولتمردانش باید بدانند که خروج از شرایط فعلی فقط از ناحیه تعامل با قوای دیگر ممکن است. پس رئیس‌جمهور باید از فرصت این سوال استفاده کرده و با حضور در مجلس حقایق آنچه که نمی‌گذارد دولت به نحو احسن کارکرد خود را داشته باشد را بیان کند. از همین رهگذر روز گذشته حسن روحانی در خصوص طرح سوال از رئیس‌جمهور به رئیس مجلس نامه نوشت. در مرقومه رئیس‌جمهور به علی لاریجانی آمده است: «احتراما؛ درست در سالروز تحلیف رئیس‌جمهوری دوره دوازدهم، سوال تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی واصل گردید. بی‌تردید سوال از رئیس‌جمهور کشور با مراعات حداقل دو نکته می‌تواند مبارک باشد؛ اولا در چارچوب قانون اساسی باشد، ثانیا در زمان و شرایط مناسب کشور اقدام شده باشد که متاسفانه هیچ‌کدام از این دو حاصل نشده است. اما برای جلوگیری از هر نوع اختلاف بین قوا و احترام به مجلس شورای اسلامی ان‌شاء‌ا... در فرصت مقرر به مجلس خواهم آمد و به سوالات پاسخ خواهم داد. رئیس‌جمهور در ادامه افزوده است: البته این امر می‌تواند فرصت خوبی باشد تا برخی از حقایق را برای مردم عزیز کشورم بازگو نمایم که آنها صاحب واقعی کشورند و مشروعیت من و شما نیز از آرای آنهاست.» پس از انتشار این نامه نخستین واکنش را حسام‌الدین آشنا نشان داد و با اشاره به حضور رئیس‌جمهور در مجلس در توئیتی نوشت: «رئیس‌‌‌جمهور به مجلس می‌‌‌رود نه فقط برای پاسخ گفتن به نمایندگان مردم، بلکه برای سخن گفتن با خود مردم». باید دید سایر واکنش‌ها چگونه خواهد بود.
فرصت طلایی
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با حضور رئیس‌جمهور در مجلس برای پاسخ به سوالات نمایندگان اظهار کرد: این طرح طلایی‌ترین فرصت برای رئیس‌جمهور است. عبد‌ا... ناصری به «آرمان» گفت: اگر قرار شد که آقای روحانی در مجلس حضور پیدا کند برخی از مسائلی که جامعه رأی آقای روحانی، نخبگان و کنشگران در این 5سال از وی انتظار داشتند و رئیس‌جمهور هیچ گامی برای بیان آنها برنداشت در این شرایط می‌تواند بیان کند. وی افزود: باید به این نکته توجه کنیم که در اعتراضات اخیر بر خلاف اعتراضات دی ماه آقای روحانی نیز نشانه گرفته شده و تلقی جامعه معترض این است که بخش اعظمی از کارها دست آقای روحانی است در صورتی که واقعیت جز این است.
فرصتی برای بیان موانع
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت هم حضور رئیس جمهوری در مجلس را فرصت مناسبی برای درمیان گذاشتن موانع و چالش‌های پیش روی دولت با مردم دانست. سعید شریعتی درباره سوال مجلس از رئیس جمهوری و استقبال روحانی گفت: اگر رئیس جمهوری از این فرصتی که مجلس در اختیار او قرار داده استفاده کند و صریح و شفاف با مردم از تریبون خانه ملت سخن بگوید و این موانع را چه در داخل و چه در خارج روشن کند می‌تواند در موازنه قوا در کشور و در جلب اعتماد دوباره افکارعمومی به دولت موثر باشد. این فعال سیاسی ادامه داد: رئیس جمهوری و دولت قرار است طی روزهای آینده هم در مجلس حضور یابند و هم بسته ارزی و اقتصادی را به مردم ارائه دهند؛ بنابراین سکوت دولت چندان هم ادامه‌دار نبود. بسته‌ای که به گفته معاون اول دولت از سوی سران هر سه قوه هم مورد تایید قرار گرفته می‌تواند به‌نوعی اعلام موضع رئیس جمهوری و دولت درباره مشکلات اقتصادی کشور هم تعبیر شود.
بیان کلیات
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص حضور رئیس‌جمهور در مجلس و بیان واقعیت‌ها ابراز کرد: من اعتقاد ندارم که آقای روحانی واقعیت‌های کشور را بازگو کند و فکر می‌کنم ایشان کلیات را خواهد گفت، تعارف نموده و با کلمات بازی خواهد کرد. صادق زیباکلام به «آرمان» گفت: آقای روحانی بر اساس دلایلی که برای خود دارد حقایق را بازگو نخواهد کرد. وی اظهار کرد: روحانی باید برای مردم روشن کند که دولت تا چه حد اختیارات دارد و باید پاسخگو باشد و در کجا اختیاری ندارد و مراکز دیگر قدرت وارد می‌شوند.
در نهایت
طی یک سال گذشته بارها شرایطی فراهم شد تا رئیس‌جمهور از مشکلات کشور با مردم سخن بگوید و از رازها و حقایق پشت پرده جامعه صحبت کند، اما هیچ‌گاه زمینه برای این مهم فراهم نشده است. چندی پیش نیز قرار بود که روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم از مشکلات و راه‌حل‌ها بگوید که به دلایل نامعلومی این برنامه نیز لغو شد. حال که توفیق اجباری برای رئیس‌جمهور به‌دست آمده تا این بار برای پاسخگوی به سوالات نمایندگان از پاستور به بهارستان برود انتظار می‌رود که دیگر محافظه‌کاری را کنار گذاشته و از حقایق و واقعیات صحبت کند.