ورود 5 فروند هواپیمای مسافربری جدید «ای‌تی‌آر» به آسمان ایران وزیر راه و شهرسازی: تحویل 5 فروند هواپیما، گام مثبت اتحادیه اروپا در عمل به تعهداتش است

وزیر راه و شهرسازی تحویل 5 فروند هواپیمای مسافربری جدید «ای‌تی‌آر» را که صبح روز یکشنبه وارد تهران شد نشانه‌ای از تدبیر، گفت‌و‌گوی سازنده با جهان و اقدامی مثبت ازسوی اتحادیه اروپا در ایفای تعهداتش برشمرد.
این هواپیماها روز گذشته در فرودگاه مهرآباد روی زمین نشستند و به این ترتیب تعداد این مدل هواپیماهای تحویل شده به ایران به 13 فروند افزایش یافت که همگی به ناوگان هواپیمایی هما افزوده شده‌اند.
مدل این هواپیماهای خریداری شده ATR72-600 است که برای نخستین بار در سال 2010 میلادی وارد ناوگان هوایی جهان شد؛ این هواپیما منطبق با آخرین فناوری و جدیدترین سیستم‌های رفاهی و ایمنی در صنعت هواپیمایی جهان است.
مدل سفارشی ایران ایر قادر است 70 نفر را تا مسافت یک هزار و 528 کیلومتر جا به جا کند و به دلیل استفاده از موتورهای ملخی بسیار کم مصرف، ایمن و پیشرفته بوده و هزینه‌های عملیاتی آن به شدت پایین و مقرون به صرفه است.


این هواپیما قادر است در همه شرایط جوی پرواز کند و به دلیل مجهز بودن کابین خلبان به نمایشگرهای بسیار پیشرفته، امکان فرود در سخت‌ترین شرایط جوی را نیز دارد.
پس از اجرای توافق برجام در دی ماه 1394، ایران توانست پس از رفع تحریم‌های آمریکا در زمینه خرید هواپیماهای تجاری و مسافری، سه قرارداد خرید هواپیما با شرکت‌های بوئینگ، ایرباس و‌ ای‌تی‌آر در مجموع به میزان 200 فروند هواپیمای جدید را منعقد کند که سهم شرکت ایتالیایی‌ ای‌تی‌آر، 20 هواپیما بود.
در 2.5 سال گذشته هشت فروند از این هواپیماهای سبک تحویل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شده بود.
ایرباس نیز تاکنون سه فروند از هواپیماهای خریداری شده ایران را تحویل داده است و به این ترتیب با ورود هواپیماهای جدید، تعداد هواپیماهای پسابرجامی ناوگان هوایی ایران به 16 فروند افزایش یافت.
هرچند پس از خروج آمریکا از توافق برجام و احتمال به تعلیق درآمدن هواپیماهای خریداری شده، انتظار می‌رفت که هواپیماسازان نتوانند هواپیماهای بیشتری تحویل ایران دهند اما «برونو لومر» وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه نهم مرداد ماه ضمن ابراز امیدواری نسبت به تحویل هشت فروند هواپیمای‌ ای‌تی‌آر به ایران، تاکید کرد به دنبال چراغ سبز واشنگتن در این باره هستیم؛ این هواپیماها قرار بود تا پیش از ششم اوت (15 مرداد) به ایران تحویل داده شود.
هنوز تکلیف سه فروند دیگر از این مدل هواپیماها که قرار بود به ایران تحویل شود، مشخص و اعلام نشده است.
وزیر راه و شهرسازی، تحویل پنج فروند هواپیمای مسافربری جدید «ای‌تی‌آر» را که صبح دیروز وارد تهران شد نشانه‌ای از تدبیر، گفت‌و‌گوی سازنده با جهان و اقدامی مثبت ازسوی اتحادیه اروپا در ایفای تعهداتش برشمرد.
«عباس آخوندی» در مراسم تحویل این هواپیماها در محل آشیانه فرودگاه بین‌المللی مهرآباد ابراز امیدواری کرد، در این شرایط سخت بتوان با همفکری و همکاری با سایر قدرت‌های جهانی همچون چین، روسیه، اتحادیه اروپا و همچنین هند، ترکیه و کشورهای همسایه بتوان ایران را از این شرایط سخت نجات داد.
وی اضافه کرد: «امروز دنیا با پدیده جدیدی و شخصی با فرهنگ قماربازی همچون دونالد ترامپ روبه روست که هر روز جهان را با فضای جدیدی مواجه و عدم قطعیت بسیار شدیدی را بر دنیا تحمیل کرده است.»
وی خاطرنشان ساخت: بسیار مهم است که در این شرایط چگونه عمل کنیم و به چه صورت، آینده‌ای پر از امید را فراروی مردم ایران قرار دهیم تا به حرکت‌های آمریکا مبتلا نشویم.
آخوندی ادامه داد: از ابتدا بر این اعتقاد بودم که باید بدون تلاف کردن زمان، همراه با سایر کشورهای متعهد به برجام از برنامه جامع اقدام مشترک دفاع کنیم تا در بلاتکلیفی قرار نگیریم.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: امروز ثابت شد که باید این کار را زودتر انجام می‌دادیم؛ همه آنهایی که فضا را بلافاصله پس از خروج آمریکا از برجام گل آلود کرده و تنش ایجاد کردند باید پاسخگو باشند.
آخوندی اضافه کرد: همان‌هایی که بیشترین همراهی را در عمل از روی ناآگاهی یا برای منافع خود با اقدام یکجانبه آمریکا انجام ادامه دادند و به فضای عدم قطعیت و ناآگاهی بیشتر دامن زدند امروز پوستین وارونه به تن کرده و مدعی‌اند.
آخوندی خاطرنشان کرد: هزینه خرید این هواپیماها از محل فاینانس تامین شده و باید پول آنها بازگردانده شود؛ براین اساس از مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) می‌خواهیم همه تخصیص صندلی‌ها براساس برنامه اقتصادی و بازرگانی و ایفای تعهداتشان در قبال بانک‌ها باشد.
پنج میلیون یورو قطعات یدکی هواپیما وارد کشور شد
وزیر راه و شهرسازی از ورود پنج میلیون یورو قطعات یدکی هواپیما اعم از ساخت آمریکا و اروپا همراه با ورود هواپیماهای جدید‌ ای‌تی‌آر به کشور خبر داد که بهره‌برداری بهینه از آنها را به دنبال دارد.
«عباس آخوندی» پس از ورود پنج فروند هواپیمای جدید‌ ای‌تی‌آر به کشور در جمع خبرنگاران افزود: اتفاق بزرگ امروز، گامی مثبت ازسوی اتحادیه اروپا در ایفای تعهدات خود نسبت به ایران بود که با همکاری تیم فنی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)، بانک مرکزی، وزارت امور خارجه و سایر نیروهای دست اندر کار به ثمر نشست.
به گفته این مقام مسئول، پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام، طی گفت وگوهای مستمر با اروپایی‌ها و با وجود همه دشواری‌ها، این قرارداد به نتیجه رسید و امیدواریم در آینده نیز این همکاری‌ها تداوم داشته باشد تا فضای مثبتی در سطح بین الملل شاهد باشیم.
آخوندی تاکید کرد: موفقیت حاصل شده نشان داد اگر تعامل سازنده با جهان داشته باشیم، حتی می‌توان آمریکا را منزوی کرد؛ موضوعی که امروز و با این حرکت به منصه ظهور رسید.
این عضو دولت دوازدهم یادآور شد: توسعه مناطق، دلیل اصلی تاکید ما بر واردات هواپیماهای کوچک جدید به کشور بود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امروز بیشتر هواپیماهای کشور در تهران، مراکز استان‌ها و همچنین مقاصد بین‌المللی پرواز می‌کنند، درحالی که اگر فرودگاه‌های کوچک و منطقه‌ای را فعال کنیم، می‌توانیم به مناطق دوردست نیز پرواز داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی هم گفت: عملیات تحویل سه فروند هواپیمای باقی مانده «ای‌تی‌آر» در دست انجام است و پس از کسب مجوزهای لازم از شرکت سازنده اقدام می‌شود.
فرزانه شرفبافی گفت: هر چند 15 مرداد پایان مهلت 90 روزه اداره خزانه‌داری آمریکا برای قطع تدریجی ارتباط شرکت‌های آمریکایی و اروپایی با ایران است اما با وجود این شرایط و ابطال مجوز فروش هواپیمای‌ ای‌تی‌آر به ایران توانستیم با انجام مذاکره با مقام‌های ایتالیایی و فرانسوی مجوز تحویل هواپیماهای ساخته شده را بگیریم.
وی افزود: اتحادیه اروپا با تحویل این هواپیماها نشان داد اگر بخواهد، می‌تواند از شرکت‌های اروپایی و سرمایه گذاران ایرانی حمایت کند.
شرفبافی اظهار داشت: اکنون در میانه راه هستیم و تداوم همکاری با شرکت‌ ای‌تی‌آر و ورود هواپیماهایی با برد بلند و متوسط در آینده نزدیک رقم خواهد خورد.
مدیرعامل هواپیمایی هما خاطرنشان کرد: تحویل این هواپیماها در فرصت بسیار کوتاه هشت روز کاری محقق شد و امروز شاهد فرود آنها در فرودگاه مهرآباد بودیم که این کار به جهانیان ثابت کرد ما می‌توانیم.
مدیرعامل هما در ادامه افزود: صنعت هوایی را از صنایع استراتژیکی دانست که ایران به دنبال آن است که در این عرصه متوقف نشود.
شرفبافی گفت: آنچه امروز اتفاق افتاد، شکست تصمیم‌گیری یک طرفه آمریکا بود.
وی یادآورشد: این پنج هواپیما با خلبانان ایرانی در یک پرواز مستقیم از تولوز فرانسه، ابتدا به مقصد ارومیه پرواز و سوخت گیری کردند و سپس در فرودگاه مهرآباد تهران بر زمین نشستند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در این برنامه، توسعه صنعت حمل و نقل هوایی را یکی از وظایف اصلی این سازمان برشمرد که در سال‌های اخیر به دلایل متعدد اجرایی نشده بود.
«علی عابدزاده» گفت: این مشکل به یک توسعه ناهماهنگ در صنعت حمل و نقل هوایی منجر شد که زجردهنده و سرمایه سوز بود.
به گفته این مقام مسئول، ورود هواپیماهای کوچک می‌تواند در توسعه مناطق دور افتاده کشور موثر باشد؛ امروز سیاست‌های این سازمان به گونه‌ای است که از همه سرمایه گذاران به بهترین شکل حمایت کرده و دریافت مجوزها را برای آنها تسهیل می‌کند.
وی تاکید کرد: هواپیمای‌ ای‌تی‌آر از بازاری پایدار و انحصاری در کشور برخوردار است که می‌توان 100 مسیر پرواز برای آن تعریف کرد که سودده باشند.
عابدزاده افزود: برای عبور از ترحیم‌ها برنامه داریم، اما آنها را اعلام نمی‌کنیم؛ اما برای عبور از شرایط سخت نیازمند همدلی و کمک هستیم.
ای‌تی‌آر: اگر هواپیماهای برجامی را تحویل ندهیم، ضرر می‌کنیم
ازسوی دیگر شرکت هواپیماسازی «ای‌تی‌آر» درباره احتمال متضرر شدن خود برای عدم تحویل تعداد هواپیماهای مقرر به ایران ایر تا زمان بازگشت دور جدیدی از تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور، ابراز نگرانی کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، از آبان ماه سال جاری قرار است رسما دور جدیدی از تحریم‌های اقتصادی علیه صنعت هوایی کشور اعمال و اجرایی شود.
شرکت‌ ای‌تی‌آر (ATR) که یک شرکت هواپیماسازی فرانسوی – ایتالیایی مستقر در تولوز فرانسه است، بعد از توافق هسته‌ای برجام ایران قرار شد 20 فروند هواپیمای سایز کوچک و متوسط را تحویل شرکت هواپیمایی ایران ایر دهد.
بعد از توافق هسته‌ای برجام در سال 2015 میلادی و برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی، شرکت هواپیمایی ایران ایر قرارداد خرید و تهیه 200 فروند هواپیما را با غول‌های هواپیماسازی جهان همچون بوئینگ آمریکا، ایرباس اروپا و شرکت فرانسوی- ایتالیایی‌ ای‌تی‌آر به امضا رساند تا بتواند به نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل هوایی خود و همچنین رقابت با شرکت‌های هواپیمایی همسایگان خود بپردازد.
اما به نظر می‌رسد که شرکت‌ ای‌تی‌آر از سایر رقبای خود در خصوص ارسال، تحویل و فروش هواپیماهای سفارش ایران ایر ابراز نگرانی بیشتری می‌کند چراکه به تازگی در این باره عنوان کرده است در صورتی که نتواند تعداد هواپیماهای مقرر خود را به ایران تحویل دهد، متحمل ضرر و زیان قابل توجهی خواهد شد.
بنابراین به نظر می‌رسد که شرکت فرانسوی – ایتالیایی‌ ای‌تی‌آر (ATR) به دنبال راهی برای تحویل هر چه زودتر تعداد هواپیماهای مقرر خود باشد تا قبل از اعمال نهایی و بازگشت تحریم‌های اقتصادی، تمامی 20 فروند هواپیمای ATR وارد ناوگان هوایی ایران شده باشد.
سایر اخبار این روزنامه
ادامه سقوط بهای سکه؛ قیمت‌ها هنوز حباب دارد رئیس جمهور در نامه‌ای به دکتر لاریجانی: به مجلس می آیم تا حقایق را برای مردم بازگو کنم ورود 5 فروند هواپیمای مسافربری جدید «ای‌تی‌آر» به آسمان ایران وزیر راه و شهرسازی: تحویل 5 فروند هواپیما، گام مثبت اتحادیه اروپا در عمل به تعهداتش است رئیس قوه قضاییه در همایش حقوق بشر و کرامت انسانی: دهان مدعیان حقوق بشر درباره بحرین بسته است اما از آشوبگران ایران حمایت می‌کنند حاکم دبی: جهان عرب بحران مدیریت دارد بازتاب توافق حماس ورژیم صهیونیستی با حضور فرمانده ناجا فرمانده جدید نیروی انتظامی استان قم معرفی شد این سنگر را بی‌اعتبار نکنید با اعلام قدردانی فرمانده سپاه از یگان‌های حاضر؛ رزمایش اقتدار دریایی سپاه در خلیج فارس پایان یافت رئیس سازمان بهزیستی کشور خبر داد پوشش700هزار سالمند در بهزیستی معاون اول قوه قضاییه: معاون ارزی بانک مرکزی بازداشت شد رئیس سازمان بازرسی کل کشور: وزیر صنعت هک شدن سایت ثبت سفارش خودرو را قبول دارد رئیس‌ جمهور در پیامی با تسلیت درگذشت مادر شهیدان باطبی: به یقین یاد و خاطره این مادر صبور و با ایمان در صفحه زرین افتخارات ملت ایران ماندگار خواهد بود مرگ زودرس خیمه شب بازی ناتوی عربی دکتر مسعود پزشکیان: 600 میلیارد تومان به سپرده گذاران موسسات مالی پرداخت شد شریعتمداری: دنبال تعزیراتی کردن بازار نیستیم؛ بی‌ثباتی قیمت ارز رفع می‌شود در جلسه غیرعلنی مجلس سازوکارهای نمایندگان برای حل مسائل اقتصادی بررسی شد