23 درصد جامعه کارگری هم به زیر خط فقر اضافه شده‌اند

«جهان صنعت»- در حال حاضر اقتصاد کشور روزهای سختی را سپری می‌کند. از یک سو خروج آمریکا از برجام و بازگشت دوباره تحریم‌ها موجب شده اقتصاد کشور روزهای مبهمی را دنبال کند و از سوی دیگر مشکلات به‌ وجود آمده در خصوص قیمت ارز، این نگرانی را تشدید کرده و بی‌‌ثباتی را بر اقتصاد تحمیل کرده است.
در این میان رشد منفی سرمایه‌گذاری و خروج شرکت‌های بین‌المللی نیز بر عدم اطمینان از فضای کسب‌وکار در کشور افزوده است. نااطمینانی مردم به آینده اقتصاد نیز تاثیر خود را بر بازارهای مختلف نشان داده است. در این بین اقتصاد کشور متاثر از همه این عوامل بار دیگر در شرایط بسیار سختی قرار گرفته است. در شرایطی که بسیاری از کارشناسان تاکید دارند، سال ۹۷، سال سختی برای اقتصاد کشور است بنابراین دولتمردان باید تصمیمات عقلایی را اتخاذ کنند اما همچنان شاهد تصمیماتی از سوی دولت هستیم که بر تنش‌های موجود در بازار کشور اضافه می‌‌کند.
در نهایت به دلیل آنکه خبرهای مختلف تاثیرات متفاوتی در بازار ایجاد می‌کند بنابراین بهتر است سیاستگذاران و تصمیم‌گیران دولتی با دقت نظر بیشتری به تصمیم‌گیری بپردازند چرا که در شرایط کنونی تصمیمات دولت تاثیر جدی در فضای اجتماعی کشور دارد؛ موضوعی که به نظر می‌رسد دولت آن را به دست فراموشی سپرده است و توجه جدی به آن ندارد. دولتمردان و سیاستمداران به جای اینکه با اقدامات خود از تنش بکاهند بر حجم تنش‌های موجود می‌افزایند؛ موضوعی که به نظر می‌رسد نیازمند ورود جدی مقامات بالاتر است تا موجب بروز مشکلات دیگری در اقتصاد کشور نشود.
تمام این فراز و نشیب‌ها به نیروی انسانی و مشکلاتی که بر سر آنان ویران می‌شود برمی‌گردد.در این برهه از زمان اشتغال و حفظ سرمایه انسانی کار بسیار سختی است و این نگرانی قشر کارگر را نسبت به قبل چند برابر می‌کند‌. از سویی گرانی‌ها و ناامنی‌های اقتصادی گریبان این قشر را گرفته و از سوی دیگر عدم حفظ کار، معیشت و اشتغال دو مقوله‌ای است که همواره نگرانی مردم و اقشار آسیب‌‌پذیر را تشدید می‌کند‌.


این در حالی است که با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور‌، در بهار ۹۷ سهم جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۳۹ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. این شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل 1/0 درصد کاهش داشته است
با وجود تصمیم‌گیری شورای عالی کار مبنی بر تشکیل فوری کمیته دستمزد برای بررسی پیشنهادهای کارگران، کارفرمایان و دولت برای حفظ معیشت کارگران اما با گذشت بیش از 10 روز هنوز خبری از تشکیل کمیته دستمزد نیست.
بعد از آنکه گروه‌های کارگری با بررسی وضعیت سبد معیشت کارگران در اثر گرانی‌های اخیر پیشنهاد تشکیل جلسه شورای عالی کار و بررسی سه‌جانبه این موضوع از سوی گروه‌های کارگری، کارفرمایی و دولت را داشتند این نشست 3 مرداد برگزار شد؛ آنچنان که اسماعیل ظریفی‌آزاد مدیرکل روابط کار و جبران خدمات وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی درباره جزییات آن جلسه گفته بود در آن نشست گروه‌های کارگری و کارفرمایی نظرات خود را بیان کردند و نظر گروه‌های کارگری اصلاح دستمزد نبود بلکه آنها پیشنهاد حمایت‌های اجتماعی دولت از کارگران را داشتند.
به گفته این مقام مسوول در وزارت کار در آن جلسه مقرر شد کمیته دستمزد شورای عالی کار مجددا فعال و ظرف یکی دو هفته آینده پیشنهادهای کارگران و کارفرمایان در این کمیته بررسی شود.
او حتی تاکید کرده بود این موضوع بیشتر از یک ماه طول نخواهد کشید و شورای عالی کار در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد. حالا اما 11 روز از آن تصمیم می‌گذرد اما هنوز خبری از تشکیل کمیته دستمزد نیست.
نمایندگان کارگری این موضوع را اولویت‌دار دانسته و تاکید می‌کنند زمانی برای تشکیل جلسات متعدد و بررسی‌های زمانبر وجود ندارد و در این زمینه باید به سرعت تعیین تکلیف شود.
لزوم بازنگری در مزد و سبد معیشت
فرامرز توفیقی نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به دلایل طرح پیشنهاد بازنگری در مزد و سبد معیشت گفت: با افزایش دستمزد سال 97 امیدوار بودیم بتوانیم چهار درصد جامعه کارگری را از زیر خط فقر بالا بکشیم اما با این افزایش سبد معیشت در واقع 23/5 درصد جامعه کارگری به زیر خط فقر اضافه شده‌اند و این حاصل بی‌تدبیری‌ وزارتخانه‌های موثر در مسایل اقتصادی است و این موارد را پیش‌بینی نکرده‌اند. ادامه این روند برای جامعه کارگری قابل تحمل نیست و به همین دلیل ما پیشنهاد تشکیل جلسه شورای عالی کار را دادیم تا دغدغه‌هایمان را با دو ضلع اجتماعی یعنی کارفرماها و دولت که هر دو کارفرما هستند، مطرح کنیم.
وی با اشاره به پیشنهادهای گروه‌های کارگری که در نشست ۳ مرداد شورای عالی کار مطرح شد به مواردی از جمله کاهش یا حذف مالیات بر مزد کارگران، کاهش برخی مخارج دولتی کارفرماها و واریز آن به حساب مزدی کارگران، ایجاد بن کارگری و اعلام برخی سبدهای اختصاصی برای جامعه کارگری اشاره کرد.
وی تاکید کرد: ما به موازات پیشنهادهای بازنگری در سبد معیشت و دستمزد، نگرانی خود را از رکود تورمی ایجاد شده نیز اعلام کردیم چرا که تداوم رکود تورمی روی صنعت تاثیر می‌گذارد و همین نیز بر زندگی جامعه کارگری تاثیرگذار است چرا که با حذف اضافه‌کارها، امتیازات و مزایای کارگری مواجه خواهیم بود که یقینا شکاف بین دستمزد و سبد معیشت را بیشتر می‌کند.
حالا نزدیک به دو هفته از تشکیل جلسه شورای عالی کار می‌گذرد و در حالی که قرار بود نشست کمیته دستمزد طی یکی دو هفته بعد از نشست اول برگزار شود اما هنوز گروه‌های کارگری و کارفرمایی دعوتنامه‌ای برای نشست کمیته دستمزد دریافت نکرده‌اند.
رفع مشکل بیکاری حرف نمی‌خواهد، عمل کنید
اسدالله عباسی‌، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: حل مشکل بیکاری نیازمند راهکارها و راهبردهای اساسی است. باید جلوی قاچاق محصولات کشاورزی نظیر چای و برنج را گرفت‌. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در نطق میان‌دستور جلسه علنی روز گذشته بیان کرد:‌ مشکل بیکاری با گزارش‌های مختلف گفتاردرمانی حل نخواهد شد بلکه باید راهکارها و راهبردهای اساسی برای آن تعریف شود. شورای عالی اشتغال و قرارگاه اقتصاد مقاومتی چه راهکارهایی را برای ایجاد اشتغال تعریف کرده است؟وی در ادامه بیان کرد: ‌بالا رفتن سن ازدواج و شرایط سختی که برخی از دستگاه‌های دولتی برای استخدام در نظر گرفتند و تغییر در رویه پرداخت تسهیلات در سیستم‌های بانکی، افراد را در تنگنا قرار دادند و امروز کسی به داد تولید‌کنندگان نمی‌رسد. باید نسبت به جلوگیری از واردات بی‌رویه کالا و قاچاق کالا به ویژه محصولات کشاورزی نظیر چای و برنج اقدام شود. مشخص نیست برنج و چایی که وارد کشور می‌شود به چه میزان از مبادی قانونی وارد کشور می‌شود. برنج‌کاران امروز پس از ماه‌ها انتظار خواستار تدبیر دولت درخصوص قیمت خرید و جلوگیری از واردات غیرقانونی هستند.نماینده مردم رودسر در مجلس ادامه داد: وزارت ورزش و جوانان حداقل کاری که می‌تواند برای جوانان انجام دهد این است که بستر مناسبی برای فعالیت‌های ورزشی جوانان ایجاد کند تا شاهد شکوفایی استعدادهای جوانان باشیم.وی با خطاب قرار دادن وزیر بهداشت بیان کرد: ‌در گذشته بسیاری از بیماری‌های مسری جان انسان‌ها را به خطر انداخته بود. امروز نیز انواع سرطان و بیماری‌های غیرواگیر جان انسان‌ها را به خطر انداخته است. طرح تحول سلامت با بیش از 100هزار میلیارد تومان هزینه به نتیجه موفقی نرسیده است. این طرح نتوانسته مشکلات مردم را حل و فصل کند. ما کماکان با پدیده تاجر پزشک مواجه هستیم. مردم محروم ما در مراکز استان‌ها و تهران به دنبال پزشک معالج هستند. تا کی باید این شرایط اسفناک ما شاهد باشیم؟
فرار نیروهای سرمایه‌ای از کشور
رحیم بنامولایی رییس اتاق بازرگانی البرز گفت: نخبگان از سرمایه و امکانات این نظام استفاده می‌کنند و به مرحله بهره‌وری که می‌رسند حمایت نمی‌شوند و ترجیح می‌دهند استعدادها و توان خود را در جایی خرج کنند که قدرشان را می‌دانند.رییس اتاق بازرگانی البرز اظهار کرد: نیروی انسانی به خصوص نخبگان مهم‌ترین سرمایه هر کشور است ولی شرایط به‌گونه‌ای شده که الان کشورهای دیگر از این سرمایه ما بهره‌مند می‌شوند.وی ادامه داد: طی چند سال گذشته شاهد افزایش آمار فرار مغزها در کشور بوده‌ایم ولی متاسفانه توجه خاصی به این تهدید نمی‌شود و مسوولان در این خصوص برنامه‌ای ندارند. بدون شک اگر برنامه‌ای برای حفظ سرمایه‌های خود نداشته باشیم، فرار مغزها هم در آینده نزدیک به یکی از بحران‌های کشور تبدیل می‌شود.رییس اتاق بازرگانی البرز خاطرنشان کرد: طبق سند چشم‌انداز 1404 بنا بود تا هفت سال آینده به رتبه اول اقتصادی در خاورمیانه تبدیل شویم. با توجه به شرایط موجود و با آینده‌ای که از وضعیت اقتصاد کشور پیش‌بینی می‌شود، تحقق این بخش از سند شوخی‌ای بیش نیست.وی افزود: در کشوری که قیمت ارز و طلا ساعت به ساعت که نه، دقیقه به دقیقه تغییر می‌کند چطور می‌توان انتظار ثبات و تبدیل شدن به قطب اقتصادی منطقه را داشت؟وی توضیح داد: در سند چشم‌انداز 1404 برای تبدیل ایران به قطب اقتصادی منطقه الگوهایی تعریف شده ولی هیچ یک از این الگوها به درستی پایش نشده و عملیاتی شدن آنها جای سوال دارد.این مسوول ابراز کرد: باید قبول کنیم تصمیم‌گیری سه قوه در خصوص سند 1404 درست نبوده و همین باعث شده بسیاری از موارد این سند از مرحله کاغذ و تئوری فراتر نرود.رییس اتاق بازرگانی البرز به هدررفت مهم‌ترین سرمایه کشور که همان نیروی کار جوان است اشاره کرد و گفت: 30 میلیون نفر از جمعیت کشور را افراد زیر 35 سال تشکیل داده‌اند ولی به دلیل اینکه برنامه‌ای برای اشتغال و‌... آنها نداریم، استعدادها و ظرفیت‌های آنان مسکوت مانده است.