مدیرمسئول محترم روزنامه «جهان‌صنعت»

به دنبال درج خبری در صفحه اول آن روزنامه در تاریخ 14/05/97 با عنوان «لیست پرداختی‌ها در وزارت ارشاد خاک می‌خورد، آقای وزیر! یارانه مطبوعات کجاست؟ به منظور تنویر افکار عمومی، خواهشمند است وفق قانون مطبوعات نسبت به انتشار توضیحات زیر با همان تیتر و اندازه در همان صفحه به شرح ذیل اقدام فرمایید:
1- به منظور کاهش التهاب در بازار کاغذ، کارگروه کاغذ با برگزاری جلسات مستمر تصمیمات زیر را اتخاذ کرده است:
- تمامی کاغذهای مربوط به حوزه چاپ و نشر شامل کاغذهای چاپ و تحریر، کاغذهای گلاسه و همچنین کاغذهای بالکی مشمول تخصیص ارز حمایتی مصوب برای واردات شدند. قابل توجه است تمامی کاغذهایی که بعد از تاریخ 1/2/97 به گمرکات کشور انتقال یافته‌اند، مشمول ارز حمایتی مورد اشاره بانک مرکزی شده‌اند و در مورد کاغذهایی هم که قبل از این تاریخ وارد گمرکات کشور شده‌اند، از طریق وزارت امور اقتصادی و دارایی تمهیداتی اندیشیده شد تا مشمول ارز گمرکی حمایتی مذکور شوند. لذا از تاریخ 29/3/97 کاغذ بدون واسطه و با ارز حمایتی مصوب وارد بازار شده است. ضمن اینکه تعرفه گمرکی واردات کاغذ اعم از مطبوعات و نشر به منظور حمایت از مصرف‌کنندگان به میزان 5 درصد به مدت دو سال ثابت ماند.
- براساس بند 5 جلسه مورخ 03/05/97 کارگروه کاغذ مقرر شد به دلیل محدودیت‌های موجود با معرفی این وزارتخانه، روزنامه‌های بزرگ و موسسات مرتبط با حوزه مطبوعات و نشر، راسا به تامین کاغذ مورد نیاز خود اقدام کنند ضمن اینکه مذاکره گسترده با بانک‌ها برای حل مشکلات نقدینگی واردکنندگان و تسهیل دریافت ارز مورد نیاز اقدام مقتضی صورت پذیرفت.


2- در تاریخ مذکور در جلسه فوق‌العاده کارگروه کاغذ با حضور انجمن واردکنندگان کاغذ، نمایندگان حوزه مصرف و نماینده سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و به منظور ثبات بازار کاغذ برای نخستین‌بار نسبت به نرخ‌گذاری انواع کاغذ چاپ و تحریر، اقدام شد. این اقدام موجب جلوگیری از سیر صعودی قیمت کاغذ شد و در غیر این صورت امروز شاهد قیمتی به مراتب بالاتر بودیم.
3- از ابتدای امسال تا پایان تیرماه، مبلغ 000/000/483/165 ریال بابت یارانه مطبوعات به این وزارتخانه تخصیص داده شده است که براساس ترتیب لیست‌های ارسالی از معاونت امور مطبوعاتی، مبلغ مذکور در مسیر پرداخت قرار گرفته است. بخشی از این مبلغ مربوط به بدهی‌های گذشته است و مرحله اول پرداخت به روزنامه‌ها طی چند روز آینده محقق خواهد شد. پرداخت مطالبات ماه‌های پیش‌رو نیز پس از تخصیص اعتبار لازم از سوی خزانه انجام می‌شود.
4- موضوع مدیریت بازار کاغذ و تخصیص ارز حمایتی به آن از ابتدا دغدغه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و دست‌اندرکاران وزارتخانه بوده است، به‌‌طوری که در ابتدای امسال با تصویب هیات وزیران، کاغذ مانند مواد غذایی و دارو، در شمار کالاهای حمایتی قرار گرفت.
توضیح «جهان صنعت»
در جوابیه‌ای که توسط مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به روزنامه «جهان صنعت» ارسال شده متاسفانه جای چند نکته خالی است که به اختصار به آن اشاره می‌شود.
1- از اواخر فروردین‌ماه امسال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه‌ای را به صورت علی‌الحساب برای پرداخت به رسانه‌ها دریافت کرده است؛ بودجه‌ای که مشخص نیست چرا با گذشت بیش از پنج ماه از سال جدید هنوز به مطبوعات اختصاص نیافته است.
2- در توضیح مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی صحبت از بدهی به میان آمده اما اشاره نشده به کدام رسانه و به چه مبلغی.
3- بیش از سه سال است که بودجه یارانه مطبوعاتی صرف طرح شکست‌خورده اشتراک شده و در این میان سهم مطبوعات مستقل از بین رفته است. متاسفانه در شرایطی که قیمت کاغذ سر به فلک کشیده، هیچ‌کدام از عملکردهای ادعایی وزارت ارشاد و کارگروه کاغذ مثمر‌ثمر واقع نشده است.