معتادان متجاهر بیمار از سوی وزارت بهداشت و بهزیستی پذیرش نمی‌شوند

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ با اعلام عدم پذیرش حدود چهار هزار معتاد متجاهر از سوی نهادهای مسوول به دلیل ابتلا به بیماری‌های خطرناک گفت: اگر معتاد متجاهری مبتلا به ایدز، هپاتیت، بیماری‌های عفونی و‌.‌.‌. باشد، باید سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت آنها را در مراکز درمانی پذیرش و معالجه و درمان کنند‌ اما متاسفانه هیچ اقدامی انجام نمی‌شود و این افراد با وجود بیماری‌های خطرناکی که دارند، دوباره در جامعه رها می‌شوند. سرهنگ محمد بخشنده در گفت‌وگو با ایلنا درباره سهم اعتیاد در وقوع سرقت‌های خرد گفت: حدود ۲۰ هزار معتاد متجاهر در تهران حضور دارند که از خانه، کاشانه، خانواده، جامعه و.‌.‌. جدا شده‌اند و به صورت کارتن‌خوابی در شهر تهران زندگی می‌کنند.
او با بیان اینکه حدود هزار و ۵۰۰ نفر از این تعداد زن هستند، خاطرنشان کرد: از این حدود ۲۰ هزار کارتن‌خواب بیش از سه هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار نفر در مراکز بازپروری و کمپ‌‌ها دارای منع پذیرش هستند. این افراد شامل کسانی هستند که به انواع بیماری‌های مسری و خطرناک مانند ایدز، هپاتیت، سل و بیماری‌های عفونی مبتلا هستند و برخی از آنها نیز بیمار روانی، دو‌جنسه، معلول جسمی و حرکتی و سالخورده هستند و هیچ کمپ و مرکز نگهداری‌ای آنها را پذیرش نمی‌کند و پس از جمع‌آوری توسط پلیس و غربالگری، دوباره به سطح خیابان باز‌می‌گردند و موجب آزار و اذیت مردم می‌شوند.
رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ با انتقاد از دیگر سازمان‌های متولی در زمینه مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: مردم درخصوص نگهداری معتادان متجاهر از پلیس مطالبه دارند‌ در حالی که نگهداری و پذیرش این افراد بر عهده سازمان بهزیستی و با همکاری سازمان‌هایی چون شهرداری، وزارت بهداشت، سازمان فنی‌وحرفه‌ای، کمیته امداد، وزارت کار و دانشگاه‌های علوم پزشکی است و این سازمان‌ها باید در این زمینه پاسخگو باشند و از رسانه‌ها می‌خواهیم از این سازمان‌ها وضعیت رسیدگی به معتادان متجاهر را مطالبه کنند.
اگر معتاد متجاهری مبتلا به ایدز، هپاتیت، بیماری‌های عفونی و... باشد، باید وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی با حمایت بیمه سلامت آنها را در مراکز درمانی پذیرش و معالجه و درمان کنند اما متاسفانه هیچ اقدامی انجام نمی‌شود و این افراد با وجود بیماری‌های خطرناکی که دارند، دوباره در جامعه رها می‌شوند.


سازمان‌های مسوول دیگر به وظایف خود عمل نمی‌کنند
بخشنده خاطرنشان کرد: ۱۶سازمان و وزارتخانه در زمینه مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از وقوع اعتیاد مسوولیت داشته و بودجه دریافت می‌کنند. آخرین سازمان در این خصوص پلیس است‌ اما در حال حاضر رسانه‌ها و مردم هیچ مطالبه‌ای در این خصوص از ۱۵ سازمان و وزارتخانه مسوول دیگر در این زمینه ندارند و همه پلیس را می‌شناسند.
او ادامه داد: نیروهای پلیس کاملا آماده‌اند و اطلاعات و اشراف کاملی نسبت به پاتوق‌ها و معتادان و خرده‌فروشان مواد مخدر دارند. همچنین پلیس توانایی جمع‌آوری همه معتادان ظرف مدت یک هفته را نیز دارد‌ اما مشکلات ما برون‌سازمانی است و متاسفانه خلا و ضعف‌های قانونی در این زمینه وجود دارد و قانون در بسیاری موارد بازدارنده نیست. همچنین سازمان‌های دیگر به وظایف خود عمل نمی‌کنند.
۲۵۰۰ کارتن‌خواب در تهران وجود دارد در حالی که این افراد اصلا معتاد نیستند‌ بلکه تنها کارتن‌خواب هستند و به صورت ظاهر بسیار کثیف و پلشت در تهران زندگی می‌کنند و سازمان بهزیستی برای این افراد نیز هیچ اقدامی انجام نداده است.
هیچ اقدامی برای کارتن‌خواب‌ها انجام نمی‌شود
او با تاکید بر اینکه اولویت پلیس خدمت به مردم است، ادامه داد: یکی از وظایف اصلی سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت این است که پس از اینکه معتادان متجاهر جمع‌آوری و برای غربالگری به مراکز منتقل می‌شوند، اگر فردی از بین آنها مبتلا به ایدز، هپاتیت، بیماری‌های عفونی و.‌.‌. باشد، باید در یک مرکز درمانی آنها را پذیرش و معالجه و درمان کنند‌ اما متاسفانه هیچ اقدامی انجام نمی‌شود و این افراد با وجود بیماری‌های خطرناکی که دارند، دوباره در جامعه رها می‌شوند.
رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ خاطرنشان کرد: ۲۵۰۰ کارتن‌خواب در تهران وجود دارند در حالی که این افراد اصلا معتاد نیستند، بلکه تنها کارتن‌خواب هستند و با ظاهر بسیار کثیف و پلشت در تهران زندگی می‌کنند و سازمان بهزیستی برای این افراد نیز هیچ اقدامی انجام نداده است. البته شهرداری چند گرمخانه دارد که برخی از این افراد به آنجا مراجعه می‌کنند‌ اما این گرمخانه‌ها پاسخگوی ۲۵۰۰ کارتن‌خواب غیرمعتاد نیست.
انهدام ۲۴ باند قاچاق مواد مخدر در ۴ ماهه نخست سال‌جاری
بخشنده در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تاکید بر اینکه بیشترین انرژی پلیس باید برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر صرف شود، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر برعکس شده و پلیس مبارزه با مواد مخدر به جای اینکه بتواند بیشترین تمرکز را بر کارهای اطلاعاتی و شناسایی باندهای قاچاق مواد مخدر داشته باشد، بیشترین انرژی خود را برای جمع‌آوری معتادان مصرف می‌کند. او با اشاره به کشفیات مواد مخدر در سال‌جاری گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون هفت تن مواد مخدر کشف و ضبط شده است و بیش از ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش کشفیات داشتیم. همچنین ۳۰۰ قاچاقچی مواد مخدر دستگیر و ۲۵ باند قاچاق مواد مخدر منهدم شده‌اند.
حضور ۱۵۰ نیروی پلیس در شوش، هرندی و مولوی
او همچنین در خصوص پاکسازی مناطق شوش، مولوی و هرندی نیز گفت: ۱۰۰خانه پلمب شده‌اند و تعداد بسیاری نیز شناسایی شده‌اند‌ اما در تعدادی از این خانه‌های پلاک قرمز خانواده حضور دارد و تا زمانی که زن و بچه در این خانه‌ها زندگی می‌کنند، نمی‌توانیم نسبت به پلمب خانه‌ها اقدام کنیم. هماهنگی‌های لازم با مراجع قضایی انجام شده، در صورتی که بهزیستی با ما همکاری لازم را داشته باشد و این خانواده‌ها را ساماندهی کند، قطعا تکلیف این خانه‌های پلاک قرمز نیز مشخص خواهد شد. در حال حاضر نیز بیش از ۱۵۰ نفر از نیروهای پلیس در این منطقه مستقر هستند.