گمانه زنی درباره سرنوشت ارز مسافرتی در بسته جدید اقتصادی دولت؛

بانک مرکزی در زمان ولی‌الله سیف از ارائه ریز آمار ارز مسافری خود‌داری می‌کرد. در برخی رسانه‌ها رقمی معادل یک میلیارد و دویست میلیون یورو مطرح بود و همین رقم باعث شد بسیاری از مسوولان نظام نسبت به پرداخت ارز مسافری حساس شوند.
رقمی که بارها از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تکذیب شد. مونسان چند بار از بانک مرکزی خواست آمار تفکیکی مسافران خارجی و ارز مسافری را اعلام کند اما با بی‌اعتنایی سیف و همکارانش مواجه شد.
این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که عده‌ای از حذف کامل ارز مسافری صحبت به میان آوردند. تصمیمی که باز هم تکذیب شد و حالا قرار است وضعیت ارز مسافری در بسته جدید اقتصادی دولت تعیین تکلیف شود. صحبت از بالابردن قیمت ارز مسافری و نزدیکی‌اش به قیمت بازار است. دولت می‌خواهد خرج‌های به اصطلاح اضافه‌اش را کم کند و به نظر می‌رسد ارز مسافری نیز از همان دست خرج‌های اضافی است.
ارز 4200 تومانی صرفا برای کالاهای اساسی


سیده‌فاطمه ذوالقدر (نماینده مردم تهران) در خصوص بسته جدید ارز مسافرتی که در نشست غیرعلنی مجلس شورای اسلامی درباره آن بحث شده بود؛ گفت: براساس صحبتی که قبل از شروع جلسه علنی داشتیم؛ درخصوص ارز مسافرتی این تصمیم گرفته شد که دیگر به این صورت نباشد.
او با بیان اینکه هنوز بسته پیشنهادی به مجلس ارائه نشده، ادامه داد: در بسته جدیدی که بانک مرکزی می‌خواهد در تعریف خود ارائه دهد؛ نرخ ارز تغییر خواهد کرد و به نرخ آزاد نزدیک می‌شود و ارز ۴۲۰۰ تومانی صرفا به کالاهای اساسی و ضروریات اختصاص می‌یابد.
این نماینده در پاسخ به ‌اینکه مقدار ارز مسافرتی چقدر تعیین شده، بیان کرد: در جلسه‌ای که ما داشتیم؛ درباره مقدار ارز مسافرتی صحبتی نشد و بنده هم فکر نمی‌کنم در این مورد بحث باشد.
ذوالقدر در پاسخ به این پرسش که آیا براساس این توضیحات می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که ارز مسافرتی حذف شده و به این‌صورت هرکسی قصد سفر خارجی داشت با نرخ آزاد اقدام به خرید کند، گفت: بله همین‌طور است. چون دیگر صرافی‌ها ارز مورد نیاز را خواهند داشت و فروش انجام می‌شود. البته هنوز بسته نیامده و قرار است بانک دولتی در بسته جدید خود این موضوع را اعلام کند و شاید برای آن مقدار کمتری هم تعیین شود ولی در صحبتی که ما داشتیم فعلا در خصوص قیمت آن بحث شد و نتیجه این بود که دیگر به این‌صورت یعنی با قیمت ۴۲۰۰ نباشد.
شفاف‌سازی درباره ارز مسافرتی خارج شده از کشور
معاون رییس‌جمهور گفت: در آمارها گفته می‌شود سالانه یک‌ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو ارز از کشور توسط مسافران ایرانی خارج می‌شود، درحالی‌که این عدد درست نیست، بر اساس آنچه بانک مرکزی اعلام کرده در سال گذشته ۲۴۲ میلیون یورو از این طریق خارج شده است.
علی‌اصغر مونسان با شفاف‌سازی درباره برخی ابهام‌های مرتبط با ارز مسافرتی، گفت: بر اساس آمارها سالانه حدود ۹ میلیون نفر گردشگر خروجی داریم که برخی‌ها به‌اشتباه در نظر می‌گیرند هر گردشگر خروجی هزار دلار ارز از کشور خارج می‌کند، درحالی‌که این‌گونه نیست، چراکه اولا از این ۹ میلیون نفر ۵۰ درصد به انگیزه زیارت از کشور خارج می‌شوند که ارز زیادی خارج نمی‌کنند و دو میلیون نفر نیز در ایام اربعین از کشور خارج می‌شوند که این نیز باعث خروج ارز از کشور به شکل قابل ملاحظه‌ای نمی‌شود، بنابراین آمار ارائه‌شده در این خصوص قابل‌قبول نیست.
او سپس با اشاره به بسته جدید ارزی که با تغییراتی در ارز مسافرتی همراه است، یادآور شد: بسته جدید ارزی دوشنبه ابلاغ خواهد شد که در این بسته وضعیت تبدیل ارز گردشگران ورودی و خروجی به کشور نیز تعیین تکلیف می‌شود.
مونسان که در یک برنامه تلویزیونی گفت‌وگو می‌کرد، به اهمیت سفرهای داخلی و اجتناب از سفرهای خارجی غیرضروری اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری و نیز رییس‌جمهور بر اجتناب از سفرهای خارجی غیرضروری تاکید دارند، بنابراین با توجه به داشته‌های فراوان فرهنگی تاریخی، جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری و نیز آداب و رسوم زیبا و طبیعت بکر در سراسر ایران تا جایی که امکان دارد باید از سفرهای خارجی غیرضروری اجتناب شود و با سفر به مناطق مختلف کشور، زیبایی‌های خدادادی و مواهب زیبای طبیعی در کشور خودمان را ببینیم. معاون رییس‌جمهور با بیان اینکه زیرساخت‌های گردشگری نسبت به گذشته مناسب‌تر تامین شده و بستر برای رونق انواع گردشگری ازجمله گردشگری طبیعی فراهم شده است، اظهار کرد: اعتقاد من بر این است که ارزش سفرهای داخلی کم از سفرهای خارجی نیست.
کم‌کاری در حوزه تبلیغات مهم‌ترین ضعف در حوزه گردشگری است
این مقام مسوول در ادامه با انتقاد از ضعف تبلیغات در حوزه گردشگری تصریح کرد: «اطلاع‌رسانی ضعیف و کم‌کاری در حوزه تبلیغات مهم‌ترین ضعف در حوزه گردشگری است، موضوعی که برای جبران آن دست به اقداماتی زده‌ایم اما اعتقاد داریم باید جاذبه‌ها و ظرفیت‌های کشور به‌شکل مناسب‌تری تبلیغات شود، پورتال جامع گردشگری کشور راه‌اندازی شده و این پورتال در نوروز امسال موردتوجه گردشگران داخلی قرار گرفت، در این پورتال به آدرس visitiran.ir تمام قابلیت‌های گردشگری نقاط مختلف کشور معرفی شده است و به‌زودی صنایع‌دستی نیز به این پورتال اضافه می‌شود.»
مونسان در ادامه گفت: «خوشبختانه در دولت تدبیر و امید اتفاقات بسیار خوبی در حوزه گردشگری رخ داده و حمایت‌های ویژه‌ای از این صنعت می‌شود و شخص رییس‌جمهور بر توسعه و رونق این صنعت و رفع مشکل اشتغال با توجه به گردشگری تاکید دارد.»
در تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی به وزارتخانه به ابزارهای جدید توجه شود
رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سپس به تصویب طرح تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به وزارتخانه اشاره کرد و افزود: «نمایندگان محترم علاقه‌مند هستند تا با ایجاد تغییراتی در ساختار این سازمان به رونق صنعت گردشگری کمک کنند، با تصویب این طرح، دولت موظف شده است تا ظرف یک سال ساختارهای جدید این وزارتخانه را فراهم کند. گردشگری یک حوزه فرابخشی است و امیدواریم در ساختار جدید این وزارتخانه، ابزارهای جدید نیز موردتوجه قرار گیرد.»
او در ادامه با بیان اینکه گردشگری می‌تواند، درآمد ایجاد کند، به ایجاد شغل کمک کند و باعث رونق اقتصادی و نشاط اجتماعی شود تصریح کرد: «بر همین اساس طرح تعطیلات زمستانی را مطرح کرده‌ایم که در صورت اجرای این طرح، شاهد تحول و موج دوم سفرها در نیمه دوم سال خواهیم بود.»