تاثیر حمله ترامپ به سوریه بر سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران

تاثیر حمله ترامپ به سوریه بر سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران
24 ساعت پس از پرتاب موشک‌های آمریکا به سمت سوریه، تصمیم دونالد ترامپ برای تشدید کمپین بمباران ایالات‌متحده در خاورمیانه هیاهوی بسیار و بحث‌های عمومی اندکی را به دنبال داشت.صرفنظر از اینکه آیا این حمله تنها یک‌بار اتفاق افتاده یا آغاز تقویت تلاش‌ها برای تغییر رژیم است یا چیزی در میانه این دو گزینه، بیش از 25 سال بمباران بی‌وقفه آمریکا در این منطقه بیانگر یک حقیقت است؛ برای هر عملی، عکس‌العملی است. یکی از حوزه‌های کلیدی که پیامدهای این اقدام آمریکا را بازتاب خواهد داد، سیاست نوظهور ترامپ در قبال ایران است. در این مورد سه مساله قابل‌بررسی است؛ نخست، هدف ترامپ برای شکست داعش و القاعده که بارها و بارها از سوی وی عنوان شده، بدون نوعی همکاری مداوم میان ایران و آمریکا ممکن نیست. راه‌حل پایدار برای این درگیری نیازمند همکاری کشورهایی است که ظرفیت برهم زدن راه‌حل را دارند و ایران یکی از معدود کشورهای خاورمیانه است که پایبندی باثبات خود برای شکست این سازمان‌های تروریستی را به نمایش گذاشته است. تجربیات آمریکا در عراق و افغانستان باید برای سوریه گویا باشد. هرچه تلاش‌های نظامی آمریکا تهاجمی‌تر شود، احتمال اینکه ایران به سمت همکاری برود، کمتر می‌شود و منافع خارجی آمریکا صدمات بیشتری می‌بیند. ترامپ و ایران باید با هم همکاری کنند اما هیچ‌یک از اقدامات رییس‌جمهور آمریکا تا امروز بازتاب این واقعیت نبوده است.
دوم، تشدید اقدامات آمریکا در سوریه خطر تقابل نظامی مستقیم با ایران را افزایش می‌دهد. جیمز وولسی، رییس سابق سیا در مصاحبه با CNN در تحلیل فجیع این‌طور استدلال می‌کند که «استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی (آن‌طور که وی مدعی است) فرصتی را در اختیار آمریکا قرار داده تا در قبال برنامه هسته‌ای ایران از زور استفاده کند.» هر تخطی در خاورمیانه بهانه‌ای است برای نیروهای تندرو ایرانی. اما حتی اگر ترامپ به دنبال مقابله مستقیم با ایران نباشد، هدف قرار دادن نیروهای دولت سوریه خطر تلفات ایرانی‌ها را به دنبال دارد چراکه آنها در سوریه حضور دارند. با وجود آنکه برخی در واشنگتن از چنین شرایطی استقبال خواهند کرد، پیامدهای آن نیز باید مورد ارزیابی قرار گیرد؛ اقدام تلافی‌جویانه ایران علیه نیروهای آمریکا از طریق متحدانش در سوریه و عراق زنجیره‌ای از واکنش‌ها را به دنبال دارد که نتیجه‌اش تشدید درگیری‌هایی است که می‌تواند یک تراژدی انسانی را موجب شود و جنگ منطقه‌ای گسترده‌تری را ایجاد کند.
سوم، تطویل و تشدید جنگ داخلی در سوریه همچنین پایداری توافق هسته‌ای ایران را تهدید می‌کند. برجام محکم‌ترین توافق هسته‌ای است که تاکنون در موردش مذاکره شده اما بعید است که از یک درگیری نظامی مستقیم میان ایران و آمریکا جان سالم به در برد.


کنگره در حال حاضر در حال بررسی لایحه تحریم‌های گسترده علیه دمشق است که بر اعمال تحریم علیه طرف‌های حامی آن حکم می‌کند. با توجه به اظهارنظرهای کاخ سفید در پی حمله آمریکا به سوریه که ایران را هم هدف قرار داده بود، جمهوری اسلامی هدف آشکار چنین تحریم‌هایی خواهد بود. اگر ترامپ این تحریم‌ها را علیه طرف‌های ایرانی که به‌واسطه برجام از فهرست تحریم‌های آمریکا خارج شدند، اعمال کند یا بر همگرایی دوباره ایران با اقتصاد جهانی تاثیری منفی بگذارد، خطر نقض تعهدات و کل توافق از سوی آمریکا وجود دارد.
خاورمیانه‌ای بدون توافق هسته‌ای، آمریکا را به سال 2013 بازمی‌گرداند؛ زمانی که ایالات‌متحده بر لبه یک جنگ اساسی با ایران- کشوری چهار برابر بزرگ‌تر از عراق- قرار گرفته بود.
به گزارش رویداد 24، سایت آمریکایی لوبلاگ در پایان بررسی خود می‌نویسد چه‌بسا تیم ترامپ راست می‌گوید که حمله به سوریه تنها یک‌بار اتفاق افتاد و آمریکا در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای تشدید این حملات ندارد. اما احتمالا باراک اوباما، جورج دبلیو بوش، بیل کلینتون، جورج بوش پدر و اگر رونالد ریگان زنده بود با نگاهی به شرایط کنونی لیبی، عراق، افغانستان و لبنان به ترامپ می‌گفتند جنگ در خاورمیانه همیشه براساس برنامه‌ریزی‌ها پیش نمی‌رود. شاید کاخ سفید به دنبال آغاز جنگ دیگری در خاورمیانه نباشد اما بمباران مواضع تروریست‌ها از سوی دولت سوریه طی شنبه گذشته خطر آغاز جنگی که گسترده‌تر از انتظارات ترامپ باشد را به دنبال دارد.