فرود 5 فروند «ای تی آر» با 5 میلیون یورو قطعه یدکی در مهرآباد




گروه اقتصادی /  پنج فروند هواپیمای جدید خریداری شده از شرکت‌ای تی آر (ATR)، دیروز (یکشنبه) وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد. پس از برجام و در 2.5 سال گذشته هشت فروند از این هواپیماهای سبک تحویل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شده بود.ایرباس نیز تاکنون سه فروند از هواپیماهای خریداری شده ایران را تحویل داده است و به این ترتیب با ورود هواپیماهای جدید، تعداد هواپیماهای پسابرجامی ناوگان هوایی ایران به 16 فروند افزایش یافت. همراه با این هواپیماها 5 میلیون یورو قطعه امریکایی و اروپایی نیز وارد کشور شد. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم تحویل این هواپیماها در محل آشیانه فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، ورود ای تی آرها را نشانه‌ای از تدبیر، گفت‌و‌گوی سازنده با جهان و اقدامی مثبت از سوی اتحادیه اروپا در ایفای تعهداتش برشمرد.


 هواپیماهایی برای توسعه فرودگاه‌های کوچک کشور
«کسانی که فضا را پس از خروج امریکا از برجام گل آلود کردند و به مردم تنش وارد کردند، امروز باید پاسخگو باشند؛ کسانی که بیشترین همراهی را در عمل به‌دلیل ناآگاهی و برخی منافع خود داشتند، فضای ناامیدی را در ایران دامن زدند، امروز باید پاسخگو باشند، نه اینکه پوستین وارونه به تن کنند و مدعی شوند.» آخوندی در مراسم روزگذشته چنین از اتفاقات و نوسانات روزهای اخیر صحبت کرد. او درباره همکاری با دنیا علیه امریکا نیز گفت:«ورود ای تی آرها نشانه‌ای از تدبیر و گفت‌وگوی سازنده با جهان است و امیدواریم در این شرایط سخت که امریکا با سیاست‌های ایران در دنیا منزوی شده است بتوانیم با همکاری و همفکری سایر بخش‌ها و کشورها نظیر روسیه، هند، ترکیه، اتحادیه اروپا و غیره، ایران را از این شرایط سخت عبور دهیم تا لبخند مجدداً به لب‌های مردم برگردد.» مدل سفارشی ایران ایر از هواپیماهای ای تی آر قادر است 70 نفر را تا مسافت یک هزار و 528 کیلومتر جا به جا کند و به‌دلیل استفاده از موتورهای ملخی بسیار کم مصرف، ایمن و پیشرفته بوده و هزینه‌های عملیاتی آن بشدت پایین و مقرون به صرفه است.وزیر راه و شهرسازی در این باره نیز گفت:«علت آنکه دنبال توسعه هواپیماهای کوچک بودیم در راستای توسعه مناطق پروازی بود. هواپیماهای ما در حال حاضر بیشتر در مراکز استان، پایتخت و مقاصد بین‌المللی پرواز دارند که ما تمایل داشتیم فرودگاه‌های کوچک را هم توسعه دهیم.»
در همین زمینه و در مراسم دیروز، علی عابد‌زاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با انتقاد از بیان مطالب غیر تخصصی توسط برخی نمایندگان و غیر کارشناسان درباره صنعت حمل و نقل هوایی گفت:«ای تی آرها برای شرایط آب و هوایی ایران مناسب است. سرمایه‌گذاری حمل و نقل هوایی در حوزه مسیرهای خاص و شهرهای خاص صورت گرفته است اما به‌دلیل بی‌توجهی که سال‌ها رخ داده است امروز در ۱۴ فرودگاه کشور ۹۰ درصد جابه‌جایی‌ها انجام می‌شود.»رئیس سازمان هواپیمایی ادامه داد:«سازمان هواپیمایی کشوری تلاش کرد این مشکل و ساختار ضعیف حمل و نقل هوایی را در این حوزه اصلاح کند، امروز شرایط متفاوت شده است و هواپیماهای مذکور که وارد ناوگان شده‌اند در توسعه مناطق مؤثر خواهند بود.»
فرزانه شرفبافی مدیرعامل ایران ایر نیز درباره مسیر طی شده توسط هواپیماهایی که روز گذشته به ناوگان این شرکت افزوده شدند، گفت:«این 5 فروند هواپیما از فرودگاه تولوز فرانسه پرواز کردند و بدون سوخت‌گیری در هیچ کشور اروپایی وارد ایران شدند و سپس در فرودگاه ارومیه سوخت‌گیری کرده و به فرودگاه مهر آباد آمدند که کاری فوق‌العاده بود. ما 8 روز کاری فرصت داشتیم این هواپیماها را تحویل بگیریم. این کار ما به جهانیان ثابت کرد که ما می‌توانیم.»
او ادامه داد:«15 مرداد امسال مهلت 90 روزه اداره خزانه‌داری امریکا برای قطع تدریجی روابط شرکت‌های امریکایی و اروپایی به ایران است و ما با وجود ابطال مجوز فروش ای تی آر به ایران توانستیم با فرانسوی‌ها و ایتالیایی‌ها جلسات متعدد برگزار کنیم و مجوز تحویل هواپیماهای ساخته شده را بگیریم و هم اینک منتظر ورود بقیه شاپرک‌های هما هستیم.‌در تحویل این ای تی آرها اروپا نشان داد اگر بخواهد می‌تواند از همه شرکت‌های اروپایی حمایت کند.»