5 هواپیمای برجامی به ایران رسیدند ATR ، آخرین آورده برجام؟

ژوبین صفاری
جدیدترین هواپیماهای برجامی ایران روز گذشته در حالی بر زمین نشست که پس از اعلام تصمیم ترامپ رئیس ایالات متحده آمریکا، مبنی بر خروج این کشور از برجام عملاً راه ورود هواپیماهای جدید به ایران تا حد زیادی بسته شد و در کنار بویینگ و ایرباس، ATR نیز اعلام کرده بود که برای اجرایی شدن قراردادش با مشکلات جدی مواجه است. با این حال اما تنها چند روز مانده تا شروع تحریم‌های جدید علیه ایران شرکت ای تی آر اعلام کرد در صورت تحویل ندادن هواپیماهای برجامی متحمل ضرر و زیان فراوانی خواهد شد. از طرف دیگر اما عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی تحویل هواپیماهای جدید را نشانه پایبندی اروپا به برجام دانست و گفت: « از روز نخست نظر من این بود که باید بدون فوت وقت از تداوم برجام دفاع کنیم و با باقی کشورهایی که متعهد به برجام هستند کار را ادامه دهیم. اکنون ثابت شده است که باید این اتفاق رخ می‌داد.»
هر چند شرکت‌های ایرباس و بوئینگ با معلق ماندن برجام، از تعهدات خود تا به اینجای کار سرباز زدند اما ورود ای.تی.آر می‌تواند راهگشای ورود هواپیماهای دیگر به کشور شود. موضوعی که البته منوط به حمایت مداوم اروپایی‌ها از برجام است. در این شرایط فرزانه شرفبافی در مراسم استقبال از پنج فروند هواپیمای ATR۷۲-۶۰۰ تازه‌وارد هما گفت: توانستیم این پنج فروند را با تلاش تیم مذاکره‌کننده وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور خارجه و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران مستقیماً از تولوز فرانسه با خلبانان ایرانی به تهران بیاوریم و این کار ما به جهانیان ثابت کرد که ما می‌توانیم. مدیرعامل شرکت هما در انتقال این هواپیماها حمایت‌های وزیر اقتصاد فرانسه را بی تاثیر ندانست.
آزمون عملی اروپایی‌ها در برجام


اروپایی‏ها همزمان با خروج ترامپ از برجام اصرار بر حفظ آن و البته روابط اقتصادی با ایران داشتند. موضوعی که از طرف مسئولان کشورمان نیازمند تضمین عملی اروپایی‌ها برای ماندن در برجام بود. اگرچه مذاکرات ایران و اروپا هنوز به نتیجه مشخصی در خصوص برجام نرسیده است اما ورود هواپیماها به ایران می تواند گام مثبتی برای ادامه همکاری اروپا و ایران
باشد.
همچنین شربافی همزمان با ورود هواپیماهای جدید به ایران گفت: « امروز فرصت ۹۰ روزه وزارت خزانه‌‌داری آمریکا برای قطع همکاری شرکت‌ها با ایران به اتمام می‌رسد اما علی‌رغم این شرایط و ابطال مجوز فروش هواپیمای ATR به ایران توانستیم با مذاکرات متعدد با مقامات مختلف اروپایی به ویژه فرانسوی و ایتالیایی و همچنین مذاکرات فنی متخصصان دو شرکت هما و ATR این پنج هواپیما را تحویل بگیریم.
وی ادامه داد:‌ اتحادیه اروپا با تحویل این هواپیماها نشان داد اگر بخواهد، می تواند از شرکت های اروپایی و سرمایه گذاران ایرانی حمایت کند.»
این آخرین بار است؟
وزیر خزانه‌داری آمریکا مجوز ورود هواپیما بوئینگ و ایرباس به ایران را بعد از خروج ترامپ از برجام باطل کرد. در این بین اما شرکت ای تی آر از ضرر این اقدام چشم پوشی نکرد و در تا سر نرسیدن موعد تحریم‌ها به بخشی از تعهدات خود عمل کرد. شربافی در این خصوص گفت: «از ۱۸ اردیبهشت تا ۱۵ مرداد امسال مهلت ۱۰ روزه از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا به شرکت‌های اروپایی داده شده بود تا قراردادهای خود را با ایران به نتیجه برسانند. ما نیز علی‌رغم ابطال مجوز فروش هواپیما به ایران، توانستیم با مذاکرات طولانی با مقامات اروپایی به ویژه ایتالیایی و فرانسوی و نیز مدیران ATR، مجوز ورود این پنج فروند را به ناوگان هما دریافت کنیم. همچنین امیدواریم هواپیماهای بیشتری تحویل بگیریم.» هر چند بایددید این امیدواری تا چه حد می‌تواند رنگ واقعیت به خود بگیرد.
این پنج فروند هواپیمای جدید شاید آخرین هواپیماهای برجامی ایران باشند، هرچند با توجه به زمان چند هفته‏ای باقی مانده تا آغاز رسمی تحریم های جدید، امکان آن وجود دارد که لااقل چند فروند هواپیمای جدید دیگر وارد ناوگان کشور شود.
چگونگی تامین مالی خرید هواپیماها با فاینانس
پس از اجرای توافق برجام در دی ماه 1394، ایران توانست پس از رفع تحریم‏های آمریکا در زمینه خرید هواپیماهای تجاری و مسافری، سه قرارداد خرید هواپیما با شرکت های بوئینگ، ایرباس و ای تی آر در مجموع به میزان 200 فروند هواپیمای جدید را منعقد کند که سهم شرکت ایتالیایی ای تی آر، 20 هواپیما بود.
در 5/2 سال گذشته هشت فروند از این هواپیماهای سبک تحویل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شده بود.
آخوندی وزیر راه و شهرسازی در خصوص تامین مالی این هواپیماها گفت: هزینه خرید این هواپیماها از محل فاینانس تامین شده و باید پول آنها بازگردانده شود؛ براین اساس از مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) می خواهیم همه تخصیص صندلی ها براساس برنامه اقتصادی و بازرگانی و ایفای تعهداتشان در قبال بانک ها باشد.
وزیر راه و شهرسازی در پایان ابراز امیدواری کرد، حرکت امروز مقدمه‏ای برای شکل گیری همای منطقه‏ای با هدف توسعه مناطق مختلف ایران باشد.
گفتنی است مدل این هواپیماهای خریداری شده ATR72-600 است که برای نخستین بار در سال 2010 میلادی وارد ناوگان هوایی جهان شد؛ این هواپیما منطبق با آخرین فناوری و جدیدترین سیستم های رفاهی و ایمنی در صنعت هواپیمایی جهان است.
مدل سفارشی ایران ایر قادر است 70 نفر را تا مسافت یک هزار و 528 کیلومتر جا به جا کند و به دلیل استفاده از موتورهای ملخی بسیار کم مصرف، ایمن و پیشرفته بوده و هزینه های عملیاتی آن به شدت پایین و مقرون به صرفه است.این هواپیما قادر است در همه شرایط جوی پرواز کند و به دلیل مجهز بودن کابین خلبان به نمایشگرهای بسیار پیشرفته، امکان فرود در سخت ترین شرایط جوی را نیز دارد.
سایر اخبار این روزنامه
در هشتاد و یکمین سالگرد تشکیل گارد ملی ونزوئلا مادورو از سوء‌قصد پهپادی جان سالم به در برد با پایان یافتن مهلت‌90 روزه پس از خروج آمریکا از برجام، نخستین مرحله از تحریم‌های ثانویه علیه ایران از امروز آغاز می شود روحانی در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس: سوال از رئیس جمهوری فرصت خوبی برای بیان برخی حقایق است محمد صادق جنان صفت دلمان برای روحانی بسوزد یا برای تهیدستان تامین ارز کلیه کالاهای اساسی به نرخ رسمی و ورود بدون محدودیت ارز به داخل کشور آخرین مصوبات هیات دولت بود اگر روزی روزنامه‌ای منتشر نشود، چه اتفاقاتی برای جامعه رخ خواهد داد؟ روزنامه، فقط یک روزنامه نیست محسنی اژه‌ای: معاون ارزی برکنار شده بانک مرکزی بازداشت شد تبارشناسی حمله به اصلاحات توسط براندازان و جریان‌های تندرو اصلاحات باید از واژه اصلاح‌طلبی عبور کند شوک به ورزش ایران؛ کیمیا رباط پاره کرد! پایان رویای پرچمداری در بازی‌های آسیایی 5 هواپیمای برجامی به ایران رسیدند ATR ، آخرین آورده برجام؟ از تو مدام رعشه، از من خواب غفلت محمد سلامتی: دولت برای حل مشکلات اقتصادی ستاد بحران تشکیل دهد تامین ارز کلیه کالاهای اساسی به نرخ رسمی و ورود بدون محدودیت ارز به داخل کشور آخرین مصوبات هیات دولت بود رئیس قوه قضائیه: حامیان غربی حقوق بشر از عده‌ای آشوبگر در ایران حمایت می‌کنند شوک به ورزش ایران؛ کیمیا رباط پاره کرد! پایان رویای پرچمداری در بازی‌های آسیایی