زمان سؤال مناسب نبود!

گروه سیاسی: حسن روحانی روز گذشته به اعلام وصول طرح سوال نمایندگان از خود واکنش نشان داد. روحانی در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی تاکید کرد سوال فعلی نمایندگان از رئیس‌جمهور هم خلاف قانون اساسی است و هم در زمانی نامناسب است و از همین رو نامبارک است! او در عین حال تاکید کرد برای جلوگیری از هر نوع اختلاف بین قوا و احترام به مجلس شورای اسلامی، در فرصت مقرر به مجلس خواهد آمد. در نامه حسن روحانی خطاب به علی لاریجانی آمده است: «احتراماً؛ درست در سالروز تحلیف رئیس‌جمهوری دوره دوازدهم، سؤال تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی واصل گردید. بی‌تردید سؤال از رئیس‌جمهور کشور با مراعات حداقل دو نکته می‌تواند مبارک باشد؛ اولاً در چارچوب قانون اساسی باشد، ثانیاً در زمان و شرایط مناسب کشور اقدام شده باشد، که متاسفانه هیچ‌کدام از این دو حاصل نشده است. اما برای جلوگیری از هر نوع اختلاف بین قوا و احترام به مجلس شورای اسلامی ان شاء‌الله در فرصت مقرر به مجلس خواهم آمد و به سوالات پاسخ خواهم داد. البته این امر می‌تواند فرصت خوبی باشد تا برخی از حقایق را برای مردم عزیز کشورم بازگو نمایم که آنها صاحب واقعی کشورند و مشروعیت من و شما نیز از آرای آنها است».
نامه روحانی زیر سؤال بردن حق نمایندگان است
در همین رابطه «وطن‌امروز» نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره محتوای نامه آقای روحانی را جویا شد. نمایندگان تاکید دارند این نامه به معنای زیر سوال بردن حق قانونی نمایندگان است. سیداحسان قاضی‌زاده، نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن امروز» با انتقاد از نامه حسن روحانی به علی لاریجانی و غیرقانونی خواندن سوال از رئیس‌جمهور گفت: طرح سوال حق قانونی نمایندگان و مجلس شورای اسلامی است. وی افزود: همان قانون اساسی که آقای روحانی این سوال را خلاف آن می‌داند این حق را به نمایندگان داده است تا بتوانند از رئیس‌جمهور سوال کنند. قاضی‌زاده تاکید کرد: موضوعات مطرح در سوال نیز کاملا موجز و منجز تدوین شده است و جای هیچگونه ابهامی ندارد. عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی با تاکید مجدد بر حق نمایندگان برای طرح سوال از رئیس‌جمهور، خاطرنشان کرد: نامه آقای روحانی در حقیقت زیر سوال بردن حق قانونی نمایندگان است و لازم است جایگاه رسمی مجلس از سوی همه نهادها و شخص رئیس‌جمهور به رسمیت شناخته شود.
اعتراضات امروز نتیجه بایکوت سؤال از روحانی است


نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، با انتقاد از نامه روحانی به لاریجانی گفت: اگر آقای روحانی یک‌سال پیش به مجلس آمده بود و به سوالات نمایندگان پاسخ می‌داد خیلی از موضوعات روشن شده بود و امروز شاهد بسیاری از این تجمعات و اعتراضات مردمی نبودیم. قاضی‌پور در ادامه تاکید کرد: این نامه آقای روحانی و این ادعا که سوال مجلس خلاف قانون اساسی است، در حقیقت زیر سوال بردن حق قانونی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.
قانون درباره سؤال از رئیس‌جمهور چه می‌گوید؟
نمایندگان مجلس روز گذشته در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، ضمن قانونی خواندن سوال از روحانی تاکید کردند کاهش امضاها بعد از اعلام وصول تاثیری در فرآیند سوال ندارد و حتی با وجود یک امضا نیز سوال از رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس طرح خواهد شد، این موضوع در قانون نیز تصریح شده است. بر اساس این گزارش، طبق ماده 212 آیین‌نامه داخلی مجلس، براساس اصل هشتاد و هشتم  قانون اساسی، در صورتی‌ که حداقل یک‌‌چهارم کل نمایندگان بخواهند درباره یک یا چند وظیفه رئیس‌جمهور سؤال‌کنند، باید سؤال یا سؤالات خود را به‌طور صریح، روشن و مختصر به‌همراه امضاها به رئیس‌ مجلس تسلیم کنند. رئیس مجلس نیز موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون‌های تخصصی مربوط ارجاع می‌‌دهد. هر کمیسیون نیز موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفی‌شده رئیس‌جمهور در آن کمیسیون و نماینده منتخب سؤال‌کنندگان تشکیل جلسه دهد. در این جلسه نماینده رئیس‌جمهور پاسخ مقتضی را از طرف رئیس‌جمهور ارائه می‌دهد تا به نمایندگان سؤال‌کننده گزارش شود. پس از یک ‌هفته از طرح سؤال در کمیسیون یا کمیسیون‌ها، چنانچه هنوز حداقل یک‌‌چهارم کل نمایندگان مجلس از سؤال خود منصرف نشده باشند، رئیس مجلس موظف است در نخستین جلسه سؤال یا سؤالات آنان را قرائت و فوراً برای رئیس‌جمهور ارسال کند. این سؤال یا سؤالات ظرف 48 ساعت تکثیر می‌شود و در دسترس نمایندگان قرار می‌گیرد.
تبصره 1 ـ تعداد سؤالات نباید از 5 سؤال بیشتر باشد.
تبصره 2 ـ پس از ارسال سؤال یا سؤالات برای رئیس‌جمهور، کاهش امضاها سبب خروج سؤال یا سؤالات از دستور نمی‌شود.
بر اساس ماده 213 آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور موظف است ظرف یک ‌ماه از تاریخ دریافت سؤال یا سؤالات، در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به سؤال یا سؤالات مطروحه نمایندگان پاسخ دهد، مگر با عذر موجه و با تشخیص مجلس شورای اسلامی. مدت طرح سؤال یا سؤالات از طرف نمایندگان منتخب سؤال‌کنندگان حداکثر 30 دقیقه و مدت پاسخ رئیس‌جمهور حداکثر یک ‌ساعت است. طرفین می‌توانند وقت خود را به 2 بخش تقسیم کنند، در این صورت همه سؤالات و پاسخ‌ها در بخش اول وقت هر یک از 2 طرف بیان می‌شود و در بخش دوم ابهامات سؤال‌کنندگان و پاسخ‌های رئیس‌جمهور مطرح می‌شود. پس از این مرحله، درباره پاسخ رئیس‌جمهور به هر یک از سؤالات از نظر قانع‌کننده بودن به‌صورت جداگانه رأی‌گیری می‌شود؛ چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس‌جمهور به سؤالی قانع نشوند و موضوع مورد سؤال، نقض قانون یا استنکاف از قانون محسوب شود، سؤال مربوط به قوه‌قضائیه ارسال می‌شود. همانطور که اشاره شد بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، حتی با یک امضا هم سؤال از رئیس‌جمهور انجام می‌شود اما  اینکه نتیجه طرح سوال با توجه به لابی سنگین دولتی‌ها به چه سویی خواهد رفت به تصمیم نمایندگان ملت بستگی دارد.