حذف اسد، اولویت آمریکا

دولت جدید آمریکا می‌خواهد پس از حمله اخیر به یک پایگاه هوایی در نزدیکی حمص، رییس‌جمهور‌ سوریه را از قدرت به زیر بکشد. به گفته سفیر آمریکا در سازمان ملل، صلح در سوریه با وجود اسد امکان‌ناپذیر است.
نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد در گفت و گویی با CNN گفت: باید در سوریه جابه‌جایی قدرت بدون اسد صورت گیرد. او تاکید کرده است: ما به صلح در سوریه با وجود اسد باور نداریم. در سخنان هیلی، مبارزه با شبه‌نظامیان «دولت اسلامی» و مقابله با نفوذ ایران در سوریه، از دیگر اولویت‌های دولت ترامپ در منطقه عنوان شده‌اند.
به این ترتیب ترامپ و هیلی به صراحت از تغییر خط‌مشی دولت جدید آمریکا در قبال منطقه سخن می‌گویند. رییس‌جمهور‌ جدید آمریکا در جریان کارزار انتخاباتی خود به کرات با عملیات نظامی ایالات متحده در سوریه مخالفت کرده بود. ترامپ اما اکنون اسد را مسوول کاربرد سلاح شیمیایی علیه مردم خود دانسته و حمله اخیر به پایگاه هوایی در سوریه را توجیه می‌کند.
نامه ترامپ به کنگره


رییس‌جمهور‌ آمریکا در نامه‌ای به کنگره رسما آن را در جریان جزییات حمله موشکی اخیر این کشور به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه قرار داد و بر آمادگی‌ خود جهت برداشتن گام‌های بیشتر به نفع منافع آمریکا تاکید کرد. کاخ سفید متن نامه‌ای را که دونالد ترامپ به رییس دو اتاق کنگره برای شرح جزییات حمله موشکی به پایگاه هوایی سوریه فرستاده، منتشر کرد. ترامپ تاکید کرده این نامه را در راستای تلاش برای مطلع ساختن کامل کنگره از این مساله و طبق تصمیمات درباره جنگ فرستاده است.
رییس‌جمهور آمریکا در نامه خود خطاب به کنگره بار دیگر این ادعاها را تکرار کرد که هدف از این عملیات کاهش توانمندی ارتش سوریه در انجام حملات شیمیایی، بازداشتن رهبری سوریه از استفاده مجدد و توسعه این سلاح‌ها و نیز بهبود ثبات منطقه و ممانعت از بدتر شدن وضعیت انسانی بوده است!
ترامپ در ادامه اظهارات فرافکنانه خود در توجیه این مداخله نظامی افزود: این عملیات را طبق منافع حیاتی امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا و به موجب اختیاراتم به عنوان فرمانده کل نیروهای آمریکایی و براساس قانون اساسی می‌دانم. او ادامه داد: آمریکا در صورت لزوم گام‌های مهم دیگری در جهت خدمت به منافع ملی برخواهد داشت.
ترامپ دستور حمله موشکی به پایگاه هوایی الشعیرات را در واکنش به حمله شیمیایی رخ داده در شهرک خان‌شیخون در حومه ادلب صادر کرده بود. در حالی که ترامپ ستایش برخی احزاب را به خاطر این حمله برای خود خریده اما برخی اعتراض‌ها هم وجود دارد مبنی بر اینکه باید در آینده کنگره را در جریان چنین عملیاتی در صورت تکرار شدنش بگذارد.
رییس‌جمهور آمریکا از سوی دیگر در توئیتر نوشت: باند پایگاه هوایی الشعیرات در حمله موشکی اخیر هدف قرار نگرفت چون باندهای فرودگاه‌ها به سرعت و بدون هزینه زیاد تعمیر می‌شوند. این اظهارات ترامپ در واکنش به گزارش‌ها مبنی بر این بود که جنگنده‌های سوری مجددا از این پایگاه پروازها را از سر گرفته‌اند.
عملیات مشترک اردن، آمریکا و انگلیس در جنوب سوریه
منابع سیاسی اردنی اعلام کردند آمریکا، اردن و انگلیس به زودی عملیاتی را علیه گروه‌های تروریستی در مرزهای شمالی این کشور با سوریه آغاز خواهند کرد.
به گفته منابع سیاسی در اردن عملیات آمریکا، اردن و انگلیس علیه گروه‌های تروریستی به ویژه گروه موسوم به ارتش خالد بن ولید از گروه‌های حامی داعش در نزدیکی مرزهای شمالی اردن با سوریه در آستانه آغاز است. به گفته این منابع این عملیات در سایه رصد مداوم تحرکات گروه‌های تندرو در 20 کیلومتری منطقه الرقبان در مرز سوریه با اردن صورت می‌گیرد.
منابع سیاسی این عملیات را به سفر اخیر ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس به امان و دیدار ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن با دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا مرتبط می‌دانند. این منابع می‌گویند انجام عملیات نظامی اردن در داخل خاک سوریه یا در مناطق مرزی بعد از رصد و تعیین اهداف، در دست بررسی جدی است.
عبدالله دوم در مصاحبه با روزنامه واشنگتن‌پست گفته بود که تروریست‌ها با توجه به شرایط سوریه مجبور به رفتن به جنوب این کشور خواهند شد و این چالشی است اما ما با هماهنگی آمریکا و انگلیس آماده مقابله با تروریست‌ها هستیم. به گفته منابع مذکور، اردن همچنان درباره سوریه به گزینه راهکار سیاسی پایبند است.
ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن در توئیتر نوشت: بحران سوریه راهکار نظامی ندارد و باید آن را با شیوه سیاسی حل کرد. حمله آمریکا پاسخ محدودی به حمله شیمیایی بود و بهتر است برای حل سیاسی بحران تلاش‌ها را افزایش داد.
اردوغان خواستار اقدام مضاعف آمریکا علیه سوریه
رییس‌جمهور ترکیه خواهان اقدامات بیشتر از سوی آمریکا برای پایان بخشیدن به بحران سوریه شد. رجب طیب اردوغان در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره حمایت روسیه از دولت سوریه و حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در این کشور گفت: امیدواریم اقدامات آمریکا تنها به این اقدام ختم نشود و حتی روسیه نیز در این اقدامات شرکت کند و روس‌ها از حمایت اسد دست بردارند.
اردوغان در ادامه اظهارات مداخله جویانه خود با استقبال از بیانیه اخیر مسکو مبنی بر اینکه روسیه نمی‌تواند حمایت بی قید و شرط از اسد داشته باشد، گفت: بیایید به این مساله سرعت ببخشیم و از این شر نجات یابیم.
رییس‌جمهور ترکیه در ادامه مدعی شد: بدون شک سوریه تسلیحات شیمیایی دارد و کاملا مشخص است که جنگنده‌های کدام طرف این بمب‌ها را روی شهروندان سوری می‌اندازد. رادارهای ما این اقدامات را ضبط می‌کند. وی در ادامه اظهاراتش بار دیگر بر حل سیاسی بحران سوریه تاکید کرد و گفت: اگر ما صحبت از دموکراسی می‌کنیم باید در برابر این روند بایستیم.
اردوغان با اشاره به مذاکرات آستانه گفت: در این مذاکرات روند خوبی در پیش گرفته است اما متاسفانه این مذاکرات آن گونه که ما می‌خواستیم پیش نرفت.
وی با رد اظهارات مقامات سوریه مبنی بر استفاده نکردن از تسلیحات شیمیایی مدعی شد: آنها می‌گویند این سلاح‌ها از سوی یک سازمان تروریستی استفاده شده است اما ما اطلاعات به دست آمده از سیستم راداری داریم که گزارشات مهمی در این باره ارائه کرده‌اند. برخی می‌گویند که سوریه تسلیحات شیمیایی ندارد، البته که دارد.
کاملا آشکار است که سوریه برنامه پرتاب این سلاح‌ها را داشته است. همچنین ناتو گزارش‌های سیستم‌های راداری را در اختیار دارد.
۹۴ میلیون دلار، هزینه حمله آمریکا به پایگاه هوایی سوریه
به گفته کارشناسان نظامی، هزینه حمله موشکی آمریکا به پایگاه الشعیرات سوریه بیش از 81/93 میلیون دلار برآورد شده است.
به گفته پنتاگون، ناوشکن‌های یو‌اس‌اس پورتر و یو‌اس‌اس روس که در شرق دریای مدیترانه مستقر هستند روز جمعه ۵۹ موشک از نوع توماهوک را به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه در استان حمص شلیک کرده و جنگنده‌ها و ایستگاه‌های سوخت‌گری و باندهای این فرودگاه را هدف قرار دادند.
براساس گزارش بودجه سالانه وزارت دفاع آمریکا، هزینه یک موشک از نوع توماهوک به 59/1 میلیون دلار است و این به آن معناست که بهای ۵۹ موشک شلیک شده، به 81/93 میلیون دلار می‌رسد. ارتش آمریکا برای حمله به اهداف زمینی از موشک‌ها توماهوک استفاده می‌کند. این موشک قادر به حمل کلاهک جنگی متعارف یا غیر متعارف ۴۵۰ کیلوگرمی است.
۳۳ کشته در 2 حمله هوایی سوریه
سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید: در جریان دو حمله هوایی در سوریه، دست‌کم ۳۳ نفر کشته شده‌اند. یکی از حملات در نزدیکی جایی که حمله شیمیایی اخیر در آن گزارش شده بود، و دیگری در نزدیکی پایگاهی اصلی حضور داعش، رخ داده‌است.
سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه‌ که مقر آن در لندن است، شنبه گذشته گزارش داده‌است، دست‌کم ۱۸ نفر در یک حمله هوایی که عاملان آن نامشخص هستند در منطقه تحت کنترل شورشیان‌ در استان ادلب و نزدیک محلی که حمله شیمیایی اخیر در آن گزارش شده بود، کشته شده‌اند. با وجود آنکه به‌طور رسمی مشخص نیست این حمله را چه کسی انجام داده‌ اما واقعه چهار روز پس از آن صورت گرفته که دولت سوریه به انجام یک حمله شیمیایی در خان‌شیخون، واقع در استان ادلب متهم شد. اتهامی که دولت دمشق رد کرده‌ اما با واکنش ارتش آمریکا و حمله به یک پایگاه هوایی ارتش سوریه روبه‌رو شد. به گفته دیدبان حقوق بشر سوریه، حمله هوایی در ادلب، شنبه گذشته رخ داده و دست‌کم پنج کودک نیز در میان قربانیان آن هستند.
همزمان گزارش دیگری از حمله به روستایی تحت کنترل گروه موسوم به حکومت اسلامی، در رقه، منتشر شده که در جریان آن یک کافه اینترنتی هدف قرار گرفته و دست‌کم ۱۷ کشته و ۱۲ زخمی برجای گذاشته‌است. سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید: ظن آن می‌رود این حمله توسط ائتلاف به رهبری آمریکا‌ که درگیر نبرد علیه «حکومت اسلامی» است، صورت گرفته باشد.