نباید در انتخابات رودرروی هم بایستیم

گروه سیاسی- یازدهمین روز ملی فناوری هسته‌ای دیروز در حالی برگزار شد که در اولین سال اجرای برجام بنا بر گفته علی‌اکبر صالحی دستاوردهای سازمان انرژی اتمی نست به سال ۹۴ رشد چشمگیری داشته است. مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای مطابق سال‌های گذشته با رونمایی از پروژه‌ها و طرح‌های مختلف در زمینه‌های هسته‌ای، پزشکی و صنعتی همراه بود. افتتاح فاز اول مرکز پرتودهی صنعتی با استفاده از شتاب‌دهنده رودوترون در استان قزوین، افتتاح مرکز تولید رادیوداروهای پت (PET) با محوریت تولید رادیوداروهای FDG در استان البرز و افتتاح اولین کارخانه خردایش و پرعیارسازی سنگ اورانیوم (رادیومتریک سورتینگ) در استان یزد از جمله پروژه‌هایی بودند که با دستور رییس‌جمهور و از طریق ویدئو کنفرانس آغاز به کار کردند. همچنین از پمپ نیروگاهی کندانس دمای بالا RG و سانتریفوژ سنگ، دو دستاورد جدید سازمان انرژی اتمی در محل برگزاری مراسم و در حالی که صالحی، ظریف و ستاری رییس‌جمهور را همراهی می‌کردند، رونمایی شد. همچنین دیروز اعلام شد پایلوت تحقیقاتی ایزوتوپ‌های پایدار در سایت فردو در چارچوب برجام راه‌اندازی شد. رییس‌جمهور کشورمان در یازدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای سخنرانی کرد . روحانی دستاوردها و پیشرفت‌های کشور در زمینه هسته‌ای در چند سال گذشته و دستیابی به توافق هسته‌ای را چشمگیر و قابل توجه دانست و گفت: این پیشرفت مرهون زحمات و تلاش‌های متخصصان کشور در حوزه هسته‌ای با مدیریت علی‌اکبر صالحی در حوزه دیپلماسی مرهون تلاش‌های دیپلمات‌های کشورمان با هدایت محمد جواد ظریف و سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت دفاع، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، وزارت نفت و بخش‌های دیگر بود که توانستند برجام را به سرانجام رسانده و در اجرای آن موفق عمل کنند. وی گفت: اگر مقاومت و ایستادگی ملت ایران و رهنمودهای مقام معظم رهبری نبود این دستاورد به سرانجام نمی‌رسید . وی در ادامه تاکید کرد: برجام یک ابر است، اگر بخواهد باران ببارد و این ابر سرزمین ما را پر از آب کند، این درختان سرو و بلند و جنگل‌ها و مراتع است که ابر را وادار به باران می‌‌کند، اگر این سبزه و گل و درخت نباشد و کویر باشد ابر نمی‌بارد، بارش این ابر با این گل‌ها (مذاکره‌کنندگان هسته‌ای) بود. در بخش‌های مختلف همه آمدند و از ابر برجام استفاده کردند.
رییس‌جمهور اضافه کرد: در این میان برخی گفتند صدای رعد و برق برجام را نشنیدیم که اینها مربوط به چیز دیگری است، اکنون که شما بارانش را می‌بینید و حالا رعدوبرقش آن بالا بود، شما ممکن است خواب بوده‌اید ولی به هر حال امروز بارانش را که می‌بینید بر این مردم نازل شده است، شما می‌بینید بسیاری از پروژه‌هایی که امروز افتتاح شد برخی از این پروژه‌های مهم با همکاری شرکت‌ها و کشورهای خارجی به ثمر نشست و این یعنی همان باران برجام، بسیاری از آنچه ما امروز در فناوری هسته‌ای تولید در بازار تجاری عرضه می‌کنیم و تجاری شدن صنعت هسته‌ای ما به باران رحمت برجام بوده است. رییس‌جمهور ادامه داد: اگر این باران رحمت نبود آب سنگین صادر نمی‌شد که امروز یکی از متخصصان برای بنده توضیح می‌داد که ویژگی این آب سنگین ما برابر آب سنگینی که دیگران تولید می‌کنند از لحاظ کولوس چه ویژگی دارد که برخی مایلند این را از ما بخرند، آب سنگین ما صادر شد و دنیا آب سنگین ما را دید و استفاده کرد، در اولین قدم هم آب سنگین ما را به آمریکا و روسیه دو قدرت بزرگ جهانی فروختیم و امروز قادریم کیک زرد را وارد کنیم. این مساله را سازمان انرژی اتمی بهتر لمس می‌کند، این کار یعنی چه، کیک زردی که از روز اول پیروزی انقلاب تا سال گذشته یک گرم وارد نشده بود و همه مربوط به قبل انقلاب بود و اینکه ما 360 تن کیک زرد سال گذشته وارد این کشور شده به معنای آن است که ما در بازار تجاری دنیا وارد معاملات صنعت هسته‌ای شده‌ایم یعنی هم می‌فروشیم و هم می‌خریم و نه تنها کیک زرد بلکه در مساله رادیوداروها که بازدید داشتیم آنجا دیدیم که به ده‌ها کشور دنیا رادیوداروهای ما صادر می‌شود و بسیاری از صنایع ما اینچنین بوده و در حال صادر شدن است.
روحانی بیان کرد: بنده می‌خواهم در اینجا نتیجه‌ بگیرم و به شما و ملت ایران بگویم که هر کجا ما با هم بودیم پیروز شدیم، ما می‌توانیم و این شعار درست است زیرا اگر با هم باشیم، ما اگر در کنار هم اختلافات را کنار بگذاریم و به تعبیر عامیانه اگر با هم بسازیم می‌توانیم کشورمان را به خوبی بسازیم. وی اضافه کرد: ما چرا توانستیم در برابر فشار و تهدید دنیا بایستیم، به خاطر وحدت‌مان، انسجام‌مان، ایستادگی‌مان، صبرمان و تحمل‌مان بوده است. به قول معروف جا و عقب‌نشینی نزدیم و ایستادیم و از رهبری اطاعت کردیم.
رییس‌جمهور با طرح این سوال که چرا توانستیم در مذاکرات هسته‌ای پیروز شویم، گفت: این پیروزی به خاطر انسجام‌مان و حمایت ملت‌مان بود زیرا اگر حمایت مردم‌مان نبود این پیروزی به دست نمی‌آمد.


روحانی خاطرنشان کرد: چطور در دنیای امروز بدون مجوز سازمان ملل و بدون تشکیل شورای امنیت سازمان ملل حتی بدون مصوبه کنگره آمریکا، رییس‌جمهور آمریکا به خودش حق می‌دهد که به یک کشور مستقل در منطقه حساس خاورمیانه از ناوگان دریایی خودش به یک فرودگاه داخلی الشعیرات موشک پرتاب کند، با چه حقی و با چه منطقی؟، مگر کسی در دنیا اختیار رهبری دنیا را به آمریکا سپرده است؟
وی افزود: مگر کسی در دنیا آمریکا را به عنوان پلیس جهانی برگزیده است؟ مگر رییس‌جمهور آمریکا به عنوان محکمه بین‌المللی و دادستان محکمه بین‌المللی است؟ به چه حقی این کار انجام می‌گیرد، معلوم است دنیای امروز دنیای قانون و مقررات نیست و از آن بدتر کشورهایی هستند متاسفانه از منطقه خودمان که برای تجاوز آمریکا، آمریکا را تشویق می‌کند و برای او کف می‌زنند، نوبت شما هم می‌رسد چرا عجله می‌کنید؟ چرا متجاوز را تشویق می‌کنید؟ چرا ظالم را تشویق می‌کنید و بی‌قانونی را تایید می‌کنید؟ به چه مناسبت؟. رییس‌جمهور تاکید کرد: شما دیدید تروریست‌ها چقدر خوشحالی کردند همچنین شما دیدید گروهک‌های تروریستی که با چاقو و خنجر سر مردم و بچه‌ها را می‌بریدند و می‌برند و انسان‌ها را در قفس زنده زنده سوزاندند، اینها امروز خوشحالند به خاطر جنایت آمریکا در سوریه لذا ما امروز باید متحدتر باشید. روحانی ادامه داد: ملت ایران و این ملت بزرگ و فهیم باید در سایه انتخابات پیش‌رویش قدرت این کشور را به رخ جهانیان بکشد. وی، گفت: ما نباید رو در روی یکدیگر بایستیم، ما یک هدف واحد داریم، هدف ما در انتخابات تبلور مردم‌سالاری دینی است، ما می‌خواهیم یکبار دیگر جمهوریت را به منصه ظهور برسانیم. روحانی یادآور شد: ما می‌خواهیم اسلامیت را پای صندوق آرا ببینیم، ما می‌خواهیم اخلاق اسلامی را که ماه رجب، شعبان و رمضان که ماه اخلاق است کجا هستند آنهایی که باید ماه رجب را گرامی بدارند، نباید بگذاریم در کشور انتخاباتی شبیه انتخابات آمریکا را شاهد باشیم، اینجا سرزمین اسلامی، پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) است، رقابت آزاد بسیار عالی است، وجود کاندیداهای مختلف در همه انتخابات‌ها بسیار زیبا است، مشارکت حداکثری آرزوی همه ما توام با قانون است همانطور که رهبری فرمودند مر قانون لذا ما باید در این کشور مر قانون را در کشور شاهد باشیم.
تبدیل شعار انرژی هسته‌ای حق به واقعیت دیپلماتیک
محمدجواد ظریف هم در اینستاگرام خود با اشاره به حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای نوشت: 20 فروردین. روز ملی فناوری هسته‌ای در حضور رییس‌جمهور شجاع و مدبر حجت‌الاسلام والمسلمین جناب روحانی و برادر و همکار دانشمندم جناب دکتر صالحی. وی ادامه داد: مشاهده دستاوردهای دانشمندان هسته‌ای کشور در حوزه‌های مختلف افتخارآفرین بود. بیش از 42 طرح ظرف دو سال گذشته شروع شده و در سال 95 به نتیجه ممیزی شده رسیده است: از شروع تزریق گاز به سانتریفوژ پیشرفته IR8 که سه سال پیش تنها یک طرح بود، تا پرده‌برداری از سانتریفوژ سنگ برای صنعت نفت که ایران سومین کشور تولیدکننده آن در جهان شد تا افتتاح پیشرفته‌ترین خط تولید رادیوداروها در استان البرز. وزیر امور خارجه با اشاره به شعار «انرژی اتمی حق مسلم ماست»، یادآور شد: با مقاومت مردم، هدایت رهبری، درایت ریاست‌جمهوری، تلاش دانشمندان و انجام وظیفه همکارانم در هیات مذاکرات برجام، شعار انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست اینک به یک واقعیت فنی، حقوقی و دیپلماتیک تبدیل شده است.