بررسی زیر و بم حرفه نقاشی ساختمان

بعضی شغل‌ها در گذر زمان تغییر کاربری داده اند و برخی نیز به کل منقرض شده‌اند. از معدود شغل‌هایی که از سال‌های دور تاکنون همچنان پابرجا هستند، حرفه‌ نقاشی ساختمان است. در این بین نه تنها کمرنگ‌تر نشده است بلکه روز به روز رونق بیشتری یافته است. شاید قبل تر ها کمتر به تزئینات و زیبایی محل زندگی توجه می‌شد اما امروزه با مهم شدن این موضوع نقاش‌ها نیز نانشان در روغن است. خوبی این شغل در این است که سرمایه آن چنانی نمی‌خواهد. پس اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که به دلیل نداشتن سرمایه‌‌ اولیه هنگفت تاکنون بیکار بوده‌اید، دیگر نگران نباشید. همین حالا دست به کار شوید! قلم مو، غلتک و مقداری رنگ را با کمی مهارت و خلاقیت ترکیب کنید و نقاش شوید! این حرفه اگرچه با سرمایه کم شروع می‌شود اما وقت نسبتا زیادی می‌طلبد تا فرد کاربلد شود. بعضی افراد با گذراندن دروس تئوری مشکل دارند و شاید اگر بدانند که نقاشی ساختمان نیز با خواندن کتاب به دست می‌آید کلا از خیر نقاش شدن با وجود مزایای آن بگذرند. اما خیالتان راحت! اگرچه طی سال‌های گذشته از طرف مراکز فنی و حرفه‌ای این شغل به هر دو صورت تئوری و عملی تدریس می‌شود اما شما می‌توانید فقط با شاگردی کردن نیز به این حرفه دست یابید. حتما لازم نیست مسیر نسبتا سخت مراکز فنی و حرفه ای را طی کنید. اگرچه با وجود نوسانات شدید در اقتصاد ایران، بیکاری روز به روز بیشتر می‌شود اما به دلیل نیاز مردم به این شغل، کمتر نقاشی از بیکاری رنج می‌برد. به خصوص اگر خوش قول باشید و در گذر زمان کاربلد شده باشید، قطعا اوضاع کاری بهتری خواهید داشت. در مطلب دخل و خرج امروز تلاش کرده‌ایم با توجه به درآمدزایی نسبتا بالای نقاش‌های ساختمان ،استقبال روزافزون مردم از این حرفه و  علاقه‌مندی به هنر آن، زیر و بم این شغل را بررسی کنیم. 
نقاشی ساختمان‌ شامل برآورد مواد و رنگ‌های لازم، درهم آمیختن رنگ‌ها برای تهیه رنگ مد نظر و رنگ آمیزی سطوح مختلف یک ساختمان از جمله در، دیوار، سقف و ... است. شغل نقاشی ساختمان از آن دسته از مشاغلی است که مدرک دانشگاهی نمی‌خواهد. گاهی لازم است، پیش از شروع رنگ‌آمیزی، ابتدا سطوح را گچ کاری، بتونه کاری و سنباده کشی و برای رنگ‌کردن آماده کرد. نقاش‌ها از رنگ های مختلف برای پوشش دادن سطوحی مانند دیوارها، سقف ها، درها و پنجره های ساختمان استفاده می‌کنند. آن‌ها قبل از شروع رنگ کاری، باید سطوح را به کمک سنباده، بتونه کاری یا گچ کاری صاف و یکدست و بعد رنگ آمیزی را شروع کنند. از وسایلی که نقاش‌های ساختمان در کار خود استفاده می کنند می توان به رنگ، گچ، قلم مو یا غلتک، سنباده، تینر و نردبان اشاره کرد. 
نحوه ورود به این حرفه  علاقه مندان برای ورود به این شغل می توانند مدتی در کنار یک نقاش ساختمان ماهر به عنوان کارگر و دستیار کار کنند تا با همه جوانب این شغل آشنا شوند. در آموزشگاه های دولتی و آزاد نیز زیرنظر سازمان فنی و حرفه ای کشور، دوره های آموزش نقاشی ساختمان تدریس می شود که علاقه مندان به آموزش حرفه ای می توانند در این کلاس ها شرکت کنند. البته کسب تجربه و مهارت در این کار حائز اهمیت است. ساعت کاری ساعت کاری نقاش بستگی به نوع کار و سفارش مشتری دارد. در زمان هایی که نقاش ها سفارش کار می گیرند، باید تمام وقت و حتی گاهی در روزهای تعطیل سرکار خود باشند تا بتوانند به موقع کار را به اتمام برسانند. ممکن است نقاش مدتی بین سفارش های مختلف بیکار باشد. محل کار نقاش ساختمان معمولا در منازل، ادارات یا سازمان های مختلف است.  مهارت‌ها و ویژگی‌های مورد نیاز  هر حرفه‌ای یک سری وظایف مخصوص به خود را می‌طلبد. نقاشی نیز مانند دیگرمشاغل از این قانون مستثنا نیست. وظایف اصلی یک نقاش عبارت اند از:  اندازه گیری سطوح برای تخمین میزان رنگ و وسایل مورد نیاز، کندن رنگ یا پوشش قدیمی سطوح، پرکردن سوراخ ها و ترک ها و کاملا صاف کردن سطوح به کمک بتونه کاری و گچ کاری، زدن رنگ آستری، ترکیب رنگ های مختلف برای رسیدن به رنگ مد نظر و رنگ کردن نهایی. البته گاهی نقاش باید با گچ برها، متخصصان دکوراسیون و دیگر افراد مرتبط همکاری کند و اما ویژگی‌هایی که یک نقاش باید داشته باشد نیز به نوبه خود مهم است. یک نقاش ساختمان باید ظاهری مناسب داشته باشد. به جرئت می‌توان گفت، اولین ویژگی مهم یک نقاش ساختمان، ظاهر اوست. مرتب و تمیز بودن این افراد در نگاه اول، مشتریان را تشویق می‌کند که کار خود را به آن ها بسپارند. یک نقاش حرفه‌ای باید خوش برخورد باشد. برخورد مناسب و توجه به خواسته های مشتری از ویژگی‌های لازم این حرفه به شمار می‌رود. دقت داشتن در کار نقاشی موضوع مهمی است. نقاشی سطوح، کار دشواری است و کمترین خطا باعث دوباره‌کاری می شود و نتیجه‌ای جز اتلاف سرمایه و وقت را در پی ندارد. بنابراین، نقاشان ساختمان باید نهایت دقت خود را به کار گیرند. هدف افراد از رنگ آمیزی منازل و ساختمان‌ها هرچه زیباتر کردن این محیط هاست. برای این کار، نقاش ساختمان باید از سلیقه خوبی برخوردار باشد. داشتن کمی ذوق هنری در این مسیر به شما کمک بسیاری می کند.  با ترکیب‌هایی جذاب از رنگ‌ها به راحتی می‌توانید مشتریان خوبی داشته باشید. یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های یک نقاش حرفه‌ای خوش قول بودن اوست. خوش قولی در تمام مشاغل اهمیت زیادی دارد. نقاشان ساختمان نیز باید در زمان معین در محل کار خود حاضر شوند و در تاریخ معین کار را آماده کنند و تحویل دهند. با پرورش دادن این ویژگی ‌ها در خود به راحتی می‌توانید یک نقاش ساختمان زبده شوید.  وسایل مورد نیاز نقاشی ساختمان کاملا یک شغل مهارت محور است. از آن شغل هایی که احتیاج به سرمایه خاصی ندارد. شما فقط با چند صد هزار تومان ناقابل می توانید کارتان را شروع کنید. حتی می توانید با پول اولیه‌ای که از مشتری می گیرید، وسایل کارتان را تهیه کنید.کاردک، لیسه، نردبان، قلم مو، غلتک، تخته بتونه، سنباده و متر، مهم ترین ابزارهای مورد نیاز یک نقاش به شمار می‌روند. در جدول زیر به قیمت برخی از مهم ترین وسایل نقاشی اشاره کرده ایم.