چالش زنان قانع با مردان ولخرج

الگوهای خرید بعضی زن و شوهرها با یکدیگر متفاوت است و همین مسئله باعث می‌شود مشکلات اقتصادی و حتی جر و بحث‌های زیادی در زندگی مشترک تجربه کنند. به طور مثال بعضی اوقات یکی از دو طرف درباره قیمت جنس هایی که می خرد، دقت ویژه دارد و قیمت تک تک اجناسی که قصد خریدشان را دارد می پرسد اما طرفِ دیگر، فقط کارت می کشد! پرونده امروز زندگی‌سلام با همراهی یک کارشناس مسائل خانوادگی، به بررسی چند مورد از رایج‌ترین موقعیت‌هایی که مردان ولخرج و زنانِ قناعت‌پیشه در تقابلِ با هم تجربه می‌کنند اختصاص دارد و توصیه‌هایی به زنانِ چنین مردهایی داریــم. البته این پرونده به این معنی نیست که تمام خانم ها قناعت پیشه هستند و تمام آقایان ولخرج. بلکه فقط درباره گروهی است که شامل این شرایط هستند.
 
موقعیت اول
نظر کارشناس: پیش از اقدام به خرید مشخص کنید که امروز برای بازار رفتن، قصد دارید چه چیزهایی بخرید و چه میزان هزینه کنید. زن و شوهر باید با یکدیگر بر سر موارد خرید، به توافق رسیده باشند و این توافق در حضور بچه رعایت شود؛ حتی اگر فکر می کنند توافق درستی نبوده است.
 




موقعیت دوم
نظر کارشناس: گاهی مرد دوست دارد سریع خرید کند و خیلی به قیمت توجهی ندارد. از طرف دیگر زن با دقت اجناس را بررسی کرده و وقت بیشتری می گذارد و همین تفاوت رفتاری، باعث اختلاف می شود. در این مواقع زن و مرد می توانند با هم توافق کنند که مثلا برای خرید موارد مورد نیاز مرد به شیوه او عمل کرده و برای احتیاجات زن به شیوه خودش و هر کدام به این تفاوت فردی احترام بگذارند. اگر خرید شامل مواردی است که برای هر دو مشترک است مثل خواربار یا وسایل مربوط به خانه، می‌توان کار را تقسیم کرد؛ برای مثال زن کیفیت یا میزان خرید را کنترل کند و مقایسه قیمت را مرد انجام دهد یا برعکس.
 


موقعیت سوم
نظر کارشناس: گاهی که مرد و زن برای خرید به بیرون از خانه می روند، مرد تمایل دارد در اولین یا در نهایت دومین فروشگاه، خرید خود را انجام دهد و بازگردد ولی زن دوست دارد فروشگاه های مختلف را ببیند تا بیشتر در جریان قیمت ها قرار بگیرد. در این مواقع، زن و شوهر می توانند توافق کنند که یک روز برای خریدهای مرد وقت بگذارند که زودتر تمام شود و روز دیگر برای خریدهای زن که زمان بیشتری لازم است و قیمت ها متنوع تر است.
 


موقعیت چهارم
نظر کارشناس:گاهی پیش می آید که زن و شوهر درباره خرید وسایلی که فعلا نیازی به آن نیست دچار اختلاف می شوند. برای قرار نگرفتن در چنین چالشی بهتر است به اتفاقِ هم برای خریدهای ماهانه برنامه ریزی کنند تا نسبتِ موارد ضروری و مواردی که می توان خرید آن ها را به تعویق انداخت را مشخص و محاسبه کنند.
 


موقعیت پنجم
نظر کارشناس: تخفیف گرفتن یا صحبت از تخفیف، اعتماد به نفس نسبتا خوبی می خواهد چون بعضی فروشنده ها یاد گرفته اند که با تحقیر، شما را از تقاضای تخفیف منصرف کنند. به همین دلیل ممکن است زن یا مرد در تخفیف گرفتن اعتماد به نفس لازم را نداشته باشند. در چنین شرایطی بهتر است قیمت اجناس را در چندین جای مختلف ارزیابی کنند که حدود آن را بدانند و نیازی به تخفیف گرفتن نباشد یا از جاهایی خرید کنند که با قیمت مقطوع اما منصفانه، اجناس شان را به فروش می گذارند.
 


موقعیت ششم
نظر کارشناس:قرار گرفتن در چنین شرایطی سخت است. از یک طرف احساس بد بابت خرید کردن میوه یا جنس غیرقابل استفاده و از طرف دیگر ناراحتی همسر. باز هم مسئله به اعتماد به نفس مرد بر می گردد. معمولا مردهایی که اعتماد به نفس بهتری دارند، نمی گذارند فروشنده ها در فروش محصول تقلب کرده و متضرر شوند. اگر همسرتان اعتماد به نفسش پایین است ایراد گرفتن از او بابت خریدهای نامناسبش، حالش را بدتر می کند. در چنین شرایطی تقاضا از او برای پس دادن خرید به هیچ عنوان پیشنهاد خوبی نیست. می توانید خودتان بخشی از خرید را به عهده بگیرید یا از جاهایی که میوه های خوب ولو با قیمت کمی بالاتر اما مطمئن می فروشند، خرید کنید.



کارشناس: عباس کیوان لو؛ روان شناس بالینی و دانش آموخته دانشگاه بهزیستی و توان بخشی
تصویرسازی: سعید مرادی