یادى از مردِ بحران‌ها

مسعود خوشابى - در نظام‌هاى متکى بر ساختارهاى هرمى، نه‌تنها کادرهاى شاخص، خلاق و کارآمد آنچنان که نیاز جامعه مى‌طلبد بازتولید نمى‌شوند بلکه متاسفانه دائم از تعدادشان کم مى‌شود. این نقیصه ماهوى در تمام عرصه‌هاى اقتصادى، سیاسى، فرهنگى و اجتماعى نمود پیدا مى‌کند .
تجربه تاریخى‌ـ جهانى به بهاى گزافِ جنگ‌هاى به ویژه بین‌المللى به غایت ویرانگر، انقلاب‌هاى عاقبت نابخیر وکودتاهاى خونین به مردم سرزمین‌هاى کشورهاى پیشرفته آموزش داد که از سویى باید در بازتولید و حفظ کادرهاى کارآمد، پرانرژى و به روز سنگ تمام بگذارند و از سویى برتر، در مهار آنان در جهت هرگونه سُلطه‌طلبى، یکه‌تازى، بى‌حرمتى نسبت به ریز و درشت منافع مردم، دو چندان پیش‌گیرانه عمل کنند. تکثر در جامعه، انعکاس درخشانش در کانون قدرت ملاحظه مى‌شود، و بالعکس .
حذف‌هاى پى‌درپى، به هر دلیل (ترور، جنگ، فوت، مهاجرت و...)، ساختارهاى هرمى قدرت را تضعیف مى‌کند و زمینه را براى کاهش بازخوردهاى حساب‌شده و از قبل پیش‌بینى شده در مواقع بحران‌ها و تنش‌هاى حاد، که به زعمى نتیجه آن ساختار است را ازدیاد مى‌بخشد . اساساً ساختارهاى هرمى، بر محور منش‌ها ره مى‌جویند و پیش مى‌روند و نه روش‌ها اما شرط بقاء ساختارهاى متکثّر، در جا انداختن روش‌ها (بینش، برنامه‌ریزى، استراتژى، تاکتیک و حتى سبک) نهفته است .
معمولاً اهداف اعلام شده در ساختارهاى متکثر یکى است، سعادت و رستگارى اکثریت مردم با حفظ شئونات و مناسبات مقبول جهانى، تفاوت در روش‌ها است که اهمیت مى‌یابند.


به نظر مى‌رسد نه‌تنها منش بلکه روش «مرد بحران‌ها» میانه‌روى و اعتدال بوده است .
ظاهرا غیبت سنگ ترازکننده شاهین ترازو، هم‌اکنون، کاملا محسوس است. طبعاً قضاوت درباره چنین وزنه تعیین‌کننده‌اى بسیار به منافع دور و نزدیک داوران بستگى دارد، از منظرى خزف بود و از چشمى لعل، «زمان»، قاضى‌القضات بى‌رحم تاریخ بشرى است. چه خزف و چه لعل، سیاست‌مدارى بود مُعَمَّم، عَلَمدار و پیشرو روحانیت و این مقام را تا پایان عمرش در انظار مردم کم و بیش حفظ کرد .
درهم تنیدگى نام «هاشمى» با انقلاب بنا به تعبیر امام راحل، پایانْ‌نامه خوانِ جنگ هشت ساله، پیش‌قدم در امر جانشینى رهبر معظم به جاى امام راحل و بالاخره خطیب ختم‌الکلام‌گوى وقایع بعد از انتخابات ریاست جمهورى سال ١٣٨٨، از جمله نقش‌هاى «مرد بحران‌ها» در ایام دشوار و سرنوشت‌ساز جمهورى اسلامى ایران محسوب مى‌شود.
در این دوران وانفسا که با بررسى نتایج عملکردها، تشخیص بین «بحران‌زا» و «بحران‌زُدا» بسیار دشوار شده است، شاید یادى از«مرد بحران‌ها» بى‌مناسبت نباشد .
سایر اخبار این روزنامه
سیدحسن خمینی: سلامت، صداقت و قدرت شروط تاثیرگذاری رسانه است گزارش محرمانه سازمان ملل ادعا می‌کند که کره‌شمالی علاوه بر دور زدن تحریم‌ها، مشغول صادرات سلاح به آفریقا، یمن و سوریه بوده است «ابتکار» از فراخوان چهره‌های منتقد دولت روحانی به اعتراض‌خیابانی همزمان با ناآرامی‌های اخیر گزارش می‌دهد جهانبخش محبی نیا لزوم تنظیم معادله رابطه ایران و آمریکا بر مبنای واقعیت سینمای ایران با سلطه فیلم‌های کمدی سطحی در مسیر متفاوتی گام برمی‌دارد جستجوی مُسکن اجتماعی در سالن سینمای کمدی تشکیلات گردشگری سلامت ایران فقط با «یک نفر» اداره می‌شود درد بی‌درمان گردشگری درمانی «ابتکار» از حاشیه‌های ادامه‌دار بازار تلفن همراه گزارش می‌دهد خرید موبایل؛ هر روز سخت‌تر از دیروز! عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده خرید هواپیماهای جدید: تحویل هواپیماهای جدید نشانه‌ تعهد اروپا به برجام است سوال از رئیس‌جمهوری و ابهامات پیش رو! یادى از مردِ بحران‌ها مراسم بدرقه تیم ملی امید برگزار شد