هرمز شریفیان پاستور در سکوت

بیش از یک هفته از درخواست «دانلد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای دیدار و گفت‌وگوی بی قید و شرط با «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران می‌گذرد.
فارغ از پاسخ مثبت یا منفی دولت ایران به ترامپ نخست باید به سکوت معناداری که شخص رئیس جمهور در این باره پیشه کرده اشاره کرد. شاید یکی از دلایل این سکوت هماهنگی لازم بین دستگاه دیپلماتیک و روسای سه قوه با مقام رهبری باشد چون پاسخ به چنین درخواستی از سیاست‌های کلان نظام است و نظر رهبری از شرط‌های لازم در این سیاست‌ها است.
اما فارغ از این مساله سکوت در برابر این درخواست چند نکته منفی در پی دارد که مهم‌ترین آن این است که در این نا‌هماهنگی‌های موجود در سطح مدیریت کشور، پاسخ به این موضوع دیپلماتیک از ناحیه اشخاصی صادر می‌شود که هیچ مسئولیتی در حوزه دیپلماتیک نداشته و از آن بدتر، تخصصی هم در این زمینه ندارند.
نکته منفی دیگر این است که کشورهای اروپایی طرف با جمهوری اسلامی در موضوع برجام منتظر واکنش دستگاه دیپلماسی ایران هستند چرا که طرف اصلی مناقشه جمهوری اسلامی، دولت ایالات متحده است و طرف‌های اروپایی هم بهتر می‌دانند که در این بین نقش واسطه را ایفا می‌کنند و این انتظار برای آنان نیز تامل برانگیز و شکننده است.


نکته سوم بازخورد داخلی این سکوت است. لازم به توضیح و اشاره نیست که فشار اقتصادی ـ معیشتی از حد تحمل خارج شده و اعتراض‌های چند روز اخیر در چند شهر به این مشکلات، دوباره بروز پیدا کرده است. در چنین شرایطی این پرسش برای مردم و به‌ویژه دهک‌های پایین و قشر آسیب‌پذیر جامعه مطرح می‌شود که دولت ـ حاکمیت برای برون‌رفت از این وضعیت بغرنج و بحرانی، چه راهکاری در نظر گرفته است و آیا مشکلات اقتصادی و کوچک شدن سفره‌های آنان به خاطر عدم رابطه با آمریکا است یا فساد فراگیر در سیستم اقتصادی و یا هردوی موارد؟
آنچه مسلم است، سکوت چاره کار نیست و رئیس جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور این وظیفه را دارد تا به رای‌دهندگان و حتی آنهایی که به او رای نداده‌اند، توضیح دهد که این نابسامانی‌ها و این بحران گسترده ناکارآمدی از کجا سرچشمه گرفته و راهکار برون رفت از این وضعیت چیست.
در این بین پرسش دیگری نیز مطرح می‌شود و آن اینکه چرا رابطه با آمریکا تا این حد برای برخی از مسئولان نظام غیرقابل قبول است و اساسا چرا گفت‌وگوی مستقیم تا این حد نزد برخی مطرود و در حد فعل حرام است؟
آیا واقعا نمی‌شود با حفظ شانیت و آزادگی و دور از «روابط سیطره‌ای» با آمریکا وارد بحث و گفت‌وگو شد و آیا برای مثال کشوری مانند ژاپن که با آمریکا وارد جنگ مستقیم شده و اکنون از هم‌پیمانان نزدیک این کشور است، عزت و شان خود را به خاطر این هم‌پیمانی از دست داده یا یکی از قدرت‌های بزرگ اقتصادی ـ صنعتی جهان است که حتی آمریکا نیز نمی‌تواند نقش پررنگ این کشور را در جهان نادیده بگیرد.
اگر به تشخیص تصمیم‌گیرندگان کشور، رابطه با آمریکا همان رابطه گرگ و میش است و نداشتن رابطه با این کشور به صلاح مردم و کشور است، اشکالی نیست و می‌توان از آن پیروی کرد اما از سوی دیگر دولتمردان باید به این نکته توجه داشته باشند که ادامه این روند نیز می‌تواند برای مردم غیر قابل تحمل باشد و بر آنان است که هرچه سریعتر تدبیری برای برون رفت از این وضعیت اسفبار اتخاذ کنند.
دولتمردان و مسئولان نظام جمهوری اسلامی باید این نکته را در نظر داشته باشند که یکی از اصلی‌ترین وظایف آنها طبق اصل سوم قانون اساسی این موارد است:
*ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوا و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی* محو هرگونه استبداد و خودکامگی و انحصارطلبی* تامین آزادی‌های سیاسی و اجتماعی در حدود قانون* رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‌های مادی و معنوی* پی‌ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه برطبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هرنوع محرومیت در زمینه‌های تغذیه، مسکن، کار، بهداشت و تعمیم بیمه*تامین حقوق همه جانبه افراد از زن و مرد و ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای همه و تساوی عموم در برابر قانون.
این‌ها بخش‌هایی از ۱۶ بند اصل سوم قانون اساسی است و بر مسئولان کشور است که توضیح دهند کدامیک از این بندها اکنون در کشور جاری و ساری است؟
سایر اخبار این روزنامه
به مناسبت سالمرگ حسین پناهی، شاعری که روحی کودکانه اما پریشان داشت بابونه بی‌پناه برای مادر آوازخوانان ایران که انسانیت 49 سال است داغدار اوست زجرِ قمـر «همدلی» موضوع شیوع دلالی را در جامعه امروز ایران بررسی می‎کند اپیدمی دلالی «همدلی» پیرو اظهار نظر یکی از اعضای مجلس خبرگان درباره پیشنهاد ترامپ بررسی کرد سیاستی که متولی ندارد «همدلی» در گفت‌و‌گو با کارشناسان اقتصادی، راهکارهای ایجاد شفاف‌سازی را بررسی می‌کند گزارش «همدلی» از کودکان کار بدون هویت که اسیر قاچاقچیان اعضای بدن می‌شوند توحشی باورنکردنی همزمان با برگزاری دادگاه منفورت، دو قاضی در دو پرونده مختلف، دولت ترامپ را موظف به رسیدگی به مسائل مهاجران کردند تنها دختر عبدالفتاح سلطانی درگذشت عبدالفتاح سلطانی بعد از فوت دخترش به مرخصی آمد هرمز شریفیان پاستور در سکوت به نام روحانی، به کام کاسبان تحریم تنها دختر عبدالفتاح سلطانی درگذشت عبدالفتاح سلطانی بعد از فوت دخترش به مرخصی آمد درخواست برگزاری تجمع مقابل مجلس در روز استیضاح ربیعی