همزمان با برگزاری دادگاه منفورت، دو قاضی در دو پرونده مختلف، دولت ترامپ را موظف به رسیدگی به مسائل مهاجران کردند

جمعه، روز بد ترامپی‌ها در دادگاه
کارمند منفورت اعتراف کرد به خواست روسایش، منفورت و گیتس، در اطلاعات مالی دست برده
یک قاضی فدرال دولت ترامپ را موظف به اجرای دوباره برنامه «داکا» برای «رویاپردازان» مهاجر کرد
قاضی دیگر، در مخالفت با درخواست دولت، تیم ترامپ را «۱۰۰درصد مسئول» پیداکردن والدین دیپورت‌شده کودکان جداشده در مرز خواند


روح‌اله نخعی‪-‬ اگر همه چیز مطابق میل ترامپ و جمهوری‌خواهان همراهش پیش برود، از چندماه بعد و بلکه دوباره از چندماه بعدتر، ترکیبی که در دادگاه عالی خواهد بود، دست دولت ترامپ را در بسیار از سیاست‌گذاری‌ها باز خواهد گذاشت. همین دادگاه هم شاید اگر کار در هر کدام از پرونده‌های در جریان دولت و شخص ترامپ و اعضای تیمش بالا بگیرد، به سود او رای بدهد؛ اما فعلاً تا کار به آنجا نرسیده، دستگاه قضایی چندان سر سازگاری با ترامپ ندارد؛ لااقل در یکی دو روز گذشته، دولت و اطرافیان ترامپ در سه دادگاه مختلف، روزهای ناخوشی می‌گذرانند. دادگاه پل منفورت، همچنان در جریان است و نشانه چندانی در کار نیست که وکلای او بتوانند او را از زندان طولانی مدت نجات دهند. یک قاضی فدرال در واشنگتن حکم کرده که دولت باید اجرای کامل برنامه داکا رو دوباره پی بگیرد و قاضی فدرال دیگری هم برخلاف تلاش دولت، حکم داده که دولت «۱۰۰درصد» مسئول به‌هم‌رساندن اعضای خانواده‌هایی است که در مرز آمریکا و با اجرای سیاست جدید مهاجرتی ترامپ از هم جدا شدند.
اعتراف شاهد در دادگاه منفورت
بعد از روز چهارم دادگاه، اوضاع رئیس سابق کارزار انتخاباتی ترامپ همچنان قمردرعقرب است. در این روز، دادستان‌ها با دست پر آمدند و با دست پر رفتند. ایمیل‌هایی به اعضای هیئت منصفه نشان داده شد که اتهام کلاه‌برداری بانکی را تایید می‌کرد. به گزارش سی‌ان‌ان، سیندی لاپورتا، یکی از حسابداران منفورت گفت که درباره جعل اسناد با منفورت و معاونش ریک گیتس گفت‌وگو کرده و اسناد جعل‌شده را از طرف آن‌ها به بانک فرستاده. او همچنین اعتراف کرد، می‌دانسته شرکت مالیاتی که او برایش کار می‌کرده، در اعداد و ارقام و اسناد یک وام دست برده تا منفورتی که در آن زمان ورشکسته بوده، بتواند از پرداخت نیم‌میلیون دلار مالیات بگریزد. او در اعترافش گفت می‌داند کاری که انجام داده خلاف قانون است.
شاهدان بعدی دادستان‌ها برای بررسی اتهام تبادلات غیرقانونی مالی با خارج از کشور، اعضای تیم مالی منفورت، هدر واشکن دفتردار و فیلیپ ایلیف و لاپورتا، حسابدارانش را با فهرستی از شرکت‌های خارجی روبرو کردند و از آن‌ها پرسیدند آیا از ارتباط منفورت با این شرکت‌ها خبر داشته اند یا نه. پاسخ هر سه نفر به هر ۱۴تا۱۵ سوال، «خیر» بود. این فهرست از شرکت‌هایی بود که دادستان‌ها ثابت کرده بودند برای مصارف شخصی منفورت به او پول داده یا پول قرض داده اند. مسئله دیگری که ثابت شد اینکه هر سه نفر، چندبار به وضوح به منفورت گفته بودند اگر این تبادلات خارجی را گزارش نکند قانون‌شکنی کرده است.
تا اینجا روند دادگاه کاملاً به سمت محکوم‌کردن منفورت پیش می‌رود، اما منفورت یک شانس برای نجات دارد که البته خیلی بعید به نظر می‌رسید، اگر در دوران خیلی‌بعیدها زندگی نمی‌کردیم: عفو توسط رئیس‌جمهور.
دولت موظف به اجرای داکا
دولت اوباما، طی حکمی برنامه‌ای برای کسانی که در کودکی به آمریکا آورده‌شده‌اند اجرا کرد که براساس مخفف عنوانش «Deferred Actio- for Childhood Arrivals» (برنامه تاخیریافته برای کسانی که در کودکی رسیده‌اند) به داکا مشهور شد. این برنامه که این افراد را محق به ادامه زندگی در آمریکا می‌کرد و با حفاظت از آن‌ها در مقابل دیپورت، به آن‌ها فرصت زندگی رسمی می‌داد، از قبل از دوران ریاست‌جمهوری ترامپ هدف حملات او قرار گرفته بود. بعد از ورود ترامپ به کاخ سفید، همزمان با تلاش‌ها برای کنارگذاشتن کامل این برنامه، دولت از راه‌هایی مانند عدم تامین بودجه، روند در جریان اجرای برنامه را با اخلال مواجه کرد. ترامپ در سپتامبر ۲۰۱۷ اعلام کرد، این برنامه را متوقف خواهد کرد. وزارت تامین امنیت سرزمینی، (Departmenof Homeland Security) بعد از آن، پذیرش درخواست‌های جدید را متوقف کرد.
جمعه اما یک قاضی فدرال در حکمی اعلام کرد دولت ترامپ باید تمام و کمال برنامه را به جایگاه خود برگرداند و آن را اجرا کند. به گزارش NPR قاضی جان بیتس، حکم خود را بر این اساس بنا کرده که اگرچه دولت قدرت تصمیم‌گیری در این باره را دارد، برای لغو این برنامه باید استدلال کافی ارائه کند و دلیلی که دولت مطرح کرده کافی نیست. در این حکم، بیتس همچنین درخواست وزارتخانه برای لغو یکی از احکام پیشین را نیز رد کرد؛ البته درخواست این وزارتخانه برای داشتن فرصت بررسی تصمیم درخواست تجدیدنظر را پذیرفت. دولت ۲۰ روز فرصت دارد تا درخواست تجدیدنظر را ثبت کند. اگر دولت از این مسیر به نتیجه نرسد، برنامه داکا از ۲۳ آگوست، ۱ شهریور، باید به طور کامل اجرا شود.
این حکم، سومین حکم این چنینی است که در مقابل تلاش‌های دولت ترامپ در لغو این برنامه
صادر می‌شود.
دولت، مسئول تدبیر خودکرده
در پرونده دیگری که باز به سیاست‌های تهاجمی دولت ترامپ در قبال مهاجران مربوط می‌شود، قاضی فدرال، اجازه ازسربازکردن ماجرای بچه‌های جداشده از خانواده‌هایشان را به دولت نداد.
دولت ترامپ، با اجرای سیاست «مدارای صفر» تمام کسانی که برای پناهندگی و مهاجرت از مرز مکزیک به آمریکا وارد می‌شدند را بازداشت و دیپورت کرد، اما کودکان آن‌ها را از آن‌ها گرفت و در آمریکا نگه داشت. این برنامه بیش از ۲هزار کودک را از خانواده‌ها جدا کرد. شیوه نگه‌داری این کودکان (در مکان‌هایی قفس‌مانند) و نحوه جداسازی آن‌ها (که در مواقعی با دروغ‌گفتن به والدین انجام می‌شد، واکنش‌های زیادی برانگیخت. حتی جمهوری‌خواهان ضدمهاجر تندرو که موافق دیپورت همه بودند نیز به برنامه دولت اعتراض کردند که اگر والدین را پس می‌فرستد، دلیلی ندارد بچه‌ها را از آن‌ها بگیرد و می‌تواند همه اعضای خانواده را با هم از مرز برگرداند؛ اما دولت در اجرای این برنامه، عمداً یا سهواً یک اشتباه دیگر نیز مرتکب شد: بدون هیچ پیش‌بینی برای نیاز به برقراری هرگونه ارتباط بین والدین و کودکان، شامل احتمال نیاز به بازگرداندن آن‌ها، هیچ سازوکاری برای ثبت مشخصات و ارتباط با والدین پیش‌بینی نشد.
حالا دولت که با احکام قانونی دادگاهی مشغول بازگرداندن بچه‌ها به والدین شده، تعداد بچه‌هایی که هنوز در اختیار دولت‌اند را به زیر هزارنفر رسانده اما مشکل اینجاست که تعداد زیادی از این پدرومادرها، دیپورت شده اند. دولت بعد از ازدست‌دادن ضرب‌الاجل‌های دادگاهی، در تلاش برای ازسربازکردن مشکل خواسته بود مسئولیت پیداکردن اعضای خانواده بقیه بچه‌ها، با نهاد مدنی‌حقوقی «اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکایی»، ACLU، باشد که در این پرونده طرف مقابل دولت قرار گرفته. دولت گفته بود، این نهاد باید با استفاده از نیروها و شبکه‌هایی که در اختیار دارد، به دنبال پیداکردن بقیه والدین باشد. مقامات ACLU با تاکید بر این که به دنبال رسیدن این خانواده‌ها به یکدیگر هستند و در این راه کمک خواهد گرفت گفتند وظیفه اصلی در حل این مشکل خودساخته را بر گردن دولت می‌دانند.
حالا یک قاضی فدرال، تمام وظیفه را بر گردن دولت خوانده است. قاضی دینا سابراو اعلام کرده تلاش‌های دولت ترامپ برای یافتن خانواده‌های مهاجران، «غیرقابل‌قبول» است. پایگاه هیل به نقل از سی‌ان‌ان می‌نویسد، سابراو گفته عملکرد دولت به نحوی است که این خطر وجود دارد که این بچه‌ها، «به طور دائم یتیم» شوند: «واقعیت این است که هنوز ۵۰۰ پدر یا مادر هستند که پیدا نشده اند. بسیاری از این پدرومادرها بدون فرزندشان از کشور بیرون شده اند. این همه نتیجه اقدامات دولت در جداسازی خانواده‌ها و سپس ناتوانی و شکستش در پیداکردن و دوباره به‌هم‌رساندن [آن‌ها] است.» این قاضی فدرال ادامه می‌دهد: «و واقعیت این است که به‌ازای هر پدر یا مادری که پیدا نشده، یک کودک خواهد بود که به طور دائم یتیم شده است و این ۱۰۰درصد مسئولیت دولت است.
آخرین تلاش‌های دادگاهی؟
این‌ها همه اخبار بدی برای ترامپ و تیمش به نظر می‌رسند، اما برای همه این‌ها یک راه خروج ممکن برای دولت ترامپ قابل‌پیش‌بینی است. در پرونده اول، البته اگر کار برای منفورت از کار بگذرد و اعترافات به جایی برسد که نجاتی برای او یا به عبارتی نجاتی برای ترامپ در نجات او در کار نباشد، اتفاقی نخواهد افتاد. الان هم به نظر می‌رسد این گزینه در جریان باشد؛ اما اگر ترامپ احساس کند با بیرون‌کشیدن منفورت از این آشوب می‌تواند خود را از دردسر برهاند، ابزاری که در ماه‌هایی اخیر با تکرار تلاش در عادی‌سازی‌اش داشته را دوباره به کار خواهد گرفت: عفو ریاست‌جمهوری.
در دو پرونده دیگر نیز دولت می‌تواند همچنین در مقابل احکام قضایی بایستد، یا همچنان با بهانه‌های دیگر یا از راه‌های دیگر به دنبال تمرد از احکامی باشد که با سیاست‌هایش تناقض دارد. همزمان، درخواست تجدیدنظر را هم پیگیری کند.
آخر هر سه مسیر اما، با فراز و فرودهای مختلف، می‌تواند کار را به برگ برنده مهم جمهوری‌خواهان بکشاند که به زودی قرار است قوی‌تر هم بشود: دادگاه عالی. به‌خصوص دو پرونده مربوط به مهاجرت مسیر مستقیم و ساده‌ای دارند که کارشان به این دادگاه بکشد و ترکیب فعلی دادگاه و نیز ترکیب احتمالی آینده نزدیکش، این وعده را می‌دهد که آنجا بعید است نتیجه‌ای باب میل ACLU به دست بیاید. در واقع ممکن است ما در حال حاضر شاهد اولین قدم‌های پرونده‌هایی باشیم که به زودی به همه نشان خواهند داد که مقاومت قضایی در مقابل رئیس‌جمهوری که کرسی‌به‌کرسی دادگاه عالی را مطابق میلش می‌چیند، معنای چندانی جز وقت‌کشی نخواهد داشت.
سایر اخبار این روزنامه
به مناسبت سالمرگ حسین پناهی، شاعری که روحی کودکانه اما پریشان داشت بابونه بی‌پناه برای مادر آوازخوانان ایران که انسانیت 49 سال است داغدار اوست زجرِ قمـر «همدلی» موضوع شیوع دلالی را در جامعه امروز ایران بررسی می‎کند اپیدمی دلالی «همدلی» پیرو اظهار نظر یکی از اعضای مجلس خبرگان درباره پیشنهاد ترامپ بررسی کرد سیاستی که متولی ندارد «همدلی» در گفت‌و‌گو با کارشناسان اقتصادی، راهکارهای ایجاد شفاف‌سازی را بررسی می‌کند گزارش «همدلی» از کودکان کار بدون هویت که اسیر قاچاقچیان اعضای بدن می‌شوند توحشی باورنکردنی همزمان با برگزاری دادگاه منفورت، دو قاضی در دو پرونده مختلف، دولت ترامپ را موظف به رسیدگی به مسائل مهاجران کردند تنها دختر عبدالفتاح سلطانی درگذشت عبدالفتاح سلطانی بعد از فوت دخترش به مرخصی آمد هرمز شریفیان پاستور در سکوت به نام روحانی، به کام کاسبان تحریم تنها دختر عبدالفتاح سلطانی درگذشت عبدالفتاح سلطانی بعد از فوت دخترش به مرخصی آمد درخواست برگزاری تجمع مقابل مجلس در روز استیضاح ربیعی