گزارش «همدلی» از کودکان کار بدون هویت که اسیر قاچاقچیان اعضای بدن می‌شوند توحشی باورنکردنی

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: کودکان زباله‌گردی که ایدز می‌گیرند، در محل تفکیک زباله دفن‌شان می‌کنند
آسو محمدی‪-‬ دفن‌شان در زباله‌دانی کم بود حالا اعضای بدن‌شان را هم قاچاق می‌کنند. طوری که انگار عده‌ای بالای سرشان منتظرهستند تا بمیرند، دفن شوند و تن و جسم‌شان را به یغما ببرند. به کودکی‌شان هیچ و به زندگی‌شان هیچ حالا به تن نحیف‌شان هم رحم نمی‌کنند. داستان تکراری است، اما به غایت گس وغم‌انگیز. «کودکان کاربی‌هویت اسیر قاچاقچیان اعضای بدن» این تیتر خبری است که ابعاد دیگری از ماجرای ناتمام و وضعیت اسفبار زندگی زباله‌گردان را نشان می‌دهد.
اوراق هویت‌‌شان معلوم نیست در کدام ناکجاآباد و در کدام خرگَه به جا مانده است. صبح که از خواب بیدار می‌شوند دغدغه مدرسه، مشق، کلاس‌های تابستانی ندارند. تمام روز به مخازن زباله‌ خیابان شهر سر می‌زنند و مخازن خاکستری رنگ زباله برای آنها حکم همان تخم‌مرغ‌های شانسی و لپ‌لپ‌های رنگارنگ را دارند که محتویات آن بوی تعفن می‌دهد. صبح را با زباله شروع می‌کنند و شب را هم با کوله‌بار سنگین زباله به صبح می‌رسانند؛ زندگی‌ای مالامال از فلاکت.
2میلیون کودک کار بی‌هویت


روز گذشته یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نسبت به بی‌توجهی دستگاه‌ها درانجام وظایف خود درخصوص ساماندهی کودکان کار انتقاد کرد. عباسعلی پوربافرانی با اشاره به وجود 3میلیون کودک کار که 2میلیون نفر آنها بی‌هویت هستند، به خانه ملت می‌گوید: برای ساماندهی کودکان کار برخی دستگاه‌ها وظایفی برعهده دارند که باید به آنها عمل کنند، به طورحتم در حیطه قوانین و تعاریف مربوط به حوزه کودکان کار به ویژه افراد بی‌هویت ضعف‌هایی وجود دارد که بدون رفع آنها ساماندهی این حوزه امکان‌پذیر نیست؛ البته چندی پیش مجلس کلیات لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را مصوب کرد که در رفع مشکلات این بخش گامی موثر خواهد بود.
دستگاه‌ها به وظایف خود عمل نمی‌کنند
در این میان وجود کودکان کار بدون هویت درکشور معضلی خطرناک‌تر است و برای کنترل این مسئله باید ورود و خروج افراد در مرزهای کشور را مورد توجه قرار داد در غیر این صورت باید منتظر وقوع اتفاقات جبران‌ناپذیر و اخبار ناخوشایندی باشیم که تن و روح جامعه را بلرزاند. موضوعی که نماینده مردم نایین درمجلس، با اشاره به اینکه برخی دستگاه‌ها مانند نیروی انتظامی، شهرداری، وزارت کشور و وزارت بهداشت به وظایف خود عمل نکرده و کوتاهی‌ می‌کنند، افزود: عدم توجه به وظایف دستگاه‌ها سبب افزایش کودکان کار در جامعه شده و میزان آسیب‌های اجتماعی از ناحیه کودکان کار شدیدتر شده است. وی با بیان اینکه ورود و خروج اتباع بیگانه مجاز و غیرمجاز باید ساماندهی و کنترل شود، تصریح کرد: زنجیره شکل گرفته میان اتباع بیگانه گاهی مشکلاتی را درخصوص افزایش بی‌هویت‌ها به وجود می‌آورد که نتیجه‌ای جز افزایش آسیب‌های اجتماعی ندارد، به طورحتم بی‌توجهی به کنترل فعالیت کودکان کار می‌تواند به قاچاق انسان توسط باندهای تبهکار قاچاقچی منجر شود؛ درحال حاضر باندهای مخوف قاچاق انسان در مرزهای کشور فعالیت دارند که قاچاقچیان بزرگ در آن از کودکان بدون هویت برای دستیابی به اهداف خود استفاده می‌کنند، بنابراین با توجه به شرایط فعلی کشور برای جلوگیری از هرگونه مشکل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باید این حوزه را کنترل کرد.
عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس، با اشاره به اینکه حل مشکلات کودکان کار ایرانی از اولویت بیشتری نسبت به کودکان کار خارجی و بدون هویت برخوردار است، گفت: متاسفانه برخی از کودکان کار بدون هویت در داخل کشور متولد می‌شوند که والدین آنها نیز شناسنامه و هویت مشخصی ندارند، البته تعداد این افراد در مقایسه با بی‌هویت‌های خارجی کمتر است؛ اما برای این افراد هم دستگاه‌هایی مانند بهزیستی و نیروی انتظامی باید تدابیری را درخصوص شناسایی و جمع‌آوری این افراد درنظربگیرند.
کمیته رسیدگی کودکان کار تشکیل شود
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: ساماندهی کودکان کار و متکدیان تنها با همکاری و اتحاد همه نهاد‌های متولی امکان‌پذیر است. سیده فاطمه ذوالقدر درباره صحبت‌های اخیر شهرداری تهران مبنی بر حذف تکدی‌گری تا یک سال آینده از پایتخت می‌گوید: ساماندهی کودکان کار و حذف متکدیان از سطح شهر تهران دور از انتظار نیست و بدون شک با همت و همکاری همه نهادهای متولی امکان‌پذیر خواهد بود. سازمان بهزیستی و شهرداری می‌توانند با همکاری نهادهای مرتبط، کمیته مشترکی جهت ساماندهی کودکان کار و متکدیان تشکیل دهند و ضمن بررسی و کارشناسی راهکار دقیق و موثری برای آن تهیه و اجرا کنند تا دیگر شاهد این پدیده نامطلوب نباشیم.
اقدامات قهری و ضربتی موثر نیست
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس افزود: شهرداری می‌تواند با تشکیل کارگروه تخصصی و بررسی همه جانبه، این معضل بزرگ اجتماعی شهر تهران را به صورت مداوم، با یک برنامه بلندمدت و با همکاری وزارت کشور، کودکان کار را شناسایی و برای آنها شناسنامه تهیه کنند و در یک محل مشخص به صورت دائم و شبانه روز، نگهداری کنند. وی با اشاره به اقدامات قهری و ضربتی شهرداری در راستای جمع‌آوری کودکان کار و متکدیان، گفت: این نوع اقدامات تا حدودی موثر است اما به شرطی که مقطعی نباشد و برنامه بلند مدتی برای تحصیل، آموزش، مسکن و کارشان تهیه کنند و با اجرای دقیق آن به زندگی این کودکان سامان بدهند، همچنین مجلس شورای اسلامی، سال۹۷ در راستای بهبود وضعیت کودکان کار، حذف متکدیان وکنترل آسیب‌های اجتماعی بودجه بسیار خوبی در اختیار نهادها و سازمان‌های متولی قرار داد، امیدوارم با برنامه‌ریزی منسجم به نتیجه مطلوب برسد. وی با اشاره به تصویب قانون حمایت از کودک و نوجوانان در مجلس شورای اسلامی گفت: قانون، مجازات مشخصی برای افرادی که از کودکان سوء استفاده‌ می‌کنند در نظر گرفته است، این مصوبه تاثیر زیادی بر کاهش تکدی‌گری و کودکان کار خواهد داشت، با توجه به این قانون اگر مساله‌ای گزارش شود دادگاه می‌تواند پیگیری کند و در صورت سوء استفاده اقتصادی و کار کشیدن از کودکان و جلو گیری از تحصیل توسط والدین با آنها برخورد می‌شود.
نتوانستیم مرزهای کشور را مدیریت کنیم
باید به این نکته هم توجه داشت که مسئله از «مرز» شروع می‌شود. تا وقتی مرزها کنترل نشود، روند حرکت جمعیت به سمت پایتخت ادامه خواهد داشت. تعداد زیادی از این جمعیت به صورت سازمان یافته به سمت تهران حرکت می‌کنند. هفته گذشته عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورا با بیان اینکه نمی‌توانیم و نتوانستیم مرزهای کشور را مدیریت کنیم، افزود: به تازگی جلسه‌ای با فرماندار شهرری داشتیم، او تعریف می‌کرد که عده‌ای را دیده که در منطقه چادر زدند. وقتی از آنها سوال کرده که چرا در اینجا چادر زده‌اید. پاسخ دادند:«شما چه کاره هستید؟ ما از مرز تا تهران آمده‌ایم و کسی جلوی ما را نگرفت.» به همین دلیل مسئله اساسی، بحث مرزها است.
جریان‌های سازمان یافته در انتقال مهاجران
طیبه سیاوشی با تاکید بر وجود جریان‌های سازمان یافته برای انتقال مهاجران به داخل شهر تهران، افزود: به نظر ما یکسری جریان‌های سازمان یافته در این فرایند وجود دارد. بیش از 20 کودکِ۹ تا ۱۰ساله را در داخل یک خودرو جمع کرده و با سرعت‌های وحشتناک که تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت هم می‌رسد، از مرز به تهران می‌آورند. وی ادامه داد: بعد از اینکه این کودکان به تهران آمدند، زیر دستِ پیمانکاران شهرداری زباله‌گردی کرده یا در کارگاه‌های تفکیک زباله کار می‌کنند. مشخص است که این فرایند سازمان یافته است. وی با انتقاد از رویکرد شهرداری تهران نسبت به آسیب‌های اجتماعی افزود: شهرداری خود یک پایه این آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود. این کودکان زیردست پیمانکاران شهرداری کار می‌کنند. من تصور می‌کردم شاید با تغییر مدیریت شهری این رویکرد عوض شود اما از آنجا که سیستم پسماند تغییری نکرده و این کودکان کارگر ارزان محسوب می‌شوند، این فرآیند کماکان ادامه دارد.
دفن کودکان در محل‌های تفکیک زباله
وی با اشاره به شرایط نامساعد زندگی کودکان زباله‌گرد گفت: شرایط کودکان زباله‌گرد بسیار حاد گزارش می‌شود، این کودکان مریض شده، ایدز می‌گیرند و همانجا (محل‌های تفکیک زباله) دفنشان می‌کنند. روستائیان اطراف گود محمودآباد مدام از شرایط منطقه شکایت می‌کنند و اذعان می‌کنند که حداقل انتقال ایدز از گودال‌ها را کنترل کنید تا به ما سرایت نکند.
با این حال این معضل اجتماعی با ایجاد حساسیت در جامعه از سوی رسانه‌ها و توجه دستگاه‌ها و نهادها و مقام‌های مسئول می‌تواند مورد حل‌و‌فصل قرار گیرد. بررسی شرایط اسفبار کودکان کار و خیابان به‌ویژه کودکان بی‌هویت نشان از فاجعه‌ای غیرانسانی دارد. در غیر این صورت این مافیاها و این شبکه‌ها از کودکان کار و خیابان حداکثر سوء استفاده را برای دستیابی با اهداف شوم خود انجام داده و از هیچ‌فعالیت غیرانسانی ابا ندارند.
سایر اخبار این روزنامه
به مناسبت سالمرگ حسین پناهی، شاعری که روحی کودکانه اما پریشان داشت بابونه بی‌پناه برای مادر آوازخوانان ایران که انسانیت 49 سال است داغدار اوست زجرِ قمـر «همدلی» موضوع شیوع دلالی را در جامعه امروز ایران بررسی می‎کند اپیدمی دلالی «همدلی» پیرو اظهار نظر یکی از اعضای مجلس خبرگان درباره پیشنهاد ترامپ بررسی کرد سیاستی که متولی ندارد «همدلی» در گفت‌و‌گو با کارشناسان اقتصادی، راهکارهای ایجاد شفاف‌سازی را بررسی می‌کند گزارش «همدلی» از کودکان کار بدون هویت که اسیر قاچاقچیان اعضای بدن می‌شوند توحشی باورنکردنی همزمان با برگزاری دادگاه منفورت، دو قاضی در دو پرونده مختلف، دولت ترامپ را موظف به رسیدگی به مسائل مهاجران کردند تنها دختر عبدالفتاح سلطانی درگذشت عبدالفتاح سلطانی بعد از فوت دخترش به مرخصی آمد هرمز شریفیان پاستور در سکوت به نام روحانی، به کام کاسبان تحریم تنها دختر عبدالفتاح سلطانی درگذشت عبدالفتاح سلطانی بعد از فوت دخترش به مرخصی آمد درخواست برگزاری تجمع مقابل مجلس در روز استیضاح ربیعی