لیست ارزی را دست‌به‌دست نکنید منتشر کنید!

همچنان بحث بر سر ارز‌های تخصیص‌یافته به افراد خاص واردکننده مطرح است و درحالی‌که قوه قضائیه به دنبال دریافت لیست و رئیس‌جمهور بر لزوم افشاگری و رسیدگی به این موضوع تأکید کرده‌است، بانک مرکزی مانند بازی «بده بغلی – چی رو بگیرم» لیست را تحویل وزارت اقتصاد داده است تا مثلاً بمب خبری در دست بانک مرکزی نترکد!
این در حالی است که پیش از این، وزیر اقتصاد مدعی شده بود که لیست مذکور به‌صورت بر خط روی سامانه گمرک موجود است و بسیاری از رسانه‌ها از لیست وزارت اقتصاد با عنوان «لیست مشقی» یاد کرده بودند، اما اکنون‌که لیست واقعی به دست این وزارتخانه رسیده و مسعود کرباسیان اعتقاد به «اقتصاد در اتاق شیشه‌ای» دارد و می‌گوید: «با مردم شفاف و صادق باشیم» به قول خود عمل و لیست را منتشر کند.
جهت یادآوری وزیر اقتصاد در یادداشتی اینستاگرامی نوشته بود: بر اساس قولی که هفته قبل در نشست خبری در جمع اهالی رسانه داده بودم، از صبح (شنبه 9 تیرماه) عموم مردم و فعالان اقتصادی می‌توانند میزان واردات انواع کالا‌ها و ارزش آن را به لحظه روی سایت گمرک مشاهده کنند. مردم عزیز کشور می‌توانند لیست کالا‌ها را ببینند و اگر در هنگام خرید با گران‌فروشی مواجه شدند، اول آنکه از خرید آن کالا خودداری کنند و دوم اینکه با توجه به مسئولیت شهروندی‌شان بی‌درنگ موضوع را با سازمان تعزیرات اعلام کنند.
نکته مهمی که گروه اطلاع‌رسانی دولت از آن غفلت کرده‌است، این بود که اتاق شیشه‌ای که وزیر اقتصاد از آن سخن گفته حداقل یک سال است روی سایت گمرک وجود داشته و علاوه بر انتشار گزارش تجارت خارجی به‌صورت ماهانه، امکان دسترسی روزانه به اطلاعات تجاری کشور در آن وجود دارد. این در حالی است که این گزارش‌ها حاوی وزن خالص، ارز ریالی و ارزش ارزی کالا‌های وارداتی هست و ارتباطی به انتشار لیست ارز بگیران که از سوی رئیس‌جمهور وعده داده‌شده بود، ندارد.


در واقع وزیر اقتصاد آدرس لینکی را در صفحه خود منتشر کرده که یک سال است در وب‌سایت گمرک وجود داشته و اطلاعات جدیدی به مردم نمی‌دهد. از سوی دیگر، این گزارش‌ها حاوی مباحث ارزی و اطلاعات مربوط به دریافت‌کنندگان دلار 4 هزار‌و 200 تومانی مانند فهرستی که وزیر ارتباطات منتشر کرد، نیست.
درآن میان برخی اقتصاددانان از افشاگری درباره کودتای اقتصادی سخن گفته و به دنبال افشاگری بودند که با واکنش تند اعضای اتاق بازرگانی مواجه شدند؛ اما حالا خبر‌ها حاکی است که بانک مرکزی توپ لیست دریافت‌کنندگان ارزی را به زمین وزارت اقتصادی انداخته که معتقد به اتاق شیشه‌ای در اقتصاد است.
لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی که قرار بود به دستور رئیس‌جمهور به‌طور کامل اعلام و در رابطه با آن شفاف‌سازی شود، تاکنون فقط بخشی از آن منتشر شده‌است،، اما لیست کامل از سوی بانک مرکزی در اختیار دادستانی قرار گرفته و اخیراً هم به وزارت اقتصاد ارسال شده است.
ماجرای انتشار لیست دریافت‌کنندگان ارز رسمی از ۲۱ فروردین‌ماه سال جاری آغاز شد، زمانی که به گفته فعالان و تولیدکنندگان، حتی متقاضیان واردکننده قاشق و چنگال هم واردات یک سال آتی خود را با ارز ارزان انجام دادند و از سوی دیگر قیمت‌ها در بازار آزاد هر روز با این نرخ فاصله گرفت و تا 10 هزار تومان و بالاتر هم پیش رفت، بعد از بحث‌هایی که درباره رانت ده‌ها هزار میلیارد تومانی این تصمیم غلط دولت شکل گرفت، رئیس‌جمهور دستور داد تا دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله بانک مرکزی لیست کامل دریافت‌کنندگان ارز دولتی را منتشر کند تا عموم جامعه در جریان آن قرار بگیرند.
اما این لیست منتشر نشد و حواشی تا جایی ادامه داشت که در هفته گذشته بانک مرکزی در زمانی که هنوز ولی‌الله سیف در این بانک به‌عنوان رئیس‌کل حضور داشت، اعلام کرد لیست کامل را در هفته آینده یعنی هفته جاری اعلام خواهد کرد،، اما به هر نحو این روز‌ها نیز سپری شد و بانک مرکزی که این روز‌ها عبدالناصر همتی به‌عنوان رئیس کل آن انتخاب‌شده، اعلامی در رابطه با مابقی لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی نداشت.
با این‌وجود طبق اعلام بانک مرکزی ظاهراً در روز گذشته، همتی بنا به دستور رئیس‌جمهور در نامه‌ای به کرباسیان وزیر اقتصاد فهرست کامل واردکنندگانی را که ارز دولتی دریافت کرده‌اند، از ۲۲ فروردین تاکنون اعلام کرده است، ولی انتشار لیست برای اطلاع اذهان عمومی فعلاً اتفاق نیفتاده است.
آیا این لیست بالاخره انتشار خواهد شد و حق مردم از رانت‌خواران گرانفروش گرفته خواهد شد؟ یا با آمدن بسته جدید ارزی و قیمت احتمالی 8 هزار تا 8 هزار و 500 تومانی نرخ ارز در بازار ارز عملاً موضوعیت انتشار لیست از بن خواهد رفت و تنها در این میان عده‌ای هزاران میلیارد تومان به جیب زدند و گران کردند و رفتند؟