ترامپ باردیگر نسبت به بهبود روابط با ایران ابرازامیدواری کرد

گروه سیاسی: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه شب (به وقت محلی) در جمع هوادارانش، با انتقاد دوباره از برجام و پافشاری بر درستی تصمیم خود برای خروج از این توافق مدعی شد: «امیدوارم همه چیز بین ما و ایران خوب شود.» ترامپ که در آستانه انتخابات کنگره آمریکا برای فعالیت‌های تبلیغاتی حزب جمهوریخواه به شهر ویلکس بار ایالت پنسیلوانیا سفر کرده بود، گفت: «من آمریکا را از توافق هسته‌ای وحشتناک، هزینه‌زا و ناکارآمد با ایران خارج کردم.» وی ادعا کرد: «آن‌ها (ایران) اکنون نسبت به چهار ماه پیش، کشور بسیار متفاوتی هستند.»
ترامپ روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر ایتالیا گفته بود که اگر ایرانی‌ها آمادگی داشته باشند حاضر است با آنها ملاقات کند. او در پاسخ به پرسش‌ها درباره شرایط ملاقات با مقام‌های ایرانی چند بار تاکید کرد که هیچ شرطی برای گفت‌وگوی مستقیم با تهران ندارد.رئیس جمهوری آمریکا یک روز بعد در یک گردهمایی در ایالت فلوریدا با بیان این که احساس می‌کند مقام‌های ایرانی به زودی با آمریکا وارد گفت‌وگو می‌شوند افزود: «شاید هم نه، و این هم اشکالی ندارد.»
پس از آن «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا اما به سرعت موضع دیگری گرفت و با طرح اتهام‌های تکراری، پیش‌شرط‌هایی برای گفت وگو گذاشت. «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در آن زمان گفت: «اینکه رئیس جمهوری آمریکا با تغییر ادبیات خود تصمیم گرفته است دست از زبان تهدید علیه مردم ایران بردارد نشانه سرخوردگی از لفاظی‌های بی حاصل است.»
قاسمی اظهار داشت: «پیشنهاد گفت و گو با ایران از سوی آقای ترامپ در شرایطی ارائه می‌شود که دولت ایالات متحده آمریکا بدون هیچ توجیهی و برخلاف تمام موازین بین‌المللی از برجام خارج شده و تحریم‌های غیرعادلانه خود را مجددا بر مردم ایران تحمیل کرده است.» «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان هم در همین رابطه در صفحه توئیتر خود نوشت: «ایران و آمریکا دو سال گفت وگو کردند. ما با اتحادیه اروپا/تروئیکای اروپایی، روسیه و چین به یک توافق چندجانبه منحصربه فرد – برجام- دست یافتیم. این توافق کار می‌کند. آمریکا باید فقط خودش را به خاطر کنار کشیدن از آن و ترک میز مذاکره سرزنش کند». وی ادامه داد: «تهدیدها، تحریم‌ها و ترفندهای تبلیغاتی موثر نخواهد بود. احترام به ایرانی‌ها و تعهدات بین‌المللی را امتحان کنید.»


چرخش مشکوک
روزنامه الشرق الاوسط در تحلیلی می‌نویسد: «چرخش 180 درجه ای سیاست رییس کاخ سفید در قبال ایران باورکردنی نیست.» این روزنامه عرب زبان چاپ لندن در ادامه نوشت، اید پاسخ به این پرسش زود باشد که دلایل ترامپ برای مذاکره بدون پیش شرط با ایرانی‌ها چیست؟ پیشنهادی که در تناقض کامل با رفتار و رویکرد رئیس جمهوری آمریکا با مقام‌های تهران است، اما باید دید که این رفتار وی، آیا قدرت نمایی تاکتیکی است یا وی در صدد آن است، با این کار، روزنه جدیدی برای تحقق اهداف راهبردی اش در قبال ایران پیدا کند؟ 
اما سوالی که مطرح می‌شود آن است که چگونه واشنگتن بین خطر تهران و دیدار بدون پیش شرط توازن و تعادل برقرار می‌کند؟ 
این موضوع در ظاهر مالامال از تضاد و تناقض است، اما به نظر می‌رسد که در پشت پرده، خبرهایی باشد که از چشم رسانه‌ها به دور مانده است، اما آن چه در این باره به بیرون درز کرده است، نشان می‌دهد که یک عضو شورای همکاری خلیج فارس میانجیگری کرده است و وزیر امورخارجه اش جمعه گذشته با «جیمس متیس» وزیر دفاع آمریکا در واشنگتن دیدار کرد. سوال دیگر این که آیا می‌توان گفت عامل اصلی اظهارات ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی با «جوزپه کونته» نخست وزیر ایتالیا این بوده است که این کشور عضو خلیج (فارس) حامل امتیازاتی از جانب ایران برای واشنگتن بوده است؟  ساده لوحانه نخواهد بود اگر چنین باور داشته باشیم، اظهارات ترامپ بی هدف نبودو با توجه به ذهنیتی که از تهران دارد، نمی‌شود به آسانی پذیرفت واشنگتن 180درجه تغییر سیاست داده باشد. از دیگر سو، اکنون ایران نمی‌تواند به ائتلاف‌های خارجی اش به ویژه با روس‌ها و چینی‌ها بسنده کند، تهران به خوبی می‌داند که جایی برای عواطف و احساسات وجود ندارد و مساله مهم منافع ملی است.
اما چینی‌ها که واشنگتن و در راس آنها ترامپ، بزرگ ترین و خطرناک ترین دشمن خود می‌دانند، شاید برای مقابله با تحریم‌های واشنگتن، در کنار ایران بایستند. البته آنها نیز برای حفظ منافع خود ، برای معامله با واشنگتن آمادگی دارند.این موضوع می‌تواند معافیت محصولات پکن از تعرفه‌های آمریکا یا مسائل ژئوپلوتیک و اقدامات ایذایی آمریکا در دریای جنوبی چین را شامل شود. 
سوال دیگری که به ذهن متبادر می‌شود این است که آیا اظهارات ترامپ به مثابه فرصتی برای ایرانی‌ها خواهد بود که در جستجوی نقطه آغازین توافق دیگری باشند؟  گروهی از تحلیلگران برجسته در پاسخ به این پرسش می‌گویند که ما در برابر فصل جدیدی از سریال ‹پیمان منافع مشترک› قرار گرفته ایم که از تهران شروع و با گذر از تل آویو به واشنگتن می‌رسد. گروه دیگر از تحلیلگران قائل به این هستند که تهران تلاش می‌کند، در دامی که ترامپ پهن کرده ، گرفتار نشود. چرا که ایران کشوری تاریخی است که فن مذاکره را خوب می‌داند.  اما در پایان ذکر این نکته قابل توجه است که اگر ترامپ آمادگی کامل دارد تا با ایران بدون پیش شرط مذاکره کند، شروط 12 گانه مایک پومپئو وزیر خارجه اش برای مذاکره چه خواهد شد؟
هدف ترامپ
«مهدی مطهرنیا» در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه ترامپ با این اظهارات چند هدف را دنبال می‌کند، گفت: «ترامپ در ابتدا می‌خواهد راه‌های دیپلماسی پنهان محتمل توسط ایران را ببندد. این اعلام موضع در آستانه سفر وزیر امور خارجه عمان به تهران صورت می‌گیرد. یوسف بن علوی قرار است با وزیر دفاع و مسئولان آمریکایی ملاقات داشته باشد و سپس در هفته جاری به تهران سفر کند.» وی افزود: «زمزمه‌های گوناگونی در محافل رسانه ای در خصوص مذاکرات پنهان ایران و آمریکا در کشورهای ثالث مطرح شده است، بدون در نظر گرفتن درستی یا نادرستی این شایعات، ترامپ می‌خواهد مذاکرات پشت پرده احتمالی را روی پرده و به صحنه آشکار دیپلماتیک منتقل کند و این برای جمهوری اسلامی که در چند دهه اخیر اساسی ترین ارزش هویتی انقلاب اسلامی را در مبارزه با آمریکا تعریف کرده و به تازگی توسط عناصر نظامی و سیاسی آمریکا را تهدید کرده، وضعیتی شبیه کیش و مات را به وجود آورده است.» مطهرنیا با تاکید بر اینکه ترامپ با ایجاد چنین فضایی در پی تحت الشعاع قرار دادن روابط ایران و اتحادیه اروپاست، افزود: «اگر جمهوری اسلامی پیشنهاد مذاکره را بپذیرد نزدیکی اتحادیه اروپا و ایران با چالش مواجه می‌شود و اگر نپذیرد فشارهای آمریکا بر کشورها و شرکت‌های اروپایی از منظر افکار عمومی غرب شکل منطقی تری به خود می‌گیرد.» مطهرنیا اظهار داشت: «با اعلام موضع آمریکا برای آمادگی مذاکره بی قید و شرط، ایالات متحده وانمود می‌کند بیشترین تلاش را از نظر رسانه ای و دیپلماسی برای حل و فصل مسائل ایران و آمریکا دارد. در وضعیتی که ترامپ با تهدید ایران از برجام خارج شده است پذیرش پیشنهاد مذاکره باعث با چالش مواجه شدن اصول و ارزش‌های تعریف شده انقلاب اسلامی در دهه‌های گذشته با محوریت مبارزه با آمریکا می‌شود و اگر نپذیرد آمریکا به افکار عمومی القا می‌کند که جمهوری اسلامی حتی درخواست مذاکره بی قید و شرط را نمی‌پذیرد.»
وی تاکید کرد: «آمریکا برای رسیدن به اهداف خود و امنیت نظام سرمایه داری غرب در حال اعمال فشار اقتصادی و سیاسی علیه ایران است این موضوع در آستانه تشکیل ناتوی عربی و محاصره منطقه ای بسیار معنادار است لذا ذوق زدگی برخی محافل و القاء این نکته که آمریکایی‌ها عقب نشینی کرده اند تا حد زیادی با این منطق تحلیلی همخوانی ندارد.»