ترس واشنگتن از نقشه روسی انتخابات کنگره

اتهامی دیگر از سوی مقامات امنیتی آمریکا متوجه روسیه شده است. بلندپایه ترین مقام اطلاعاتی آمریکا روسیه را به تلاش برای مداخله در انتخابات میان دوره‌ای امسال آمریکا متهم کرده است.
به گزارش دویچه‌وله «دن کوتس»، رئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا، روز پنجشنبه (۲ اوت) در یک کنفرانس خبری کاخ سفید گفت که نهادهای اطلاعاتی کشورش درباره مداخلات کشورهای دیگر از جمله روسیه در انتخابات میان دوره‌ای کنگره و ایالت‌ها و نیز انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ نگران هستند.
او درباره فعالیت‌های منتسب به روسیه درباره انتخابات میان دوره‌ای گفت: «ما همچنان یک کارزار پیام فرستادن‌های فراگیر توسط روسیه را شاهد هستیم که هدفش ایجاد اختلاف و تضعیف آمریکاست.» کوتس معتقد است که «این تلاش‌ها فقط ویژه این انتخابات یا انتخابات آتی نیست ولی در برگیرنده مسائلی است که به انتخابات امسال مربوط می‌شود.»
«جان بولتون» مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا، «کریستوفر رآی» رئیس پلیس فدرال (اف بی آی) «پال ناکاسون» رئیس سازمان امنیت ملی (ان اس ای) و «کیرستین نیلسون» وزیر امنیت ملی هم در این کنفرانس خبر حضور داشتند و درباره تلاش نهادهای زیر نظر خود برای تامین امنیت و اعتبار انتخابات ماه نوامبر توضیح دادند.


رئیس اداره‌ اطلاعات ملی آمریکا همچنین روسیه را متهم کرد که سعی می‌‌کند تعدادی از کاندیداها را هک کرده و از آنها یا مقامات دولتی اطلاعات به سرقت ببرد. او تاکید کرد هرچند کشورهای دیگر هم در صدد چنین اقداماتی هستند، سازمان های اطلاعاتی آمریکا به دقت فعالیت‌های آنها را زیر نظر دارند.
فیس‌بوک نیز این هفته اعلام کرد که ۳۲ صفحه و حساب کاربری که ظاهرا برای تاثیرگذاری بر انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا ایجاد شده بود را بسته است. این شبکه اجتماعی گفت تحقیقاتش هنوز در مراحل اولیه است و دقیقا نمی‌داند چه کسی پشت این صفحات بوده است. به گفته فیسبوک سازندگان آن حساب‌ها تلاش کرده‌اند هویت‌شان و نزدیکی‌شان به یک کارزار روسیه فعال برای اختلال در انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا را پنهان نگه دارند. 
ترامپ هم این هفته حملات خود به تحقیقات مربوط به اتهام مداخله روسیه در انتخابات گذشته را تشدید کرد و خواهان پایان فوری آن شد. این در حالیست که «رابرت مولر»، بازرس ویژه پرونده، درحال بررسی این موضوع است که آیا آقای ترامپ برای کارشکنی در مسیر تحقیقات تلاش کرده است یا نه. دولت روسیه بارها اتهام مداخله در انتخابات دوره قبل آمریکا به نفع «دونالد ترامپ» را بی اساس خوانده است،
«لایحه جهنمی» در انتظار مسکو
از سوی دیگر سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکایی لایحه تحریم‌های سختگیرانه خود را علیه روسیه و با هدف مبارزه با جرایم سایبری ارائه کردند. این تازه‌ترین اقدام قانونگذاران آمریکایی برای تحت فشار قرار دادن مسکو بر سر مداخله در انتخابات آمریکا و فعالیت‌هایش در سوریه و اوکراین است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، این لایحه اعمال محدودیت‌های جدید را بر مبادلات مالی، انرژی و پروژه‌های نفتی و واردات اورانیوم روسیه شامل می‌شود و همچنین بر مبنای آن تحریم‌های تازه‌ای علیه شخصیت‌های سیاسی روسیه و اولیگارش‌ها مطرح می‌شوند. بازارهای روسیه فورا به این اقدام واکنش نشان دادند و روبل با سقوطی دو هفته‌ای روبه‌رو بوده است.
«لیندسی گراهام»، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی که یکی از حامیان اصلی این لایحه است، مدعی شد: تحریم‌های فعلی آمریکا احتمالا نتوانسته مسکو را از مداخله در انتخابات میان دوره‌ای 2018 بازدارد. گراهام این هفته اظهار کرده بود که «لایحه تحریم‌های جهنمی» را علیه روسیه ارائه خواهد کرد.
«باب منِندز»، سناتو دموکرات نیز اظهار کرد، دولت کاملا مطابق تحریم‌هایی که پیش از این علیه روسیه اعمال شده، رفتار نکرده است. وی افزود، این لایحه گام بعدی برای اعمال فشار بیشتر بر کرملین است و بیانگر عدم تحمل رفتارهای «ولایمیر پوتین»، رییس جمهوری روسیه از سوی کنگره است.
چشم‌انداز این تحریم‌های جدید هنوز کاملا مشخص نشده است. لایحه ارائه شده از سوی سناتورها نیازمند دریافت رای کافی در سنا و مجلس نمایندگان است تا در نهایت از سوی «دونالد ترامپ»، رییس جمهوری آمریکا امضا شود و به شکل قانون در آید.
جاسوس روس در سفارت آمریکا
در میان اتهامات مختلفی که دستگاه‌های امنیتی آمریکا متوجه روسیه می‌دانند، روز گذشته (جمعه) خبرها حکایت از آن داشت که یک زن تبعه روسیه بیش از ۱۰ سال در سفارت آمریکا در مسکو جاسوسی کرده و وزارت امور خارجه ایالات متحده به تازگی به نقش او پی برده است. وزارت خارجه ایالات متحده در کنترل ادواری کارمندان سفارتخانه در مسکو شک برده‌اند که یک خانم روس از بیش از ۱۰ سال پیش برای دستگاه اطلاعاتی روسیه کار می‌کرده است.
در تحقیقات روشن شده است که این زن مرتب با کارمندان اطلاعاتی روسیه دیدارهایی غیرمجاز انجام داده است.
او به شبکه اینترنت داخلی و همچنین خدمات ای‌میل سرویس محرمانه Secret Service  و از این طریق به اطلاعاتی حساس دسترس داشته است. اما گفته می‌شود که به اسناد بسیار محرمانه دسترس نداشته است. بنا به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین و کانال خبری سی‌ان‌ان CNN این زن توسط «سرویس محرمانه»، اداره‌ای که حفظ امنیت رئیس جمهور را به عهده دارد، استخدام شده است.
یک منبع ناشناس نیز به گاردین گفته است که اداره «سرویس محرمانه» سعی کرده موضوع جاسوسی احتمالی زن روس را بی‌اهمیت جلوه دهد، با این استدلال که او مدتی پیش اخراج شده است. واقعیت اما این است که این زن طی اخراج جمعی ۷۵۰ کارمند سفارت به کارش پایان داده شده است. این امر در واکنش به مداخلات روسیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ انجام گرفت.
سرویس محرمانه هیچ تحقیق ویژه‌ای درباره چندوچون و ابعاد همکاری این زن با سرویس‌های اطلاعاتی و احتمال کسب اطلاعات او از همکارانش انجام نداده و تنها گفته است: «همه کارمندان خارجی می‌توانند تحت تأثیر دستگاه‌های امنیتی بیگانه قرار گیرند، اما آنها نمی‌توانند به اطلاعاتی مربوط به امنیت ملی دست یابند.»
اداره «سرویس محرمانه» نخواسته است درباره پرسش‌های گاردین در این باره اظهارنظر کند. وزارت خارجه آمریکا نیز به خبرگزاری فرانسه گفته است که موضوع در دست بررسی است، اما حاضر نیست در امور مربوط به مسائل امنیتی اظهارنظر کند.