حسرت دموکراسی به دل زیمبابوه ماند

«امرسون منان‌گاگوا» پیروز انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه معرفی شد. مخالفان اما نتیجه شمارش آرا قابل قبول نمی‌دانند. در جریان اعتراضات خشونت‌باری که علیه تقلب احتمالی در جریان انتخابات صورت گرفت، نظامیان بر روی تظاهرکنندگان آتش گشودند. اعلام نتایج اولین انتخابات بدون مورگابه در زیمباوه تاکنون 6 کشته روی دست دولت گذاشته است. اما منان‌گاگوا با انتشار پیامی در توییتر، از آغاز دوره‌ای جدید برای زیمبابوه خبر داده است: «بیایید دست در دست یکدیگر و با صلح، اتحاد و عشق زیمبابوه جدید را برای همگان بسازیم.» 
به گزارش واشنگتن پست، پس از دو روز تنش در اعلام نتایج و مطرح شدن ادعاهای مختلف، منان‌گاگوا ۷۵ ساله که سال گذشته میلادی قدرت را از «رابرت موگابه» با کودتا ربود، پیروزی خود را به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور آفریقایی با ۲.۴۶ میلیون رای در مقابل ۲.۱۵ میلیون رای از سوی «نلسون چامیسا» ۴۰ ساله، رهبر حزب اپوزیسیون، اعلام کرد.
بر اساس بیانیه کمیسیون انتخابات، منانگاگوا ۵۰.۸ درصد آرا را به دست آورده و ۴۴.۳ درصد از آرا به رقیبش چامیسا اختصاص یافته است. این انتخابات که اولین بار پس از برکناری رابرت موگابه ۹۴ ساله است، به نظر بدون درگیری و صلح آمیز برگزار شد، اما بعد از برگزاری آن مشخص شد که چه تنشی در جامعه زیمبابوه وجود دارد.
در پی کشته شدن شش نفر در اعتراضات توسط ارتش این کشور، پلیس پیش از حمله به ساختمان حزب جنبش برای تغییرات دموکراتیک چامیسا و دستگیر ۱۶ تن، آن را پلمب کرد؛ علت اصلی این اقدام یافتن سلاح بدون مجوز، نارنجک و سنگ بود.


همچنین سازمان ملل و اتحادیه اروپا نسبت به خویشتن‌داری از سوی طرف‌های درگیر در زیمبابوه تاکید کرده و انگلیس به عنوان حامی زیمبابوه جدید پس از موگابه گفت که نسبت به خشونت‌ها در این کشور نگران است.
«الما بروک»، سرپرست هیأت ناظر انتخاباتی اتحادیه اروپا، حضور نیروهای نظامی در خیابان‌ها را مورد انتقاد قرار داد. این سیاستمدار اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با روزنامه نورد وست گفته است: «اینکه ارتش بی‌وقفه با گلوله به اعتراضات پاسخ می‌دهد، اصلا متناسب با وضعیت نیست.» 
او افزود که این عمل حکومت کاملا آگاهانه صورت گرفته تا مقاومت مخالفان را درهم بشکند. حال مسئله بر سر این است که آیا یک روند معقول دموکراتیک در پیش گرفته می‌شود یا نه. از نظر اِلما بروک، «انتخابات یک پیشرفت بود، اما این به معنای منصفانه بودن آن نیست.»
پیش از اعلام نتیجه انتخابات، چامیسا در صحبتی با خبرنگاران خود را برنده قطعی انتخابات اعلام کرده بود و نسبت به تلاش حزب حاکم «زانو پی اف» برای تغییر نتیجه شمارش آرا هشدار داده بود.
روز گذشته هم‌چنین حزب حاکم برنده دو سوم کرسی‌های انتخابات پارلمانی معرفی شد که هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده بود.
در همین حال رهبر اپوزیسیون زیمبابوه گفت که کمیسیون انتخابات باید نتایج معتبر و مناسب این انتخابات را که اولین بار است پس از کناره گیری رابرت موگابه از سمت ریاست جمهوری برگزار شده، منتشر کند.
وی با اشاره به نتایج مطرح شده از سوی این کمیسیون در صفحه توئیتری خود نوشت: روند مربوط به صحت این انتخابات و فقدان مسائل اخلاقی و نبود ارزش‌های ارائه شده در انتخابات، ناراحت کننده است.
از سوی دیگر «سیریل رامافوسا»، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی از مردم زیمبابوه خواست تا انتخاب منانگاگوا را به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور بپذیرند.