تابع تصميم مقامات عالي نظام باشيد

اظهارات اخير رييس‌جمهور امريكا در مورد آمادگي براي مذاكره بدون پيش‌شرط با ايران اگرچه از سوي مقامات كشورمان چندان جدي گرفته نشد اما موجب ايجاد حاشيه‌هايي در فضاي سياست داخلي بود. رييس‌جمهور و وزير امور خارجه پاسخي به پيشنهاد ترامپ ندادند. كارشناسان و تحليلگران اما نگاه‌هاي مختلفي داشته و رويكردهاي متفاوتي را توصيه كردند. برخي كارشناسان با اشاره به تجارب گذشته از تعامل با امريكا اشاره كرده و احتمال مذاكره را ضعيف ديده بودند. ضمن آنكه با در نظر گرفتن شروط وزيرخارجه امريكا كه بلافاصله بعد از حرف‌هاي ترامپ عنوان شد، پيشنهاد مذكور را اساسا غيرقابل توجه تلقي كردند. گروه ديگري از تحليلگران اما نيمه پر ليوان را ديده و مذاكره را به عنوان يك روش مسالمت‌آميز براي حل اختلافات مورد توجه قرار دادند. وجه اشتراك صاحبان هر دو ديدگاه اما اين بود كه تصميم‌گيري در اين خصوص به عهده مقامات عالي نظام است و ديگران نبايد با بيان نظرات شخصي خود فضا را ملتهب و هيجان زده‌كننده. علي مطهري، نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز با همين رويكرد به اظهارات فرمانده كل سپاه در اين باره انتقاد دارد. مطهري در نامه‌اي خطاب به سرلشكر جعفري به او يادآوري كرده است كه «جنابعالي و ساير برادران مجاهد و خوب ما در سپاه در موضوعي مانند مذاكره يا عدم مذاكره با امريكا بايد تابع تصميم مقامات عالي نظام باشيد. »
فرمانده سپاه پاسداران سه‌شنبه گذشته طي نامه‌اي به ابراز آمادگي ترامپ براي مذاكره با ايران واكنش نشان داده و به رييس‌جمهور ايالات متحده يادآوري كرده بود كه «ايران كره شمالي نيست» و راضي به مذاكره نخواهد شد. به گفته وي مردم ايران «هرگز به مسوولان خود اجازه مذاكره و ملاقات با شيطان بزرگ را نمي‌دهند.» سرلشكر جعفري همچنين نوشته بود: «شما اين آرزو را به گور خواهيد برد كه مقامات جمهوري اسلامي ايران از شما درخواست ملاقات كنند يا اجازه ملاقات با شما را از ملت‌شان دريافت نمايند... در كاخ سياه‌تان بنشينيد و در توهم ملاقات با مقامات ايراني بمانيد.»
نامه مورد اشاره و اظهارات و مواضع فرمانده سپاه اكنون از سوي علي مطهري، نماينده تهران مورد انتقاد قرار گرفته است. مطهري كه به صراحت لهجه و بي‌پروايي شهره است در نامه‌اي خطاب به جعفري نوشته است: « اين مطلب كه در شرايط موجود، مذاكره با امريكا كه از موضع نقض پيمان و اعمال تحريم و تحقير ملت ايران وارد شده به صلاح و نفع كشور و انقلاب اسلامي نيست، از نظر اينجانب روشن و بديهي است اما اينكه مذاكره با امريكا هميشه مذموم و نكوهيده است نياز به دلايل متقن دارد؛ همچنان كه از سيره پيامبر(ص) و ائمه اطهار عليهم‌السلام چنين چيزي برنمي‌آيد، بلكه خلاف آن مستفاد است. جناب‌ عالي و ساير برادران مجاهد و خوب ما در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در موضوعي مانند مذاكره يا عدم مذاكره با امريكا بايد تابع تصميم مقامات عالي نظام باشيد نه اينكه راسا به عنوان فرمانده كل سپاه اظهارنظر نماييد. علاوه بر اينكه اعلام چنين نظراتي به نمايندگي از ملت بايد توسط نماينده و منتخب ملت يعني رييس‌جمهور انجام شود نه هر مقامي.»
عضو فراكسيون اميد مجلس در ادامه نامه خود آورده است: «امام خميني (ره) بارها نظاميان را از ورود به سياست نهي كردند چون موجب اختلاف ميان آنها مي‌شود و از كار اصلي خود بازمي‌مانند. اين جمله امام(ره) معروف است كه در پاسخ به اظهارنظر يكي از فرماندهان سپاه درباره مساله‌اي كه در مجلس مطرح بود، فرمودند: به سپاه چه مربوط كه در مجلس چه مي‌گذرد؟»


وي با تاكيد بر اينكه « دخالت نهادها و مقامات مختلف در كار يكديگر » از معضلات كشور ما است، نوشت: « اگر مجلس و دولت و قوه قضاييه و شوراهاي عالي امنيت ملي و انقلاب فرهنگي و فضاي مجازي و نيروهاي مسلح و مجمع تشخيص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبري و شوراي نگهبان هر يك كار خود را درست انجام دهند و وارد حوزه ديگر نشوند وضع كشور سامان بهتري مي‌يابد.»