پاسخ مطهري به سردار

پس از پیشنهاد ترامپ برای مذاکره بدون شرط با ایران هر یک از مسئولان به بیان ارزیابی خود از این موضوع پرداختند. از جمله فرمانده کل سپاه سردار جعفری بود که پاسخی برای این پیشنهاد رئیس‌جمهور آمریکا داشت که در بخشی از آن خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا آمده بود: «از کارشناسان و متفکرین با تجربه و منصف کشورتان بپرسید اصولا این بازی‌های ناشیانه شما را قبول دارند و یا به نتیجه‌ای که شما در انتظار آن نشسته‌اید معتقدند؟ اطلاعات و دانسته‌های آشکار و پنهان ما این را تایید نمی‌کند. شما این آرزو را به گور خواهید برد که مقامات جمهوری اسلامی ایران از شما درخواست ملاقات کنند یا اجازه ملاقات با شما را از ملت‌شان دریافت نمایند. هرگز چنین روزی را نخواهید دید. همچنان در کاخ سیاه‌تان بنشینید و در توهم ملاقات با مقامات ایرانی بمانید و بدانید این یک آرزویی است که تا پایان دوران ریاست جمهوری‌تان با شما همراه خواهد ماند و حتی روسای جمهوری بعدی آمریکا هم آن را نخواهند دید. دولت و ملت بزرگوار ایران پشت به پشت هم داده و با اتکا به وعده‌های الهی، رهبری عظیم‌الشان، منابع داخلی و ذخایر عظیم خدادادی و تحمل تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی شما، تا پیروزی نهایی و شکست قطعی آن نظام سلطه و استکباری ایستادگی و مقاومت خواهند کرد».
واکنش مطهری
روز گذشته علی مطهری نایب رئیس مجلس در نامه‌ای خطاب به محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه به سخنان اخیر او درباره پیشنهاد مذاکره دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا واکنش نشان داد و با آن مخالفت کرد. متن نامه به این شرح است: «سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل محترم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛ با اهداء سلام. در نامه‌ای که در پاسخ به اظهارات اخیر آقای ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، منتشر کرده‌اید خطاب به او فرموده‌اید: «بدانید مردم ایران هرگز به مسئولان خود اجازه مذاکره و ملاقات با شیطان بزرگ را نمی‌دهند... شما این آرزو را به گور خواهید برد که مقامات جمهوری اسلامی ایران اجازه ملاقات با شما را از ملتشان دریافت نمایند... این یک آرزویی است که تا پایان دوران ریاست‌جمهوری‌تان با شما همراه خواهد ماند و حتی رؤسای جمهوری بعدی آمریکا هم آن را نخواهند دید». چند نکته قابل ذکر است: ۱-این مطلب که در شرایط موجود، مذاکره با آمریکا که از موضع نقض پیمان و اعمال تحریم و تحقیر ملت ایران وارد شده، به صلاح و نفع کشور و انقلاب اسلامی نیست، از نظر اینجانب روشن و بدیهی است، اما اینکه مذاکره با آمریکا همیشه مذموم و نکوهیده است نیاز به دلایل متقن دارد؛ همچنان که از سیره پیامبر(ص) و ائمه اطهار علیهم‌السلام چنین چیزی برنمی‌آید، بلکه خلاف آن مستفاد است. ۲-جناب‌ عالی و سایر برادران مجاهد و خوب ما در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در موضوعی مانند مذاکره یا عدم مذاکره با آمریکا باید تابع تصمیم مقامات عالی نظام باشید نه اینکه راسا به عنوان فرمانده کل سپاه اظهار نظر نمایید. علاوه بر اینکه اعلام چنین نظراتی به نمایندگی از ملت باید توسط نماینده و منتخب ملت یعنی رئیس‌جمهور انجام شود نه هر مقامی. ۳-امام خمینی(ره) بارها نظامیان را از ورود به سیاست نهی کردند چون موجب اختلاف میان آنها می‌شود و از کار اصلی خود بازمی‌مانند. این جمله امام(ره) معروف است که در پاسخ به اظهار نظر یکی از فرماندهان سپاه درباره مساله‌ای که در مجلس مطرح بود، فرمودند: به سپاه چه مربوط که در مجلس چه می‌گذرد؟ ۴-از معضلات کشور ما دخالت نهادها و مقامات مختلف در کار یکدیگر است که ذکر مصادیق آن از حوصله این نامه خارج است. اگر مجلس و دولت و قوه قضائیه و شوراهای‌عالی امنیت ملی و انقلاب فرهنگی و فضای مجازی و نیروهای مسلح و مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری و شورای نگهبان هر یک کار خود را درست انجام دهند و وارد حوزه دیگر نشوند وضع کشور سامان بهتری می‌یابد. برای شما و همکارانتان توفیق الهی بیشتر مسالت دارم. با تقدیم احترام».
موضع مطهری


گفتنی است 9 مردادماه علی مطهری با اشاره به درخواست مذاکره ترامپ، گفت: با تحقیرهایی که ترامپ نسبت به ایران داشته مذاکره مناسب نیست، مذاکره در این وضعیت توام با ذلت، خواری و تحقیر است. اگر ترامپ از برجام خارج نشده بود و تحریم‌های جدید به تصویب نمی‌رساند، مذاکرات اشکال نداشت. البته برای ما بهتر بود در زمان اوباما روابط و مذاکرات را با آمریکا انجام می‌دادیم و بسیاری از مشکلات را با دولت اوباما حل می‌کردیم. نایب رئیس دوم مجلس در عین حال مذاکره در شرایط عادلانه و توام با احترام متقابل را مفید دانست و افزود: مذاکره و رابطه دو مفهوم جداگانه است. ممکن است رابطه با آمریکا برقرار شود تا تسهیلاتی مثلا برای اتباع ایرانی ساکن در آمریکا به وجود آید ولی مذاکره یعنی توافق با آمریکایی‌ها در حوزه‌ها و مسائل مختلف.