در مذاکره اولین قدم مهم ترین اقدام است

ترامپ درخواست مذاكره بدون پيش شرط با جمهوري اسلامي را مطرح كرد و بلافاصله پس ازاو پمپئو، وزير خارجه آمريكا،با طرح شرط‌ها نشان داد كه ناهماهنگي وبه‌هم‌ريختگي در سياست خارجي آمريكا امري نيست كه فقط مابه آن اشاره كنيم وبلكه همه شاهد اين موضوع هستند. نفس پذيرش مذاكره با آمريكا امري قابل دفاع است با اين دليل كه ترامپ با اين اقدام توپ را در زمين ايران انداخته است. درنظر داشته باشيد گفت‌وگو به معناي پذيرش درخواست‌هاي ظرف مقابل نيست و لزوما بر روابط ختم نمي‌شوداما نفس گفت‌وگو و پذيرش آن به نظر بنده مهم و مثبت است، البته روابطي كه نزديك به ٤٠ سال است در سايه بي اعتمادي به آمريكا شكل گرفته ودرزماني شاهد عهدشكني آمريكايي ها بوديم؛ طبيعتا به انجام يك دورگفت و گو به راحتي برقرار نمي‌شود.
به نظرمن با توجه به سوابق درمقاطع مختلف گفت وگوهايي ميان آمريكا وايران، از طريق كشورثالث يا مستقيم درجريان بوده است وباب گفت وگوها هيچ وقت به طوركامل بسته نشده بود. درحال حاضر مديريت موضوع گفت وگو با آمريكا فارغ از هرنتيجه‌ای كه مي‌توان متصور شد فراتر از امر گفت وگو است. بايد در ايران فكري به حال جديت مذاكره با آمريكا شود، چشم بستن به درخواست آمريكا درحقيقت ترامپ را محق نشان مي‌دهد وازطرفي اين ميداني است كه درحوزه امنيت ومنافع ملي بايد تعريف شود. بنابراين تصميم كلي نظام هرچه باشد بايد ازطريق مجاري صحيح آن كه همان مجاري ديپلماتيك، رييس جمهوري، وزارت خارجه يا سخنگوي وزارت خارجه است اعلام موضع شود. موضع‌گيري‌هاي متفرقه و تشدد دراعلام مواضع مي‌تواند به دستاوردهاي احتمالي گفت‌وگو خدشه وارد كند مگراينكه تصميم كلي نظام براين باشد كه هيچ گفت وگويي صورت نگيرد. البته به نظر من در نهایت تصميم كلي نظام اين نخواهد بود و عاقلانه‌تر از اين رفتار خواهد كرد كما اينكه در گذشته هم مواردي از اين دست داشته‌ایم.در اين مرحله بايد مديريت موضوع گفت وگو با آمريكا مهم تلقي شود واز تشدد در موضع خودداري شود.البته به معني سلب حق و حقوق ديگران براي سخن گفتن نيست بلكه اعلام مواضع رسمي از مجاري رسمي ديپلماتيك صورت بگيرد.
از زمان روي كارآمدن ترامپ و ورود او به كاخ سفيد دنيا شاهد رفتارهاي غيرقابل پيش‌بيني ترامپ و تيم اوو عدم تعهد او و تیمش به قراردادها و تصمیمات بوده‌اند. بنابراين جمهوري اسلامي ايران براي مقابله با رفتارهاي غيرقابل پيش‌بيني ترامپ، بايد سياست گام به گام طي كند. در حقيقت براي هرگامي بايد سناريوهاي متعدد و مختلفي داشته باشيم.سياست وموضع‌گيري‌هاي آتي ترامپ قابل پيش‌بيني نيست لذا پيشنهاد بنده اين است كه جمهوري اسلامي ايران با سياست گام به گام جلو برود و براي هرگامي سناريوهاي مختلفي را تعريف كند تا درمقابل رفتارغيرقابل پيش‌بيني ترامپ،رفتارمتناسب با آن را داشته باشد.
معتقد هستم مذاكره بدون پيش‌شرط كه ترامپ به آن اشاره مي‌كند يعني بازگشت آمريكا به برجام؛تنها در اين صورت است كه مي‌توان اميدوار به پيشبرد گفت وگوها در ساير زمينه ها باشيم.برجام چارچوب منطقي و محكمي بود كه با حضور آمريكا وسايركشورهاي 1+5به نتيجه رسيد،آمريكايي ها بدون هيچ دليل منطقي ازآن خارج شدند.بنابراين به نظر بنده درگام‌هاي بعدي براي پيشبرد امور وجلو رفتن قدم‌ها براي انجام مذاكره ،مي‌توان از آمريكايي‌ها خواست كه به برجام بازگردند و مذاكرات بعدي در چارچوب برجام ادامه بيابد. اکنون آنچه نقش تعيين كننده دارد این است كه ما تعهد خود را به گفت‌وگو ها،چارچوب‌ها و قواعد بين المللي نشان بدهيم. درعين حال نبايد در پذيرش گفت وگوي بدون قيد و شرط با ترامپ به‌گونه‌ای عمل كنيم كه ايجاد سوءبرداشت از سوي آمريكايي‌ها و اروپايي‌ها شود وگمان كنند شرايط داخلي واقتصادي جمهوري اسلامي ايران را مجبور به بازگشت به گفت‌وگو كرده است.جمهوري اسلامي ايران بايد عزتمندانه وارد گفت‌وگو شود و شركاي اروپايي خود را در جريان ماوقع بگذارد.


در جمع بندي عرايض خود بايد بگويم كه بنده نفس مذاكره را مفيد مي‌دانم واين مذاكره بايد انجام شود تا زمينه بهانه‌جويي‌ها را ازآمريكايي‌ها بگيريم. بايد تاكيدكنم كه در اين امر دست‌يابي به نتيجه ملموس نياز به زمان طولاني دارد. يادمان نرودكه اولين قديم هميشه مهم‌ترازقدم برنداشتن است.اميدوارهستم كه جمهوري اسلامي ايران اولين قدم را با هوشياري بردارد.