«استعمار مدرن» در عرصه فضای مجازی

میرزاده- معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی گفت: ما در فضای مجازی با مسئله ای به نام «استعمار مدرن» مواجه هستیم، دیگر تسخیر جوامع و تصرف افکار و اندیشه ها، از طریق حضور فیزیکی در جوامع دنبال نمی شود و پلتفرم ها، نرم‌افزارها و سیستم‌عامل ها ابزار این اتفاق هستند. به گزارش «خراسان رضوی» امیر خوراکیان روز گذشته در گردهمایی سالانه و مراسم تحلیف مسئولان انجمن های اسلامی دانش آموزان استان، با اشاره به این که یکی از موضوعاتی که انجمن اسلامی در زمینه آن سابقه درخشانی دارد، مبارزه با استکبار و استعمار است، گفت: اگر مبارزه با استعمار را یک مبنای فکری در انجمن اسلامی بدانیم، آیا می توانیم به آثار فضای مجازی در این موضوع توجه نکنیم و حرف از مبارزه با استکبار بزنیم؟ وی خاطر نشان کرد: انجمن های اسلامی، محیطی برای فراگیری دانش و افزایش میزان آگاهی های دانش آموزان است و وقتی چنین انتظاری از انجمن اسلامی داریم، نمی توانیم شرایط و محیط و وضعیتی را که هم اکنون و در آینده، این افراد با آن مواجه هستند، در نظر نگیریم. خوراکیان تأکید کرد: باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم و اگر معتقد هستیم فضای مجازی در همه عرصه ها تأثیرگذار است، باید رابطه میان عرصه های مختلف فعالیت انجمن اسلامی و فضای مجازی را به درستی تعریف کنیم. معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سال 2009 حدود هشت سیستم عامل در کشورهای مختلف دنیا فعالیت می کردند. اما از سال 2016 حدود 84.8 درصد از سیستم عامل های دنیا اندروید و 14.4 درصد IOS هستند و تمام فعالیت انسان ها نیز برپایه همین دو سیستم عامل است و کسی که صاحب این سیستم عامل هاست، همه این فعالیت ها در گستره او انجام می شود، در حالی که اگر او به صورت رسمی از شما دعوت می کرد در فضایی که او فراهم کرده است فعالیت کنید، شما این موضوع را به هیچ عنوان قبول نمی کردید. وی با بیان این که همین موضوع درباره پیام رسان ها، نرم افزارها و سخت افزارها نیز وجود دارد، افزود: آیا انجمن اسلامی که می خواهد با نگاه آرمان خواهی، استقلال کشور را به عنوان یکی از ملاک ها و ارزش های اصلی خودش قرار دهد، می تواند به این مسائل بی توجه باشد؟
فضای مجازی نظام معرفتی ما را تغییر داده است
خوراکیان در ادامه گفت: امروز فضای مجازی فقط در سبک زندگی تغییر ایجاد نمی کند بلکه به دلیل ویژگی های خود، بر نظام معرفتی ما بدون آن که خود ما هم متوجه آن شویم، تأثیر می گذارد و تغییر ماهیتی در آن ایجاد می کند. وی افزود: آیا می توان امروز از تلاش و فعالیت مؤثر در حوزه معرفت سخن گفت و به تغییرات گسترده و عمیقی که از طریق فضای مجازی در نظام معرفتی ما به وجود آمده است، توجه نکرد؟
ما را مصرف کننده بار می‌آورند


خوراکیان در ادامه با اشاره به گسترش ارتباطات در عرصه فضای مجازی به سیاست‌های مالکان فناوری‌ها در این عرصه نیز اشاره کرد و گفت: 78 درصد جست وجوی مردم دنیا در فضای گوگل است، با این اوصاف، بسیاری از خدمات گوگل به روی ما بسته است. آن جایی که صحبت از فعالیت های علمی، پژوهشی، زیرساختی و فناوری است، ما امکان استفاده از آن را نداریم و آن جایی که ما را مصرف کننده بار می آورد، برای ما باز است. حدود 48 درصد خدمات اصلی گوگل به روی کشور ما از سوی این شرکت بسته شده است.
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی در پایان گفت: اگر می خواهیم نسلی را تربیت کنیم که برای نقش آفرینی در جامعه مؤثر و مفید واقع شود، باید این تربیت منطبق با سیر تحولات موجود در دنیا باشد. وی افزود: شهدا در گذشته، افق های بلند را می دیدند و ما اگر می خواهیم پا جای پای آن ها بگذاریم، نباید خود را به فعالیت های سطحی دلخوش کنیم و باید به مسائل مهم فکر کنیم.