تذکرات صریح مراجع به دولت و قوه قضاییه

طاهری- مراجع تقلید در اظهارنظرهای جداگانه ای با اشاره به درخواست های مردم از مسئولان دولتی و قضایی برای رسیدگی به مشکلات معیشتی و برخورد با مفسدان اقتصادی بر ضرورت رسیدگی و پاسخ گویی به مطالبات به حق مردم تأکید کردند. 

آیت ا... مکارم شیرازی: مردم معتقدند تیم اقتصادی دولت ضعیف است، چرا این تیم ضعیف را عوض نمی‌کنند؟
به گزارش ایسنا،  آیت‌ا... ناصر مکارم شیرازی یکی از مراجع تقلید در قم در بیانیه ای با بیان این که «بسیاری از مردم از طرق مختلف با ما تماس می‌گیرند و می گویند چرا مشکلات ما از طریق مراجع، به مسئولان تذکر داده نمی‌شود؟» افزود: ما بارها در جلسات خصوصی و عمومی این مشکلات را گوشزد کرده‌ایم، باز هم عرض می‌کنیم مردم از چند موضوع به شدت از مسئولان شکایت دارند:اول این که در مسائل اقتصادی با تورم شدید و بالا رفتن جهشی قیمت‌ها تهیّه نیازهای اولیه زندگی برای آن‌ها بسیار مشکل شده، [مردم] می‌گویند گرچه تحریم‌های خارجی بر اقتصاد ما فشار وارد می‌کند، امّا چنان نیست که راه‌حلی نداشته باشد. این مرجع تقلید افزود: «مردم همچنین معتقدند تیم اقتصادی دولت ضعیف است. چه اصراری دارند که مشکلات به دست آن‌ها حل شود؟ چرا این تیم ضعیف را عوض نمی‌کنند؟ ...چرا به جای این که کارخانه‌ها را فعال و جوانان ما را به کار دعوت کنند، ثروت‌های مردم را از گردش اقتصادی خارج و به صورت سکه و دلار در خانه‌ها محبوس می‌کنند؟»
مردم از دستگاه قضایی نیز به شدت شکایت دارند
آیت ا... مکارم شیرازی با بیان این که «مردم از دستگاه قضایی نیز به شدت شکایت دارند» خاطرنشان کرد: [مردم] می‌گویند اگر آن‌ها با قاطعیت، شجاعت و سرعت با مفسدان اقتصادی برخورد کنند این جرثومه‌های فساد به سرعت برچیده می‌شوند. اگر 20-10 نفر از آن‌ها را به سرعت، یعنی حداکثر در یکی دو ماه، نه چند سال، محاکمه کنند و اموال شان مصادره شود و به اشد مجازات، محکوم شوند، اوضاع عوض می‌شود و اگر آن‌ها به افراد صاحب نفوذی مربوط اند ـ که حتماً مربوط اند ـ آن صاحبان نفوذ را با شجاعت پای میز محاکمه بکشند و با محاکمه سریع، حکم آن‌ها را اجرا و آن‌ها را به شدت، مجازات کنند، به یقین کسی جرئت نمی‌کند سرمایه‌های عظیم مردم را به حساب خود بریزد.» این مرجع تقلید با اشاره به پرونده واردات غیرقانونی خودروهای خارجی، در این بیانیه تاکید کرده است: «اگر در مسئله چهار، پنج هزار خودروی قاچاق که اسناد آن کاملاً در دست است، در چند هفته حکم صادر و اجرا شود، دیگران جرئت آن سوء استفاده‌های کلان را نخواهند داشت.تکرار می‌کنم، مردم قضاتی می‌خواهند شجاع، با قاطعیت و با سرعت که به این وضع شرم‌آور مفسدان پایان دهند.» آیت ا... مکارم شیرازی در پایان بیانیه خود آورده است: «در ضمن به مردم عزیزمان این توصیه را دارم که آن‌ها حق مطالبه حل مشکلات شان را دارند ولی بدانند بدون انسجام داخلی و اتحاد همه گروه‌ها، مشکلات حل نمی‌شود. آن‌ها که از خارج مردم را به آشوب دعوت می‌کنند، دشمنان قسم خورده ملت ایران و تشنه خون ما هستند، هرگز نباید به شیطنت‌های آن‌ها توجه کرد.خداوندا! به مسئولان بیداری، هوشیاری، اراده و تصمیم برای حل مشکلات مردم خوبمان عنایت فرما.» آیت ا... مکارم شیرازی همچنین در میان جمعی از طلاب و دانشجویان مشهدی ضمن اشاره به این که امروزه در کشور، مشکلات و مسائلی همچون مشکلات اقتصادی، فرهنگی و مسائل مربوط به زندگی مردم وجود دارد، بیان کرد: مسائل و مشکلات کنونی قابل حل است. می‌شنویم که فلان فرد 3500 میلیارد تومان اختلاس کرده که این رقم عجیبی است. اگر چهار نفر امثال این فرد را مصادره اموال و این اموال را در مسیر حل مشکلات جوانان هزینه کنند، بسیاری از مشکلات جوانان حل خواهد شد. عیب کار ما این است آن جایی را که باید بچسبیم، کوتاه آمده‌ایم.
آیت ا... نوری همدانی: با هرکس در اقتصاد کشور اخلال ایجاد می کند به عنوان یک خائن باید برخورد شود
آیت ا... نوری همدانی از دیگر مراجع بزرگ تقلید هم در دیدار عده ای از طلاب و دانشجویان با تأکید بر این که مبارزه با مفاسد جدی گرفته شود، گفت: مردم ناراحت هستند، می‌شنوند فلان آقا چند هزار میلیارد اختلاس می‌کند ولی عده‌ای در رنج هستند. دستگاه قضایی باید هرچه سریع تر به پرونده مفسدان اقتصادی رسیدگی کند و به مردم گزارش دهد. وی افزود: مردم ایران چون متکی بر ایمان هستند و انقلاب را دوست دارند و دشمن شناس هستند هیچ گاه زمینه را برای جولان آمریکا و ایادی آنان فراهم نخواهند کرد. اما عده‌ای از این وضعیت در حال سوءاستفاده هستند، با هر کسی که در اقتصاد کشور اخلال ایجاد کند و موجب افزایش مشکلات مردم شود، به عنوان یک خائن باید برخورد شود.
آیت ا... صافی: چرا نباید بعضی از مدیران را به سزای اعمال خود رساند؟
به گزارش رسا، آ‌یت ا... صافی گلپایگانی از دیگر مراجع عظام تقلید هم در دیدار جمعی از مردم با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور گفت: آیا وقت آن نرسیده است که مسئولان، به وضعیت بد اقتصادی مملکت، سر و سامان و قشر ضعیف جامعه را از این مشکلات طاقت فرسا نجات دهند؟ این مرجع تقلید با بیان این که نبود ثبات اقتصادی، گرانی، بیکاری، طلاق و مفاسد اخلاقی روز به روز بیشتر می شود، اظهار کرد: چرا نباید بعضی از مدیران نالایق -اگر نگوییم فاسد- را که این همه ضرر و خسارت به مملکت و مردم ضعیف می رسانند به سزای اعمال خود رساند؟ این مرجع تقلید تأکید کرد:‌ از تمامی مسئولان و دست اندرکاران می خواهم که با کنارگذاشتن منافع حزبی و جناحی و با وحدت کلمه و نیت خالص، همین امروز در رفع مشکلات مردم، همت جهادی کنند که دیگر، فردا دیر است.
جامعه مدرسین: لازم است قوه قضاییه با متخلفان اقتصادی و مفاسد  اداری در هر سطحی به شدت و با سرعت برخورد کند
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم در بیانیه‌ای درباره مسائل اقتصادی اخیر کشور تصریح کرد: آن چه امروز مشکلات اقتصادی را تشدید و موجی از فشار و دغدغه را بر عموم مردم غیور سرازیر کرده است، ثمره بی‌توجهی‌ها به تولید ملی، اقتصاد مقاومتی و سهل انگاری و تعلل در برخورد با مفسدان اقتصادی، امتیازطلبان، زیاده‌خواهان و بی‌توجهی به تذکرات و راهبردهای اقتصادی مقام معظم رهبری بوده و است. اعضای جامعه مدرسین در این بیانیه تأکید کردند: تحلیل واقع بینانه و دقیق مسائل کشور نشان می‌دهد گرچه جنگ تحمیلی اقتصادی، با ایجاد تحریم‌های غیر‌قانونی خارجی بر اقتصاد ما فشار وارد می‌کند اما بی ثباتی اقتصادی و گرانی‌های لجام گسیخته و ساعتی قیمت‌ها بیش از هر چیز ریشه در سوء مدیریت و بی‌برنامگی مسئولان دارد. جامعه مدرسین همچنین تأکید کرده «لازم است قوه قضاییه با متخلفان اقتصادی و اخلالگران بازار سکه و ارز و دیگر مفاسد اقتصادی و اداری در هر سطحی که هستند به شدت و با سرعت عمل برخورد کند و نتیجه اقدامات خود را در اسرع وقت به اطلاع مردم شریف ایران برساند.»
 
   خبر مرتبط
بیانیه قشرهای مختلف مردم قم در حمایت از مطالبات اقتصادی مراجع تقلید

جمعی از گروه ها و قشرهای مختلف مردم قم در بیانیه‌ای ضمن تاکید بر نظارت دقیق مجلس بر اجرای قوانین، برخورد قاطع و سریع قوه قضاییه با مفسدان اقتصادی، عزل و برخورد با مدیران نالایق   و به کارگیری نیروهای کارآمد و انقلابی را خواستار شدند. به گزارش فارس، در این بیانیه ضمن حمایت از اظهارات اخیر مراجع تقلید آمده است: از قوه قضاییه مجدانه تقاضا داریم هر چه سریع تر با عمل به مر قانون مفسدان اقتصادی و صاحبان نفوذ پشت پرده را، ضمن رسواکردن، پای میز محاکمه کشانده و با اجرای سریع حکم آن ها آرامش و اعتماد عمومی را به کشور بازگرداند.