شکست زود هنگام آمریکا برای قطع صادرات نفت ایران

متوسط صادرات نفت ایران در چهار ماه نخست امسال به روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه رسید و با وجود تهدیدها و فشارهای آمریکا از میانگین پارسال بیشتر است در همین حال چین درخواست آمریکا برای توقف واردات نفت از ایران را رد کرد و خرید هند نیز از کشورمان رکورد زد.
به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ که از بهمن سال 1395 به عنوان رئیس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده است، شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه خروج از توافق هسته‌ای برجام را اعلام و دستور بازگشت تحریم‌ها را در دوره 90 و 180 روزه صادر کرد.
همچنین مطابق تصمیم نشست یکصد و هفتاد و چهارم اعضای اوپک که اوایل خردادماه برگزار شد، کشورهای عضو متعهد شدند از ابتدای ژوئیه 2018 (مرداد) سطح پایبندی خود را به تعهد تعدیل تولید به 100 درصد برسانند.
در همین پیوند، تارنمای وزارت نفت امروز اعلام کرد: ایران در چهار ماه نخست امسال به‌ طور میانگین روزانه حدود 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت خام به مقصدهای آسیایی و اروپایی صادر کرد.


میانگین صادرات نفت‌خام ایران در سال 1396، به‌طور میانگین 2 میلیون و 115 هزار بشکه در روز بود.
چین و هند از بزرگ‌ترین مشتریان نفت خام ایران به شمار می‌روند که پس از خروج آمریکا از برجام تحت فشارهای این کشور قرار نگرفته و به واردات نفت خود از کشور ما ادامه می‌دهند.
بتازگی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از وزیر نفت و گاز هند خبر داد واردات نفت این کشور از ایران در ماه ژوئن (خرداد- تیر) نسبت به دوره مشابه پارسال نزدیک به 50 درصد افزایش یافت.
کره جنوبی و ژاپن به‌عنوان دیگر مشتریان نفت و میعانات گازی ایران در پی دریافت مجوز از آمریکا برای واردات نفت از کشور ما هستند.
به نظر می‌رسد بازار نفت توان حذف نفت ایران را ندارد، زیرا بسیاری از پالایشگران بزرگ آسیایی پالایشگاه‌های خود را بر پایه نفت ایران بنا نهاده‌اند.
هند در واردات نفت از ایران رکورد زد
در همین حال خبرگزاری رویترز نوشت: در آستانه بازگشت تحریم‌های آمریکا، واردات نفت هند از ایران در ماه ژوئیه (تیر- مرداد) با رشد 30 درصدی به رکورد 768 هزار بشکه در روز رسید.
واردات نفت هند از ایران در این ماه به علت افزایش خرید پالایشگاه‌های دولتی، رشدی 85 درصدی را نسبت به موعد مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.
ارزیابی داده‌های غیر رسمی، میزان واردات نفت آن دسته از پالایشگاه‌های هند که در سال گذشته به سبب اختلاف‌ها بر سر یک پروژه نفتی، خرید نفت خود از ایران را کاهش داده بودند، از ماه آوریل (فرودین) تاکنون جهشی جدی داشته است.
رویترز تاکید می‌کند که در چهار ماهه نخست سال مالی جاری، واردات نفت هند از ایران در مجموع 40 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
آخرین آمار رسمی درخصوص میزان صادرات نفت ایران به هند مربوط به ماه ژوئن (خرداد – تیر) است.
«دارمندرا پرادان» وزیر نفت هند ابتدای هفته گفته بود که واردات از ایران در این ماه رشدی 50 درصدی نسبت به موعد مشابه سال گذشته داشته است.
هند دومین خریدار بزرگ نفت ایران پس از چین است و همین موضوع موجب افزایش فشارهای واشنگتن به دهلی نو و پکن در ماه‌های گذشته شده است.
«سوشما سواراج» وزیر امورخارجه هند گفته است که این کشور از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران تبعیت نخواهد کرد.
چین درخواست آمریکا برای کاهش واردات نفت ایران را رد کرد
تارنمای شبکه خبری بلومبرگ نیز به نقل از دو مقام آمریکایی عضو تیم مذاکره‌‌کننده با چین اعلام کرد واشنگتن نتوانسته است در مذاکرات با پکن، این کشور را برای قطع واردات نفت از ایران ترغیب کند و پکن درخواست آمریکا را رد کرده است.
بلومبرگ روز جمعه در گزارشی نوشت: رد این درخواست آمریکا توسط چین که اکنون با یکدیگر در یک جنگ تجاری به سر می‌برند ضربه‌ای به تلاش‌های "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا، برای منزوی کردن ایران بعد از خروج از توافق هسته‌ای است.
دو مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود به این نشریه گفته‌اند در عوض پکن، به جای کاهش واردات، خرید نفت از ایران را افزایش داده است.
دولت آمریکا در چند هفته گذشته مذاکراتی را با کشورهای مختلف خریدار نفت ایران از جمله ژاپن، هند، کره جنوبی و ترکیه جهت قانع کردن آنها به قطع واردات نفت ایران تا ماه نوامبر (آبان) انجام داده است که با شکست مواجه شده است.
دولت چین که بارها تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را غیرقانونی عنوان کرده است به گفته این نشریه در ماه ژوئیه خرید نفت از ایران را از 26 درصد به 35 درصد افزایش داده است.
مقامات آمریکایی بعد از خروج این کشور از برجام اعلام کردند خریداران نفت خام ایران باید تا چهارم نوامبر (13 آبان 1397) واردات نفتی خود از ایران را قطع کنند، در غیر این صورت مشمول تحریم‌های ثانویه آمریکا خواهند شد.
تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه طرف‌های خریدار نفت خام از ایران که مغایر قوانین تجارت بین‌المللی است، موجب واکنش منفی کشورهای مختلف شده به طوری که تعدادی از کشورها در صدد مستثنی شدن خود هستند و برخی از کشورها نیز اعلام کرده‌اند که آن را اجرا نخواهند کرد.
حجم مبادلات تجاری دو کشور ایران و چین در سال 2017 حدود 37 میلیارد و 300 میلیون دلار بود که به نسبت سال 2016 حدود 19.3 درصد رشد داشته است.
حجم روابط اقتصادی دو کشور در 4 ماهه نخست سال 2018 هم 13.2 میلیارد دلار است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 9.3 درصد افزایش یافته است.
آمارها نشان می‌دهد ایران در سال 2017 روزانه حدود 630 هزار بشکه نفت به چین صادر کرده است در چهار ماهه اول 2018 نیز تقریبا سطح فروش نفت در همان سطح باقی مانده است اما حجم روابط حدود 10 درصد رشد داشته است.
سایر اخبار این روزنامه
با حضور وزیر نیرو؛ بزرگ‌ترین آب شیرین کن شمال کشور به بهره‌برداری رسید سهام‌داران عمده پتروشیمی‌ها چه کسانی هستند که زورشان از دولت بیشتر است؟ استان گیلان رتبه اول فوت شدگان ناشی از سرطان را دارد اثرات مخرب استفاده بی‌رویه از کودها وسموم شیمیایی درمحصولات کشاورزی بر انسان و محیط‌زیست فرصتی برای روشنگری دکتر علی مطهری در نامه‌ای به فرمانده سپاه: امام خمینی نظامیان را از ورود به سیاست نهی کردند محموله سلاح جنگی در کویر شرق کشور متلاشی شد آمادگی هلال احمر برای تامین داروهای حیاتی در شرایط اضطراری آغاز ساخت 200 خوابگاه دانشجویی در نامه وزیر بهداشت به وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شد درخواست بازنگری کتاب مقررات و صادرات تجهیزات پزشکی شکست زود هنگام آمریکا برای قطع صادرات نفت ایران دکتر ظریف: ایران و "آ سه آن" پیمان همکاری امضا کردند رکورد تولید بنزین در ایران شکسته شد عبدالباری عطوان: سوریه، مقتدرتر به جایگاه واقعی خود بازمی گردد دکتر روحانی روز ملی کنفدراسیون سوئیس را تبریک گفت سخنگوی وزارت امور خارجه چین: روابط عادی با ایران ادامه می‌یابد