لایحه تحریم‌های جهنمی روی میز

مقام‌های کاخ سفید آمریکا پنجشنبه گذشته با این هشدار که روسیه درصدد تضعیف انتخابات آتی کنگره است، اعلام کردند دونالد ترامپ به دولت دستور داده اقدامات گسترده‌ای را به منظور محافظت از روند انتخابات در کشور اتخاذ کند‌.
دن کوتز، مدیر اطلاعات ملی آمریکا در جلسه ارائه اطلاعات کاخ سفید در این خصوص گفت: ما همچنان شاهد کارزار فراگیر روسیه برای تضعیف آمریکا و ایجاد تفرقه در کشور هستیم‌. هدف ما امروز این است که به مردم آمریکا بگوییم که ما متوجه این تهدید‌ها هستیم‌. این تهدیدها واقعی هستند و ادامه دارند‌. ما همه تلاش‌مان را می‌کنیم تا انتخاباتی برگزار کنیم که مشروع و مورد اعتماد مردم آمریکا باشد‌.
وی این اظهارات را در جریان جلسه‌ مشترکی با حضور اعضای بلندپایه اطلاعاتی از جمله کریستوفر رِی‌، رییس پلیس فدرال آمریکا و جان بولتون‌، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور آمریکا مطرح کرد‌.
کوتز افزود: جامعه اطلاعاتی همچنان نگران تهدیدهایی است که متوجه انتخابات پیش‌روی آمریکاست؛ هم انتخابات میان‌دوره‌ای و هم انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰‌. انتخابات مجلس نمایندگان و میان‌دوره‌ای سنای آمریکا قرار است ماه نوامبر- حدود سه ماه دیگر- برگزار شود‌. ما همچنان شاهد کارزار فراگیر روسیه برای تضعیف آمریکا و ایجاد تفرقه در کشور هستیم‌.‌.‌. می‌خواهیم به مردم آمریکا بگوییم که ما متوجه این تهدید‌ها هستیم‌. این تهدیدها واقعی هستند و ادامه دارند‌.


این اظهارات در حالی مطرح شده که وزارت دادگستری آمریکا اواخر تیرماه تلاش روسیه برای دخالت در انتخابات سال ۲۰۱۶ را تایید کرد و ۱۲ افسر اطلاعاتی روسیه را به مداخله در انتخابات سال ۲۰۱۶ متهم کرد‌. مقام‌های اطلاعاتی می‌گویند این دخالت به سود کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ بوده است‌.
دونالد ترامپ گفته که قبول دارد روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ دخالت کرده‌، اما تاکید دارد که این دخالت تاثیری بر نتیجه انتخابات نداشته است‌. حال نیز بسیاری از دموکرات‌ها و برخی از جمهوریخواهان از ترامپ و دولتش انتقاد می‌کنند که برای جلوگیری از دخالت روسیه در انتخابات میان‌دوره‌ای آن قدر که باید تلاش نمی‌کنند‌.
با این‌حال جان بولتون این اظهارات را قبول ندارد‌. وی پنجشنبه گذشته ضمن تقدیر از تلاش‌های ترامپ در این زمینه گفت که وی تلاش‌های گسترده‌ای برای جلوگیری از دخالت در انتخابات آمریکا از جانب روسیه یا هر کشور دیگری کرده است‌.
کوتز نیز در همین خصوص گفت: ما همه تلاش‌مان را می‌کنیم‌. رییس‌جمهور به‌طور ویژه از ما خواسته است تا مسئله دخالت در انتخابات و امن نگه داشتن روند انتخابات‌مان را در اولویت قرار بدهیم‌.
کرسیتوفر ری، رییس پلیس فدرال آمریکا نیز با اعلام اینکه این نهاد تحقیقاتی را در زمینه دخالت‌ در انتخابات آغاز کرده، گفت، می‌دانیم روس‌ها سعی کرده‌اند کامپیوترهای داوطلبان انتخابات و مقام‌های دولتی را، با هدف سرقت اطلاعات، هک کنند‌. وی همچنین خاطرنشان کرد روسیه تنها کشوری نیست که تلاش می‌کند نظام انتخاباتی ایالات متحده را تضعیف و بر روند آن تاثیر بگذارد‌.
کریستین نیلسون، وزیر امنیت داخلی ایالات متحده نیز در نشست خبری پنجشنبه گذشته در کاخ سفید که به منظور تشریح اقدامات دولت پرزیدنت ترامپ برای جلوگیری از دخالت خارجی در انتخابات آمریکا و محافظت از آرای مردم برگزار شد، حضور داشت‌.
نیلسون، به همراه ری و کوتز، اوایل هفته نیز در نشستی مشترک در نیویورک با مدیران شرکت‌های تجاری، مالی و مخابراتی آمریکا، در مورد تهدیدهای سایبری و اقدامات دولت برای ارتقای توان دفاعی و تقویت امنیت کشور در این حوزه شرکت کرده بودند‌.
اظهارات مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا ساعاتی پس از آن مطرح شد که گروه متنفذی از سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه نیز بسته‌ پیشنهادی خود برای حفاظت از امنیت آمریکا مقابل نفوذ روسیه را ارائه کردند‌.
این سناتورها در بیانیه‌ای اعلام کرد‌ه‌اند که این بسته پیشنهادی خواهان اعمال تحریم‌های جدیدی علیه چهره‌های سیاسی‌، الیگارش‌ها‌، اعضای خانواده و دیگر افرادی شده که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم‌، به نیابت از ولادیمیر پوتین راه را برای اقدامات غیرقانونی و فاسد هموار می‌کنند، این لایحه اعمال محدودیت‌های جدید را بر مبادلات مالی، انرژی و پروژه‌های نفتی و واردات اورانیوم روسیه شامل می‌شود‌.
این بسته پیشنهادی دست‌کم چهارمین لایحه‌ای است که به منظور مواجهه با روسیه در کنگره مطرح می‌شود‌. لایحه‌های پیشین به دیگر فعالیت‌های روسیه از جمله اقدامات خصومت‌آمیزش در اوکراین و سوریه اشاره داشته است‌.
این تازه‌ترین اقدام قانونگذاران آمریکایی برای تحت فشار قرار دادن مسکو بر سر مداخله در انتخابات آمریکا و فعالیت‌هایش در سوریه و اوکراین است‌. بازارهای روسیه فورا به این اقدام واکنش نشان دادند و روبل با سقوطی دو هفته‌ای روبه‌رو بوده است‌.
لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه آمریکایی که یکی از حامیان اصلی این لایحه است، اعلام کرد: تحریم‌های فعلی آمریکا احتمالا نتوانسته مسکو را از مداخله در انتخابات میان‌دوره‌ای 2018 بازدارد‌.
گراهام این هفته اظهار کرده بود که لایحه تحریم‌های جهنمی را علیه روسیه ارائه خواهد کرد‌. باب منِندز، سناتو دموکرات نیز اظهار کرد، دولت کاملا مطابق تحریم‌هایی که پیش از این علیه روسیه اعمال شده، رفتار نکرده است‌. وی افزود، این لایحه گام بعدی برای اعمال فشار بیشتر بر کرملین است و بیانگر عدم تحمل رفتارهای ولایمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه از سوی کنگره است‌.
چشم‌انداز این تحریم‌های جدید هنوز کاملا مشخص نشده است‌. لایحه ارائه شده از سوی سناتورها نیازمند دریافت رای کافی در سنا و مجلس نمایندگان است تا در نهایت از سوی دونالد ترامپ امضا شود و به شکل قانون در آید‌.
از طرفی وزیر خارجه روسیه، ایده اینکه روسیه در انتخابات آمریکا مداخله می‌کند و دموکراسی در آمریکا را تضعیف می‌کند را مضحک و نامعقول خواند‌. وی در مورد آخرین جلسه کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا در زمینه مداخله روسیه در انتخابات آمریکا گفت: خنده‌دار است که می‌شنوم تصاویر مضحک می‌توانند دموکراسی آمریکا را تضعیف کنند‌.
وزیر خارجه روسیه چنین تصوری از کشورش را به پارانویا که نوعی اختلال روانی است تعبیر کرد و پیگیری مواردی اینچنینی را از جانب سناتورهای آمریکایی اقدامی دانست که وجهه آنها را تخریب می‌کند‌.
شناسایی یک جاسوس روس در سفارت آمریکا در مسکو
این در حالی است که وزارت خارجه ایالات متحده در کنترل ادواری کارمندان سفارتخانه در مسکو شک برده‌اند که یک خانم روس از بیش از ۱۰ سال پیش برای دستگاه اطلاعاتی روسیه کار می‌کرده است‌.
در تحقیقات روشن شده است که این زن مرتب با کارمندان اطلاعاتی روسیه دیدارهایی غیرمجاز انجام داده است‌. او به شبکه اینترنت داخلی و همچنین خدمات ایمیل سرویس محرمانه و از این طریق به اطلاعاتی حساس دسترس داشته است‌ اما گفته می‌شود که به اسناد بسیار محرمانه دسترسی نداشته است‌. بنا به گزارش گاردین و سی‌ان‌ان، این زن توسط سرویس محرمانه، اداره‌ای که حفظ امنیت رییس‌جمهور را برعهده دارد، استخدام شده است‌.
بدون اهمیت ویژه
یک منبع ناشناس به گاردین گفته است که اداره سرویس محرمانه سعی کرده موضوع جاسوسی احتمالی زن روس را بی‌اهمیت جلوه دهد، با این استدلال که او مدتی پیش اخراج شده است‌. واقعیت اما این است که این زن طی اخراج جمعی ۷۵۰ کارمند سفارت به کارش پایان داده شده است‌. این امر در واکنش به مداخلات روسیه در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ انجام گرفت‌.
سرویس محرمانه هیچ تحقیق ویژه‌ای درباره چندوچون و ابعاد همکاری این زن با سرویس‌های اطلاعاتی و احتمال کسب اطلاعات او از همکارانش انجام نداده و تنها گفته است: همه کارمندان خارجی می‌توانند تحت تاثیر دستگاه‌های امنیتی بیگانه قرار گیرند، اما آنها نمی‌توانند به اطلاعاتی مربوط به امنیت ملی دست یابند‌. اداره سرویس محرمانه نخواسته است درباره پرسش‌های گاردین در این باره اظهارنظر کند‌. وزارت خارجه آمریکا نیز به خبرگزاری فرانسه گفته است موضوع در دست بررسی است، اما حاضر نیست در امور مربوط به مسایل امنیتی اظهارنظر کند‌.