«ابتکار» از شکل‌گیری تجمع‌های اعتراضی در برخی شهرها گزارش می‌دهد تجمع‌هایی با چاشنی انتقاد از معیشت

گروه سیاسی ـ ظهر روز پنج‌شنبه ۱۱ مرداد، برخی از شهرهای مختلف کشور از جمله شیراز، اراک، مشهد، اصفهان و کرج شاهد تجمعات پراکنده مردمی در اعتراض به وضعیت معیشتی و افزایش قیمت‌ها در کشور بودند. گروهی از مردم در این شهرها با حضور در میادین و خیابان‌های اصلی شهر دست به تجمعات اعتراضی زدند. البته بیشتر مسئولان این تجمعات را غیر قانونی اعلام کرده بودند. در برخی مناطق درگیری‌هایی بین تجمع‌کنندگان و عوامل نیروی انتظامی صورت گرفت. گفته می‌شود که فراخوان این تجمعات از طریق فضای مجازی صورت گرفته است. برخی منابع تعداد دستگیر شدگان را بین 90 تا 150 نفر اعلام کرده‌اند.
به گزارش برخی محافل خبری، نخستین تجمع حوالی ساعت هشت شب سه‌شنبه نهم مرداد در گوهردشت صورت گرفت و معترضان با سردادن شعارهایی به وضعیت اقتصادی و مدیریتی کشور اعتراض داشتند. در ادامه شب چهارشنبه دهم مرداد نیز وضعیتی مشابه شب اول به وجود آمده که به گفته برخی شاهدان عینی یک دستگاه موتور سیکلت و یک دستگاه خودروی نیروی انتظامی توسط شماری از معترضان به آتش کشیده شد، که البته این موضوع را هیچ مقامی در استان تایید نکرده است.
همچنین گزارش شده است که فلکه اول رجایی شهر کرج دو شب پایانی هفته گذشته شاهد برپایی تجمع عده‌ای بود که هدف آن را اعتراض به شرایط اقتصادی معرفی می‌کردند، اما در این بین عده‌ای با حرکت به سمت مسجد «الرحمن» در منطقه رجایی شهر کرج قصد به آتش کشیدن آن را داشتند که با هوشیاری مردم و نیروهای انتظامی موفق به این کار نشدند.
به گفته یک شاهد عینی این عده در ابتدا اقدام به شکستن شیشه‌های مسجد کردند و پس از تلاش آن‌ها برای به آتش کشیدن مسجد بی‌نتیجه ماند.


با این وجود ظهر روز پنج شنبه (11 مرداد) شمار اندکی که وضعیت اقتصادی به خصوص گرانی را علت حضور خود عنوان می‌کردند در فلکه اول رجایی‌شهر(گوهردشت) دست به تجمع زدند. که این تجمع خیلی زود با حضور نیروهای انتظامی و دعوت به آرامش پایان یافت.
در شیراز و اصفهان چه گذشت
تعدادی از مردم شیراز نیز با حضور در خیابان‌های توحید، چهارراه‌ زند و خیابان لطفعلی خان زند، تجمعی اعتراضی را برپا کردند که با حضور نیروهای پلیس خاتمه یافت. به گزارش منابع محلی، تجمع‌کنندگان شیراز که شمار آنان بیش از ۲۰۰ نفر نبود با سردادن شعارهایی نظیر «بازاری، حمایت حمایت!» خواستار پیوستن کسبه و بازاریان به جمع خود شدند. ماموران پلیس از کسبه می‌خواهند مغازه‌ها و پاساژها را تعطیل کنند اما با افزایش تعداد تجمع‌کنندگان، پلیس با پرتاب گاز اشک‌آور، سعی در پراکنده کردن آنها می‌کند که در نهایت ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه ظهر پایان می‌یابد.
مسعود رضایی نماینده مردم شیراز در این‌باره گفته است: «تا جایی که مطلع هستم تعدادی از مردم روز گذشته در شیراز جمع شدند و شعارهایی هم دادند اما من نشنیدم کسی را دستگیر کرده باشند یا کتک زده باشند یا برخورد امنیتی صورت گرفته باشد و فقط رفتار نیروهای امنیتی جنبه کنترلی داشته است. همان روز هم اعتراضات تمام شد و فراخوان جدیدی هم صادر نشده است».
رضایی در ادامه تصریح کرده است: خواسته‌های مردم را دقیق نمی‌دانیم اما آنچه مسلم است نارضایتی عموم مردم از وضع اقتصادی و مشکلات معیشتی است. البته شاید در میان مردم عده‌ای هم اهداف سیاسی داشته باشند اما عمده آنها مسائل اقتصادی را دنبال می‌کنند. لیکن به طور معمول در چنین وضعیت‌هایی، اهداف دیگری هم در کنار آن دنبال می‌شود.
در ادامه این اعتراضات، شهر اصفهان نیز به صورت پراکنده شاهد این تجمعات بود که ماموران انتظامی با حضور در میادین اصلی منطقه شهرک صنعتی امیرکبیر اصفهان مانع گسترش تجمع غیرقانونی در این منطقه شدند.
اعتراض‌های خیابانی در اصفهان ابتدا در منطقه شاپور جدید اصفهان برگزار شد اما علاوه ‌بر اصفهان، در شاهین‌شهر و نجف‌آباد هم تجمعاتی شکل گرفت. گفته می‌شود نیروهای امنیتی برای پراکنده کردن تجمع‌کنندگان و برقراری نظم وارد کارزار شده و سعی کرده‌اند مسئله را فیصله دهند.
طباطبایی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان هم در این باره به مسئله صنفی بودن تجمعات اخیر اصفهان اشاره کرده و گفته است: این تظاهرات صنفی است و در اعتراض به گرانی قطعات یدکی انجام می‌شود اما شماری قصد دارند در این فضا موج‌سواری کنند.
میدان شهدا در اراک محل تجمعات اعتراضی بود
تجمعات اعتراضی پراکنده حوالی ظهر روز پنج شنبه در میدان شهداء و ابتدای خیابان شهید رجایی شهر اراک آغاز شد. این تجمع که با حضور حدود ۲۵۰ نفر که به‌تدریج در این مکان تجمع کرده بودند ایجاد شده بود با حضور نیروهای انتظامی پایان یافت.
به هیچ تجمعی در مشهد مجوز داده نشده است
حوالی ظهر روز پنج‌شنبه ۱۱مرداد ماه در میدان شهدای مشهد نیز تجمع اعتراضی برگزار شد. «حیدر خوش‌نیت»، سرپرست فرمانداری مشهد این تجمع را غیرقانونی دانسته و اظهار کرده است: به‌ علت سوءاستفاده‌ دشمنان مردم ایران به هیچ تجمعی مجوز داده نشده و نمی‌شود و همه تجمعات غیرقانونی است.
او در ادامه تصریح می‌کند: نیروی انتظامی فرمانده میدان بوده و تجمع جزئی بوده که شمار اندکی حضور داشتند و شعارهای مختلفی سر می‌دادند.
اعتراض‌ها به ساری رسید
در ساری نیز اتفاقات مشابهی رخ داده است. به گزارش منابع محلی، جمعی از مردم شهرستان ساری که تعداد آنها از حدود 100 نفر تجاوز نمی‌کرد، روز پنج شنبه در اعتراض به وضعیت معیشتی خود در مقابل استانداری مازندران حاضر شدند. بر اساس مشاهدات نیمی از این افراد از سنین بالا بوده و افراد جوان در آنها کمتر دیده می‌شود.
اهواز آخر هفته‌ای آرام را گذراند
علی ساری، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌ریزی در شبکه‌های اجتماعی گفته است: روز پنجشنبه برخلاف برنامه‌ریزی‌ها و فراخوان‌هایی که در فضای مجازی صورت گرفته بود، شاهد هیچ‌گونه تجمع اعتراضی در شهر نبودیم.
تاکنون گزارش دقیقی در این رابطه داده نشده است وضعیت تا حدودی نامشخص است و اظهار نظرهای مختلفی در این ‌باره مطرح است. به هر روی، به نظر می‌رسد موج تازه‌ای از اعتراض‌های خیابانی نسبت به وضعیت معیشتی در شهرهای مختلف کشور در حال شکل‌گیری است. تجمع‌هایی که هنوز به رسمیت شناخته نشده و حرف و بحثی در مورد آن‌ها صورت نگرفته است. انتظار می‌رود در آینده نزدیک مسئولان امر به موضوع ورود کرده و شرایط را به طور دقیق ارزیابی کنند. در چنین شرایطی اضافه شدن تحریم‌های یک جانبه آمریکا هم می‌تواند ابعاد تازه‌تری برای این اعتراض‌ها به وجود آورد.