ادعای ترامپ همزمان با نزدیک شدن صدای پای تحریم‌ها امیدوارم همه چیز میان ما و ایران خوب شود

همزمان با نزدیک شدن صدای پای تحریم‌ها علیه ایران و تنش‌هایی که میان تهران و واشنگتن در جریان است، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای سومین بار در طول چند روز با بیان اینکه ایران نسبت به چهار ماه پیش کشور بسیار متفاوتی شده است، مدعی شد: امیدوارم همه چیز بین ما و ایران خوب شود.
ترامپ شامگاه دوشنبه در نشست خبری با نخست وزیر ایتالیا گفته بود که حاضر است بدون هیچ پیش‌شرطی با ایران مذاکره کند و پس از آن در یک گردهمایی سیاسی مدعی شد که معتقدم به زودی با ایرانی‌ها ملاقات می‌کنم. این سخنان ترامپ در همان ابتدای کار با واکنش‌های زیادی در داخل و خارج از کشور همراه شد؛ به طوریکه برخی از مقامات زمان کنونی را مناسب برای چنین اقدامی ندانسته و برخی دیگر از جمله فرمانده سپاه این امر را کاملاً غیر قابل تحقق عنوان کردند. در همین رابطه و در حالی که مهلت 90 روزه بازگشت تحریم‌های ثانویه آمریکا برعلیه ایران پس از خروج این کشور از برجام، امروز و فردا به پایان می‌رسد، مسئولان تصمیم‌گیرنده کشور از لزوم آمادگی برای مواجه شدن با روزهای پس از تحریم خبر می‌دهند.
مهمترین تحریم‌هایی که قرار است پس از خروج آمریکا از برجام بازگردد
مهمترین این تحریم‌ها که بنا بر توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 تعلیق شده بود در سه قالب قابل تعریف است. نخست تحریم‌های 12 مه بر اساس ماده ۱۲۴۵ قانون اختیارات دفاع ملی سال مالی 2012 آمریکاست. این تحریم‌ها برای محدود کردن فروش نفت ایران وهمچنین تحریم مراودات مالی با بانک مرکزی ایران وضع شده است که قرار است در آبان ماه سال جاری اجرایی شود. دومین نوع تحریم‌های ثانویه، تحریم‌های موسوم به 11 ژوئیه است که طیف وسیعی از فعالیت‌های اقتصادی از جمله، انرژی، کشتیرانی، بیمه، فلزات گران‌بها و خدمات مالی- بانکی مربوط به آنها را شامل می‌شود. گفتنی است این تحریم‌ها در اواسط مرداد ماه و همزمان با پایان یافتن مهلت 90 روزه آمریکا پس از خروج از برجام بر علیه ایران اجرایی می‌شود. سومین نوع تحریم‌ها نیز تحریم‌های موسوم به 12 ژوئیه است که به قانون تحریم‌های ایران آیسا باز می‌گردد. این نوع تحریم‌ها علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن قراردادهای بخش انرژی و بیمه نفت‌کش‌ها انتشار و خرید اوراق قرضه دولتی ایران را توسط افراد حقیقی و حقوقی مورد تحریم قرار می‌دهد.