پاسخ «علی مطهری» به نامه فرمانده سپاه پاسداران در جواب به رئیس جمهور آمریکا و نهی او از دخالت نظامیان در سیاست

سردار، سیاستمدار نباش
مطهری: اعلام نظراتی به نمایندگی از ملت باید توسط منتخب ملت یعنی رئیس‌جمهور انجام شود نه هر مقامی
گروه سیاسی- درخواست اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر گفت‌وگوی مستقیم و بدون قید و شرط او با «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران، با واکنش‌های گوناگونی مواجه شد. از سخنگوی وزارت خارجه تا «محمدجواد ظریف» تا نمایندگان مجلس و در یک کلام، سیاسیون با اکثریتی قریب به اتفاق به این موضوع واکنش‌های مثبت و منفی نشان دادند.
گفتنی است نامه «سردار محمدعلی جعفری»، فرمانده سپاه پاسداران در پاسخ به رئیس جمهور آمریکا، بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌های درونی و بیرونی کشور و همینطور شبکه‌های اجتماعی داشت.


برای تحلیل این موضوع باید دو حالت ممکن را در نظر گرفت. ابتدا حالتی که دولتمردان یک کشور به گزینه‌های نظامی علیه ایران اشاره می‌کنند و طبیعی است که دولتمردان ایران به‌طور اعم و در ادامه نظامیان به‌طور اخص به گفته‌های آنان واکنش نشان می‌دهند، هرچند که این پاسخگویی هم در حیطه دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی است و در کمتر جایی از دنیا دیده می‌شود که فرماندهان ارشد نظامی به این حملات لفظی واکنش نشان دهند.
اما در جایی که رئیس یک کشور ادعایی مطرح می‌کند که محتوای آن دیدار رهبران سیاسی دو کشور است، دیگر فرماندهان نظامی در اینجا هیچ نقشی ندارند و تنها دستگاه رسمی دیپلماسی و سیاست خارجی کشور است که باید پاسخگوی مقام‌های دیگر کشورها باشد.
به طور اساسی دخالت نظامیان در سیاست پدیده نامتعارفی است که در هیچ مکتب سیاسی تایید نشده و حتی بنیانگذار جمهوری اسلامی، امام خمینی نیز نظامیان را به شدت از دخالت در امور سیاسی نهی کرده بودند.
یکی از دلایل این تفکیک، تفاوت آشکار در حوزه‌های تخصصی است. اساس کار نظامی‌گری بر پایه فاکتورهایی است که برای دیپلماسی مانند سم می‌ماند و می‌تواند در چشم بر هم زدنی، تمام رشته‌ها را پنبه کند و عکس آن نیز مصداق دارد یعنی اگر در صحنه جنگ قرار باشد از ترفندهای دیپلماتیک استفاده شود ممکن است موجودیت و حیات نیروهای رزمی در یک لحظه در خطر نابودی قرار گیرد.
باید در نظر داشت که شرایط امروز کشور متشنج است. بحران ناکارآمدی سبب شده مشکلات اقتصادی ـ معیشتی شهروندان به بالاترین سطح ممکن برسد. سفره خانوار ایرانی کوچکتر از هر زمان دیگری شده و این موضوع تبدیل به یک چالش اجتماعی ـ فرهنگی شده که منشا آن به سیاست باز می‌گردد.
در چنین فضایی بهتر است هرکس بنا به تخصص و مسئولیتی که دارد عمل کند و درباره چیزی صحبت کند که در حوزه تخصص و مدیریت اوست. هر اظهار نظری در این شرایط می تواند اوضاع را نابسامان‌تر از آنچه که هست کند.
شاید یک ایراد هم در این راستا به سیاسیون بازگردد، آنجا که در مقابل موضع‌گیری‌های دولت‌های دیگر ـ به کندی واکنش نشان می‌دهند و برخی ممکن است این واکنش را ناشی از انفعال و گسست آنان تلقی کنند و همین باعث می‌شود که شخصا پا به میدان بگذارند و برای پاسخگویی در حوزه‌ای که در تخصص و تجربه آنان نیست، راسا عمل کنند.
این نکته را هم نمی‌توان نادیده گرفت که نا هماهنگی در ارکان اجرایی کشور اعم از کشوری و لشکری موجبات این دست رخدادها را فراهم می‌آورد. اگر این هماهنگی در راس حوزه‌های اجرایی کشور وجود داشته باشد دیگر شاهد این تداخل‌ها نخواهیم بود و این هماهنگی و دخالت نکردن در حوزه‌های دیگر به صلاح مردم و کشور خواهد شد.
«همدلی» در ادامه به نامه علی مطهری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی به فرمانده سپاه پاسداران اشاره می‌کند که در آن یاد‌آور شده، بهتر است نظامیان به حوزه سیاسی وارد نشوند.
مطهری: امام خمینی نظامیان را از ورود به سیاست نهی کردند
متن نامه علی مطهری که دیروز جمعه در کانال تلگرامی او منتشر شده، به این شرح است:
سرلشکر محمدعلی جعفری
فرمانده کل محترم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
با اهداء سلام
در نامه‌ای که در پاسخ به اظهارات اخیر آقای ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، منتشر کرده‌اید خطاب به او فرموده‌اید: «بدانید مردم ایران هرگز به مسئولین خود اجازه مذاکره و ملاقات با شیطان بزرگ را نمی‌دهند... شما این آرزو را به گور خواهید برد که مقامات جمهوری اسلامی ایران اجازه ملاقات با شما را از ملتشان دریافت نمایند... این یک آرزویی است که تا پایان دوران ریاست‌جمهوری‌تان با شما همراه خواهد ماند و حتی روسای جمهوری بعدی آمریکا هم آن را نخواهند دید».
چند نکته قابل ذکر است:
1- این مطلب که در شرایط موجود، مذاکره با آمریکا که از موضع نقض پیمان و اعمال تحریم و تحقیر ملت ایران وارد شده، به صلاح و نفع کشور و انقلاب اسلامی نیست، از نظر اینجانب روشن و بدیهی است اما این که مذاکره با آمریکا همیشه مذموم و نکوهیده است نیاز به دلایل متقن دارد؛ همچنان که از سیره پیامبر(ص) و ائمه اطهار علیهم‌السلام چنین چیزی برنمی‌آید، بلکه خلاف آن مستفاد است.
2- جناب‌ عالی و سایر برادران مجاهد و خوب ما در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در موضوعی مانند مذاکره یا عدم مذاکره با آمریکا باید تابع تصمیم مقامات عالی نظام باشید نه این که راساً به عنوان فرمانده کل سپاه اظهار نظر نمایید. علاوه بر این که اعلام چنین نظراتی به نمایندگی از ملت باید توسط نماینده و منتخب ملت یعنی رئیس‌جمهور انجام شود نه هر مقامی.
3- امام خمینی(ره) بارها نظامیان را از ورود به سیاست نهی کردند چون موجب اختلاف میان آنها می‌شود و از کار اصلی خود بازمی‌مانند. این جمله امام(ره) معروف است که در پاسخ به اظهار نظر یکی از فرماندهان سپاه درباره مسئله‌ای که در مجلس مطرح بود، فرمودند: به سپاه چه مربوط که در مجلس چه می‌گذرد؟
4- از معضلات کشور ما دخالت نهادها و مقامات مختلف در کار یکدیگر است که ذکر مصادیق آن از حوصله این نامه خارج است. اگر مجلس و دولت و قوه قضائیه و شوراهای عالی امنیت ملی و انقلاب فرهنگی و فضای مجازی و نیروهای مسلح و مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری و شورای نگهبان هر یک کار خود را درست انجام دهند و وارد حوزه دیگر نشوند وضع کشور سامان بهتری می‌یابد.
برای شما و همکاران‌تان توفیق الهی بیشتر مسئلت دارم.
با تقدیم احترام
علی مطهری
سایر اخبار این روزنامه
برای سالمرگ هانس کریستین آندرسن، شاعر و نویسنده دانمارکی که ادبیات کودک را تحت تاثیر قرار داد پاسخ «علی مطهری» به نامه فرمانده سپاه پاسداران در جواب به رئیس جمهور آمریکا و نهی او از دخالت نظامیان در سیاست «همدلی» از افزایش روند روبه‌رشد فقر مطلق در کشور گزارش می‌دهد تله فقر گزارش «همدلی» از ویرانگرشدن نرخ اجاره‌بها در تهران به اجاره‌ها ایست بدهید چند روز دیگر تکلیف رژیم حقوقی دریای شمال ایران در آستانه مشخص می‌شود «خزر» را از دست ندهیم اقتصاد ایران به کجا می‌رود و چرا باید تحت تاثیر هجوم شاخص‌ها گرفتار تب و لرز شود؟ امیر محبیان: پذیرش پیشنهاد ترامپ در این شرایط شدیدا مضر است پای صحبت «آراس رجبی» و «معصومه رشیدنیا» زوج نوازنده‌ای که در دل مشکلات امیدوار فرداها هستند؛ ولی‌الله شجاع پوریان فواد در قلب مردم خوزستان آب و حیات در مریخ یا خشکی و مرگ در زمین؟ عضو هیات مدیره کانون عالی شوراها: دائماً برای وزارت کار مسئله‌سازی می‌کنند