۱۱ راهنمایی برای حفظ انگیزه در گیتاریست‌ها


چکیده : اگر نوازنده گیتار الکتریک، آکوستیک، کلاسیک و یا سازهایی دیگر چون یوکللی باشید، حتماً می‌دانید که حفظ انگیزه برای تمرین، کار بسیار سختی است. بعضی روزها برای نواختن ساز به شما الهام می‌شود و این کار را با حداکثر شور و انرژی انجام می‌دهید؛ اما بعضی روزها تمرین برایتان مثل کندن کوه است. خوشبختانه چند راهنمایی ساده برای کمک به حفظ انگیزه وجود دارد که در این مقاله، به یازده مورد از آنها اشاره می‌کنیم.

اگر نوازنده گیتار الکتریک، آکوستیک، کلاسیک و یا سازهایی دیگر چون یوکللی باشید، حتماً می‌دانید که حفظ انگیزه برای تمرین، کار بسیار سختی است. بعضی روزها برای نواختن ساز به شما الهام می‌شود و این کار را با حداکثر شور و انرژی انجام می‌دهید؛ اما بعضی روزها تمرین برایتان مثل کندن کوه است. خوشبختانه چند راهنمایی ساده برای کمک به حفظ انگیزه وجود دارد که در این مقاله، به یازده مورد از آنها اشاره می‌کنیم. این نکات شامل مواردی چون تعیین اهداف قابل دستیابی، پذیرش سبک‌های جدید موسیقی و تجربه کردن تکنیک‌های جدید می‌شوند و برای طیف وسیعی از نوازندگان کاربردی و سودمند هستند. پس بیایید بدون معطلی شروع کنیم!

۱- تعیین اهداف مشخص

داشتن اهداف مشخص در تمرین گیتار به شما کمک می‌کند تا همیشه متمرکز و باانگیزه بمانید. این اهداف می‌توانند به بهبود تکنیک نوازندگی، یادگیری آهنگ‌های جدید، اجرا مقابل تماشاچیان و یا هر حیطه دیگری مرتبط باشند؛ اما نکته مهم این است که به‌خوبی از اهداف خود مطلع باشید و در راستای تحقق آنها بکوشید.

۲- تمرین مداوم

همانطور که همه ما می‌دانیم، تمرین کردن کلید پیشرفت در نوازندگی گیتار است. عادت کنید که به‌طور منظم تمرین کنید؛ حتی اگر شده برای چند دقیقه در روز!

۳- به تمرینات خود تنوع ببخشید

تمرینات ثابت و تکراری می‌توانند روند پیشرفت شما را متوقف کنند. سعی کنید برای جذاب باقی ماندن روند تمرین، عناصر متنوعی را به برنامه خود اضافه کنید. به‌طور مثال می‌توانید روی سبک‌های جدید کار کنید، یادگیری را از منابع مختلف (مانند دروس آنلاین یا کتاب‌های آموزشی) پیگیری کنید و یا با مترونوم تمرین کنید تا درک شما از ریتم بهبود یابد.

استفاده از مقالات و ویدیوهای آموزش گیتار موجود در وب‌سایت‌هایی چون گیتار ایران، یک راه عالی برای تنوع بخشیدن به فرایند تمرین و گسترش مهارت‌های نوازندگی به شمار می‌آید.

۴- به همراه یک نوازنده دیگر تمرین کنید

همراه داشتن یک دوست در نوازندگی و تمرین کردن، می‌تواند مشوقی عالی برای شما باشد. پس یک دوست یا نوازنده با علایق مشترک خود پیدا کنید و برنامه تمرین روزانه‌تان را با هم هماهنگ کنید.

۵- از منطقه امن خود خارج شوید

بیرون آمدن از منطقه امن ترسناک است؛ اما همچنین یک راه عالی برای تحت فشار گذاشتن خودتان است. پس از انجام این کار، حس خواهید کرد که در حال پیشرفت هستید. اجرا در برابر تماشاچیان، پیوستن به یک گروه موسیقی یا امتحان کردن یک سبک جدید موسیقی می‌تواند برای شما چالش‌برانگیز باشد و با خارج کردن شما از منطقه امن، به رشد شما کمک کند.

۶- به دنبال بازخورد باشید

شنیدن نظرات یک معلم موسیقی مجرب و یا یک نوازنده گیتار دیگر می‌تواند به شما در شناخت نقاط قوت و ضعف‌تان کمک کند. در واقع، با شناخت این موارد می‌توانید چگونگی پیشرفت را بهتر و صحیح‌تر درک کنید و به روند رشد خود به‌عنوان یک نوازنده سرعت ببخشید.

۷- استراحت کنید

بسیار مهم است که به خودتان فرصت استراحت و بازیابی بدهید. استراحت کردن، مانعی بر سر راه فرسودگی و همچنین باعث حفظ انگیزه شما به مدت طولانی خواهد بود. پس خودتان را تحت فشار بیش‌ازحد قرار ندهید و با آرامش و صبوری در مسیر خود پیش بروید.

۸- خوش‌بین بمانید

داشتن نگرش مثبت به شما کمک می‌کند تا انگیزه خود برای تمرین گیتار یا هر ساز دیگری را حفظ کنید. به یاد داشته باشید که بر روی پیشرفت‌ها و دستاوردهایتان تمرکز کنید و هنگامی که اشتباه می‌کنید، خیلی به خودتان سخت نگیرید.

۹- پیدا کردن منبع الهام

خودتان را با موسیقی و موسیقی‌دانانی که برای شما الهام‌بخش هستند، احاطه کنید. به‌طور مثال می‌توانید به نوازندگی هنرمندان مورد علاقه‌تان گوش دهید، در کنسرت‌هایشان شرکت کنید و یا آنها را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

۱۰- به یادگیری ادامه دهید

همانطور که تمامی افراد متخصص در زمینه آموزش گیتار می‌گویند، همیشه نکاتی برای یادگیری وجود دارد و این مسیر بی‌انتهاست؛ پس حتماً به یاد داشته باشید که دانش و مهارتتان در زمینه موسیقی و گیتار را گسترش دهید تا از قافله جا نمانید!

۱۱- از مسیر لذت ببرید

علاوه بر همه این نکات، به یاد داشته باشید که فرایند یادگیری و نوازندگی گیتار باید لذت‌بخش باشد. مواردی که باعث خوشحالی‌تان می‌شوند را بشناسید و حتماً آنها را در تمرینات و اجراهایتان بگنجانید.

همچنین بد نیست که در صورت امکان، هر از چند گاهی به خود بابت پیشرفت در نوازندگی، پاداش دهید. طبیعتاً با توجه به قیمت گیتار و تجهیزاتی چون امپلیفایر گیتار و پدال افکت در بازار امروز، خرید چنین مواردی برای اکثر افراد آسان نیست؛ اما نیازی نیست که پاداش مورد نظر شما یک وسیله گران‌قیمت باشد و خرید یک پیک گیتار جذاب یا حتی یک وسیله بی‌ارتباط به نوازندگی نیز می‌تواند روحیه‌بخش باشد.

امیدواریم که نکات اشاره‌شده، ایده‌های مفیدی را برای حفظ انگیزه به شما داده باشند. فراموش نکنید که ثبات در یادگیری، تمایل برای به چالش کشیدن خود و امتحان کردن چیزهای جدید، کلید پیشرفت شماست. پس چندین هدف برای خود تعیین کنید، به‌طور منظم و هدفمند به تمرین بپردازید و نگران بیرون آمدن از منطقه امن خود نباشید. اگر دارای ذهنیتی مثبت و احساس مسئولیت کافی برای یادگیری و رشد باشید، قطعاً می‌توانید از پتانسیل کامل خود استفاده کنید. به راه خود ادامه دهید و هرگز از تلاش برای پیشرفت دست نکشید.

برچسب ها : گیتار الکتریک,قیمت گیتار,یوکللی