چالش‌ها و الزامات قانونی استفاده از پیامک انبوه در انتخابات

با نزدیک شدن به روزهای پر تب و تاب انتخابات، مساله تبلیغات تبلیغات و چگونگی انجام آن هم به یکی از مسائل مهم کاندیداها تبدیل شده است. در این مطلب قرار است راجع‌به چالش‌ها و الزامات قانونی استفاده از پیامک انبوه در انتخابات صحبت کنیم. پس اگر تبلیغات انتخابات در فضای مجازی و پیامک برای شما هم مساله است، این مطلب را از دست ندهید.

قوانین و مقررات تبلیغات انتخابات و استفاده از پیامک انتخاباتی

یکی از ارکان مهم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، قوانین و مقررات مربوط به تبلیغات است. این قوانین هر سال با اقتضای زمانه، تغییر می‌کند و حالا با وجود شبکه‌های مجازی و گسترش استفاده از تبلیغات پیامکی در انتخابات، این مقررات و الزامات قانونی هم تغییر کرده‌اند.

ارسال پیامک انبوه انتخاباتی در زمان تعیین شده

یکی از الزامات قانونی تبلیغات در انتخابات به طور کلی و همچنین با استفاده از پیامک، ارسال اس‌ام‌اس انتخاباتی، در بازه زمانی تعیین شده برای انتخابات است. این بازه زمانی در مجلس دوازدهم از 3 تا 9 اسفند بوده و تبلیغات در خارج از این بازه زمانی تخلف محسوب می‌شود. 

بنابراین یکی از چالش‌های نامزدهای انتخاباتی مجلس 1402، انتخابات یک سامانه پیامکی مانند ملی پیامک است که بتواند حجم بالایی از پیامک را در بازه زمانی تعیین شده برای انتخبات، به دست مردم، حتی در دورافتاده‌ترین مناطق و استان‌ها هم برساند.

ساعت مجاز ارسال پیامک انبوه برای تبلیغات انتخابات

علاوه‌بر بازه زمانی 3 تا 9 اسفند که از طرف وزارت کشور اعلام شده است، بر اساس قوانین خود مخابرات و برای آسایش هموطنان، نباید در ساعات غیر متعارف پیامک تبلیغاتی برای انتخابات مجلس ارسال شود. ساعات مجاز برای ارسال پیامک انبوه در انتخابات، از 8 صبح تا 10 شب است.

الزامات قانونی ارسال پیامک انبوه برای لیست سیاه مخابرات

یکی دیگر از چالش‌هایی که کاندیداهای مجلس با آن روبرو هستند، لیست سیاه مخابرات یا همان بلک لیست است. تا چند سال قبل، چیزی به نام لیست سیاه مخابرات وجود نداشت. اما از آن‌جا که بسیاری از کسب‌وکارها و کاندیداها به صورت بی رویه برای شهروندان پیامک ارسال کردند، بسیاری از افراد دریافت پیامک تبلیغاتی را روی سیم‌کارت خود مسدود کردند. این افراد به لیست سیاه مخابرات یا همان بلک لیست معروف شدند.

حالا یکی از چالش‌های نامزدهای انتخابات مجلس برای تبلیغات از طریق ارسال پیامک انبوه، این است که پیامک‌های آنان به لیست سیاه ارسال نمی‌شود. البته دقت کنید که هزینه پیامک‌هایی که به دست لیست سیاه نرسیده است، به نامزدها عودت می‌شود.

چالش‌های تبلیغات انتخابات با استفاده از خطوط خدماتی پیامکی

یادتان هست که بالاتر درباره لیست سیاه توضیحاتی دادیم. راه حل ارسال پیامک به این لیست سیاه، استفاده از خطوط خدماتی پیامکی در مقابل خطوط تبلیغاتی است. همان طور که از نام آن‌ها مشخص است، ارسال پیامک‌های تبلیغاتی فقط با خطوط خدماتی ممکن است و برای ارسال پیامک‌هایی مانند اطلاع‌رسانی شرکت‌ها و سازمان‌ها، ارسال اس‌ام‌اس بانک، ارسال کد تایید و کد فعالسازی و غیره، باید از خطوط خدماتی استفاده کرد.

اما از آن‌جا که پیامک‌های انبوه در انتخابات همگی بن مایه تبلیغاتی دارند، باید با خطوط تبلیغاتی ارسال شوند و نمی‌توان از خطوط خدماتی برای فرستادن آن‌ها استفاده کرد. بنابراین یکی دیگر از الزامات قانونی و چالش‌های کاندیداهای مجلس، مجاز نبودن استفاده از خطوط پیامکی خدماتی است.

الزام قانونی ارسال عبارت «لغو 11» در پیامک انتخابات

چندی پیش برای راحتی شهروندان، سازمان تنظیم و مقررات ارتباطات رادیویی قانون ارسال عبارت «لغو 11» را در انتهای متن پیامک الزامی دانست. بنابراین فرقی نمی‌کند پیامکی که ارسال می‌شود مربوط به فروش یک کسب‌وکار است یا تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس، به‌هرحال در انتهای متن پیامک باید از این عبارت استفاده شود تا شهروندان هر زمان که نیاز داشتند، دریافت پیامک از آن سرشماره را لغو کنند.

محدودیت‌ها و چالش‌های تعداد کاراکتر پیامک

حتما می‌دانید که هر پیامک یک تعداد کاراکتر مشخصی دارد. این کاراکترها شامل هر گونه حروف، علامت سجاوندی مانند ویرگول، نقطه و غیره و همچنین فاصله بین کلمات می‌شوند. در پیامک فارسی محدودیت تعداد کاراکتر 70 بوده و اگر متن پیامک انبوه در انتخابات یا هر نوع پیامک دیگری، از 70 کاراکتر تجاوز کند، آن پیامک دو بخشی است. یعنی یک پیامک با 100 کاراکتر، دو پیامک محسوب می‌شود و هزینه آن هم به همان میزان افزایش پیدا می‌کند.

چالش‌ها و قوانین قابلیت‌ها و ماژول‌های پیامکی

یکی دیگر از چالش‌های کاندیداهای انتخابات مجلس، قوانینی است که از طرف اپراتورها برای ارسال پیامک وضع شده است. در ادامه این قوانین و مقررات را به صورت خلاصه شرح می‌دهیم.

محدودیت تعداد پیامک انبوه در ارسال bts

ارسال bts یا ارسال پیامک از دکل مخابراتی ایرانسل از طرف خود اپراتور ایرانسل انجام می‌شود و برای تعداد پیامک محدودیتی درنظر گرفته است. یعنی تعداد پیامک‌هایی که با استفاده از دکل مخابراتی ایرانسل ارسال می‌شود، نمی‌تواند کمتر از 50 هزار عدد باشد.

حداقل تعداد پیامک انبوه در ارسال lbs

ارسال پیامک زنده یا همان lbs نیز از طرف اپراتور همراه اول انجام می‌شود و این تعداد نمی‌تواند کمتر از 5 هزار پیام باشد.

چالش‌های ارسال لینک در اپراتورهای پیامکی

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که کاندیداها می‌توانند در متن پیامک تبلیغاتی خود بگنجانند، لینک شبکه‌های اجتماعی یا سایت است تا شهروندان در صورت تمایل بتوانند بیشتر با برنامه‌ها آن‌ها و سوابق ایشان آشنا شوند. اما ارسال لینک در متن پیامک خود با محدودیت‌هایی روبرو است. مثلا اپراتورهای پیامکی مانند 1000، 2000 و خطوط ثابت 021 و 026 برای ارسال لینک، به مدارک نیاز دارند.

در صورتی که با استفاده از اپراتورهای 3000، 5000، 9000 و 9999 می‌توان بدون نیاز به ارسال مدارک خاصی، لینک را در متن پیامک قرار داده و ارسال کرد.

قوانین و الزامات قانونی متن  پیامک انبوه در انتخابات

در هنگام نوشتن متن پیامک انتخابات باید از هرگونه انتشار دروغ و یا توهین به سایر نامزدهای انتخابت به جدیت پرهیز کنید. درواقع شما به عنوان کاندیدای نمایندگی مجلس باید فقط روی شایستگی‌ها و برنامه‌های خود مانور دهید و سعی نکنید سایر نامزدها را تخریب کنید.

نکته مهم دیگر، امکان فیلتر شدن متن پیامک شما است. برخی از کلمات را نمی‌توان در متن پیامک نوشت و وجود این کلمه‌ها در متن اس‌ام‌اس باعث فیلتر شدن آن می‌شود. بنابراین قبل از ارسال انبوه پیامک برای تبلیغات انتخابات، یک پیامک تستی ارسال کنید تا مطمئن شوید متن شما فیلتر نشده است.

خلاصه و نتیجه‌گیری

در این مطلب سعی کردیم قوانین و مقرراتی که نامزدهای انخابات مجلس هنگام ارسال پیامک انبوه در انتخابات باید به آن توجه کنند را برشمردیم. درواقع مهم‌ترین قوانینی که هنگام ارسال پیامک انبوه برای تبلیغات در انتخابات مجلس 1402 باید به آن‌ها پایبند باشید، ارسال در ساعات و بازه زمانی مجاز، رعایت ادب و احترام در برابر سایر نامزدها، ارسال با استفاده از خطوط تبلیغاتی و استفاده از عبارت «لغو 11» در انتهای متن پیامک است.